Rebild
Fra : Evald Adamsen

Dato : 02-06-03 21:53

Hej NG

I min søgen efter Jens Jønsson , født 3 Januar 1864 i Nørretranders sogn,
Aalborg amt
har jeg lokaliseret ham som husmand i FT 1901 i "Flidens Prøve", Rebild,
Aalborg amt

Er der et bud på hvad "Flidens Prøve" kunne være for en lokalitet/hus eller
???

Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

Fra : Krabsen

Dato : 03-06-03 09:02

Ingen anelse, men får du ingen andre svar, så prøv at kontakte Helge
Qvistorff. Han bor i Rebild Skovhuse og har nok den største viden om lokale
'fænomener' i området.

mvh
Krabsen

p.s. Og når du har har fundet svaret, så meld det lige her i gruppen igen -
vi er flere, der interesserer os for området

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-06-03 10:29

> Er der et bud på hvad "Flidens Prøve" kunne være for en lokalitet/hus
eller
> ???
> Med venlig hilsen
> Evald Adamsen
********
Et eller andet siger mig at det lyder som en afholdsloge . . . .
Bare et bud.
Flemming Svendsen.

Fra : Krabsen

Dato : 03-06-03 14:24

Tja, men...

I 1901 var Rebild en ganske almindelig lille landsby i en lysning i skoven.,
og hvad dælen skulle de med en sådan?
Og det var også lidt for tidligt for kunstnerkolonien, der nogle år senere
blev oprettet på 'Ørnebjerg'.

Jeg kender de fleste gamle stednavne i området, men har aldrig hørt dette..

mvh
Krabsen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-06-03 16:25

> Tja, men...
>
> I 1901 var Rebild en ganske almindelig lille landsby i en lysning i
> [...]
*******
Det var også bare en tanke . . .
De kunne såmænd finde fodfæste i de mindste flækker:
Skørping Afholdsforening, stiftet 5. aug. 1893. I 30'erne: 14 medlemmer.

Har set loger med 5 medlemmer.
Flemming.

Fra : Krabsen

Dato : 03-06-03 18:14

Jeg overgiver mig. Det var da gevaldigt. Men har måske at gøre med åbningen
af jernbanen sidst i 1860'erne som medførte, at Skørping stationsby voksede
op og gav et pust fra den store verden - på godt og ondt. Banebørster har
nok ikke været afholdsmænd..

Før den til var det faktisk langt ude i skoven: Hvor Skørping torv nu er, lå
et par gårde kaldet Sverrighuse. Og lige i nærheden har vi Hollandshus.
Begge navne, der antyder, at det er 'langt ude'.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 03-06-03 21:38

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg overgiver mig. Det var da gevaldigt. >
mvh
> Krabsen
'''''''''''''''''''''''
Det er for tidligt at gi' op!
Jeg har nu gennemgået samtlige loger der var registreret i
"Afholdsbevægelsen I Danmark" udgivet i trediverne, uden at finde "Flidens
Prøve"

Der er ellers mange kuriøse navne iblandt disse afholdsloger, men pladsen
her tillader ikke at opremse dem alle.
Lad mig blot nævne "Oasen" - "Freden" - "Fremtids lykke" - "Støt Viljen" -
"Danmarks Styrke" o.s.v.

Dette også for at man kan forstå hvorfor jeg syntes "Flidens Prøve" klinger
af afhold.
Herlig hilsen
Flemming .

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-06-03 22:47

On Tue, 3 Jun 2003 22:37:55 +0200, "Flemming Svendsen" <zeus1@mail.dk>
wrote:

> [...]
>her tillader ikke at opremse dem alle.
>Lad mig blot nævne "Oasen" - "Freden" - "Fremtids lykke" - "Støt Viljen" -

Jeg kommer ofte i Rebild og har heller ikke hørt om navnet 'Flidens
Prøve'

Ville se efter navnet i Post og Adressebogen - fandt navnet på en
gård, men ikke i nærheden af Rebild. Min Post og Adr. bog er fra 1962,
det kunne være et opslag i P.A. fra året 1901 kunne belyse sagen.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 04-06-03 02:49

Da man begyndte at oprette husmandsbrug i Danmark, opstod der samtidig
mange særprægede stednavne, fordi de nybagte selvejere eller senere
statshusmænd valgte sjove navne til deres husmandssteder. Jeg har selv
været den lykkelige ejer af "Mamrelund" på Fur.

Der må være en landbohistoriker ved et af universiteterne eller én med
tilknytning til landbrugets organisationer, som ved meget mere om dette
fænomen.

For mig lyder "Flidens Prøve" som navnet på et husmandssted eller på en
koloni af husmandssteder, ikke som navnet på en afholdsforening.

Venlig hilsen

Erling Vester Jacobsen
Beijing

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 08-06-03 21:49

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:0g5qdv8o2rhs1rqsk1n7ap9593cseg95mg@4ax.com
> Jeg kommer ofte i Rebild og har heller ikke hørt om navnet 'Flidens
> Prøve'

Det er nok stadig en ide at spørge Helge Qvistorff i Skørping, tlf.
98391797.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 04-06-03 05:39

> [...]
> Aalborg amt
>
> Er der et bud på hvad "Flidens Prøve" kunne være for en lokalitet/hus

Formentlig navnet på husmandsstedet?

I Postadressebogen 1921 er der i stedfortegnelsen "Byer og Gaarde" kun 1
"Flidens Prøve", og det var en gård i Viborg Købstads Sogn, Rindsholm.

I stