(Ferie)tursejlads - hvor lange stræk pr. d~
Fra : Fly

Dato : 02-06-03 22:53

Hejsa!

Jeg sejler hovedsageligt ganske korte ture på fjorden og sejler derfor
tilbage til havnen hver gang. En håndfuld overnatninger for anker er det dog
blevet til...

Hvis vi vil sejle (primært med sejl) i nogle dage, hvad har i andre så af
erfaringer med hvor langt det er behageligt at sejle pr. dag. Nu ved jeg
godt at det selvfølgelig kommer an på vejret o.s.v. men forudsat at der er
en god blanding af dansk sommervejr. Vi er TURsejlere og ikke KAPsejlere og
har derfor også en båd, der ikke har de nyeste sejl, har sikkert ikke den
optimale kapsejlerbundmaling, den er lastet med det vi har brug for
undervejs o.s.v.

- Hvor mange timer er det behageligt at sejle pr. dag?

- Kan man sige noget om en gennemsnitshastighed set over nogle timer? Eller
hvor mange sømil man sejler pr. dag. (Det kommer jo an på bådtypen, men det
er en lille 18-fods sejlbåd)

- Og hvad hvis man har et lille barn med på ca 1 år. Hvor meget ændrer det
på ovenstående?

Jeg glæder mig til at få lidt hjælp fra jer, for på dette område med at
sejle flere dage i træk er jeg helt "grøn".

--
-Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : EA 2730

Dato : 03-06-03 01:20

Hej Fly
Du skriver, for det første ikke, hvor meget du / i har sejlet.
Har du gået på sejlerskole?det syntes jeg er meget vigtigt, for her lærer
man meget, som kan være dyrt at lære på egen hånd.
Et barn på 1 år skal have en hængekøje at ligge i, så det kan følge bådens
bevægelser og derved undgår at blive søsyg.
Netop med et barn på 1 år, er det en fordel, at sejle ud tidligt på
formiddagen og så sejle i ca. 4-5 timer til næste destination, hvor det så
vil være nemmere at finde en god plads.
Det er altid vejret du skal vurdere, for at finde ud af, hvor langt du kan
nå på de 4-5 timer, selv sejler jeg medens solen er på himlen og vinden
blæser, men jeg har heller ingen at tage hensyn til og har sejlet i gennem
50 år.
Sidste sommer var jeg gast på en 30' Duford og vi sejlet Fyn rundt på en
uge, så det blev til hyggeture på 4-6 timer om dagen.
Nu til sommer, vil jeg en tur til Bornholm og det må godt tage 3 dage, jeg
sejler fra kbh. i en 22' Sunbeam.
God tur

Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"

Fly <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3edbc84f$0$5175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Niludo

Dato : 03-06-03 08:26

"Fly" skrev d. 02-06-03 22:53 dette indlæg :
> [...]
> undervejs o.s.v.
>
> - Hvor mange timer er det behageligt at sejle pr. dag?

Jeg tror det er vigtigere at du beslutter dig for hvornår du vil være
inde. Hvis du f. eks vil være inde kl. 16 eller 17 og behøver mange
timer, så må du tidligt op. Men ellers vil jeg råde til at starte med
korte stræk. Selv vil jeg anbefale højdt 4-6 timer til at starte med.

> [...]
Eller
> hvor mange sømil man sejler pr. dag. (Det kommer jo an på bådtypen,

Alt efter vejret tror jeg du skal regne med at kunne sejle 2,5 knob til
4,8 knob i gennemsnit. Men man lærer også en masse af at sejle langture
og det kan være du kan løfte det til 3 knob til 5,5 knob. Men lad være
med at forvente for meget og glæd dig i stedet over at komme tidligt
ind. Nu forsøgte jeg mig med nogle talt men det handler jo meget om
hvilken båd det er og om det er mod strømmen rndt om fyen eller ...

Generelt vil jeg sige at god forberedelse med Kommas
havnelods(fortegnelse over alle havne) og mange beregninger på søkort,
og alternative havne undervejs er en rigtigt god ide.

Mange hilsner

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-06-03 09:49

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er en lille 18-fods sejlbåd)
>
> - Og hvad hvis man har et lille barn med på ca 1 år. Hvor meget ændrer det

Hej Fly

Jo ser du det afhænger af ca. 1000 forskellige ting.

Vores taktik har altid været at sejle, så vi med rimelig sikkerhed er i havn
ved middagstid. Det betyder nemlig, at vi får hele eftermiddagen og aftenen
til at opleve det nye sted.

Jeg indrømmer at det i alle årene med folkebåden uden motor var lidt
usikkert om det lykkedes, men vi forsøgte.

Ideen er så, at hvis man forventer 4 timers sejlads, så starter vi klokken
8, hvis vi forventer 6 timers sejlads så starter vi klokken 6 etc.

Det havde så den fordel da ungerne var små, at de kunne sove de første timer
af sejlturen, og at den derved føltes kortere for dem.

Distancerne - ja i folkebåden regnede vi 5 kn i snit, i vores nuværende B31
regner vi såmænd også med 5 -5.5 hvis det går godt - fordelen er, at nu kan
vi starte motoren hvis turen er lang, og det går alt for langsomt.

Med 18 fod tror jeg du konservativt skal regne 4 kn.i snit, og så blive
glædeligt overrasket hvis det går hurtigere.

Men indret altid dagsetappen efter vejret, og vær ekstrem fleksibel med
hensyn til planlægningen. Ikke noget med at sidde derhjemme og lave en eller
plan med at den dag dertil, næste dag dertil o.s.v., man kan have ønsker om
den eller den retning, men vær indstillet på, at planerne kan laves om
afhængig af vejret. Hvis du har en meget fast plan, som du forsøger at
overholde, så er det du kan blive fristet til at tage chancer i lidt for
dårligt vejr - og så bliver det ubehageligt, ikke sjovt og i værste fald
farligt.

Vores egen planer siger for sommerferien:

Hvis det er højtryksvejr og rigtig sommer når vi starter, så bliver det
Skærgården nord for Gøteborg.

Hvis det er almindelig dansk sommer, med blæst og byger, så bliver det
Kieler Kanalen, og måske ned til Hamborg.

Eller også bliver det noget helt andet. Hvis nogen spørger, så siger vi at
vores planer dem kan de høre om i august - altså når vi er kommet hjem!!!

Med hensyn til jeres barn på 1 år - ikke noget problem, indret en god sikker
køje (eller dørken) så barnet kan sove, lege etc. der, uden at I risikerer
at ulykker.

Go' tur

John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Michael Pedersen

Dato : 03-06-03 22:03

Hej Fly

Vi startede med at sejle da vores yngste var 2 og de to næste 5 og 9 år. Vi
havde kun dulighedsbevis og et forår på sejlerskole bag os, og der var (og
er) ingen i venne og familiekredsen der sejler. Vores erfaringer var små! Vi
sejlede fra Frederikssund - Odden - Sejerø - Ballen - Havnsø -
Odden -Frederiksværk i en lejet båd. Da vi kom hjem spurgte vi børnene om vi
skulle fortsætte med at sejle. Og det skulle vi. De havde haft deres
forældre i 7 dage 24 timer i døgnet det kunne ikke være bedre.
Vejret det år var ret vindfattigt så vi kom langsomt frem og var mange timer
på vandet. Og hold da op hvor var vi trætte. Sigurd på 2 sover på alle de
billeder vi har taget, hvor han der spændt fast med liner i cockpittet. Vi
var slet ikke vant til at være så meget ude i den friske luft.

I dag tager vi på weekend og nogen gange tager vi ned i havnen og sover på
båden for at tage afsted næste morgen, og fordi vi er sammen og ikke kan se
fjernsyn, gå på nettet, slå græs og alt det andet der fylder i en hverdag.
Der er sådan lidt back-to-basis med at spille 500, læse bøger, læse højt,
fortælle historier og så keder vi os også ind i mellem.

Hvis vi skulle afsted på vores første ferie idag i en sejlbåd, så ville vi
nok ikke tage på en så stor tur som vi gjorde for 5-6 år siden. Vi ville
mere nyde det at være på båden og at være sammen, og også være mere end en
overnatning på samme sted.

Så mit svar til dig er at du skal finde ud af om du vil sejle eller om det
også er godt blot at være på båden. Dit barn skal nok klare det så længe der
er mad, drikke og selskab. En tur på en fjord med både havnebesøg og det at
ligge for svaj er fantastisk for den indre ro når vejret er med og ikke
imod.

Hvis du tager afsted i højsæsonen kan det anbefales, i de mere populære
havne, at komme ind først på eftermiddagen. Så får man de gode pladser, kan
købe ind, se hvad der er at se samt nyde den almindelige underholdning
omkring aftentid når de sidste både prøver at se hvor mange der er plads
til.

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Fly

Dato : 06-06-03 20:04

Hej igen!

Tak for de gode svar der er kommet. Jeg håber at der er lidt flere, der kan
hjælpe - især det med at have et 1-årigt barn ombord. Vi har selvfølgelig en
redningsvest til alle, og den yngste vil vi have en tur i svømmehallen med
vesten på inden første sejlads.

Har nogle af jer erfaringer med at spænde barnet fast f.eks. i en cykelstol
på en eller anden måde. Ikke at et barn skal sidde dér i flere timer, men
jeg tror at det kan være praktisk nok ved havnemanøvrer o.l. hvor der kan
være lidt knald på.

Jeg forstår ikke helt det med at hun skal sove i hængekøje. Kommer den ikke
til at hænge og "dingle" fra side til side uanset om den placeres langskibs
eller tværskibs?

Fra : EA 2730

Dato : 07-06-03 01:23

Fly <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ee0e6a0$0$5145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
en
> redningsvest til alle, og den yngste vil vi have en tur i svømmehallen med

Jeg håber, at i som ansvarlige forældre, går til
småbørnssvømning(babysvømning), med jeres barn.

> [...]
> jeg tror at det kan være praktisk nok ved havnemanøvrer o.l. hvor der kan

Det lyder som en rigtig god ide, men pas på solen.
En kraftig efterforskning, skal finde ud af hvor stolen skal pladseres.

> [...]
ikke
> til at hænge og "dingle" fra side til side uanset om den placeres

Nej Nej! en hængekøje vil følge bådens bevægelser hele tiden og derfor vil
dit barn, ikke blive søsyg.
Det er afprøvet.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-06-03 14:22

Fra : Fly

Dato : 09-06-03 20:15

Hej Peter (bl.a.)!

Jeres tur ligner meget den tur jeg selv forestiller mig. Stille og rolig
tur, hvor der også bliver tid til at se noget. Det bliver nok bare et par
dage eller 3 til at starte med - hvem ved?!?

Jeg er ikke helt med på, om i sejlede ca. 4 timer pr. dag eller om du mener
at for HVER 4 timers sejlads var hun vågen 1-2 timer. Jeg er altså i tvivl
om hvorvidt i f.eks. sejlede 6-7 timer på en dag og at Katrine så var vågen
to gange. Håber ikke at det er helt sort snak?!?

Umiddelbart tror jeg da at 4 måske 5 timers sejlads er meget passende, men
lad mig da lige høre fra dig igen.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-06-03 20:50

Fra : Mikkel Xbrahm

Dato : 11-06-03 21:34

Hej Fly.

Jeg havde min daværende knap et-årige datter med sidste år. Vi brugte dels
barnevognskassen stående i forkøjen med sele i og dels en autostol.

Autostolen KAN spændes fast i cockpittet, men der bliver hurtigt lidt trangt
når man skal have fortøjret i fremmed havn så hvis båden kun er 18 fod kan
det også være at det er bedre at holde den lille om læ.

Barnevognskassen var genial både når hun var vågen og skulle følge lidt med
og når hun sov. I den alder kræver de jo ikke at være med hele tiden, så vi
kunne godt foretage en havnemanøvre uden at hun gik helt amok. Og vi havde
jo også resten af vognen med så vi kunne promenere Der kan være meget i
en båd hvis man bare stuver ordentligt.

Jeg foretrækker selv at komme i havn rimelig tidligt (mellem 14 og 17) så
der er tid til at gå på opdagelse, proviantere, lave mad osv. og kommer
sjældent på vandet før 8-9 tiden, så tiden og farten giver din
aktionsradius.

Krydser du mod vinden er VMG ca. det halve af SOG (du krydser den debbelte
afstand og kommer derfor kun frem mod målet med halv hastighed). Turens
længde og strabadserner afhænger derfor også af vindretning. Vi sejle bl.a.
Odden - Grenå som et af de lidt længere stræk sidste år over åbent hav. Det
var ikke noget problem.

Håber I får en god tur ud af det!

Mvh.
SejlerMikkel.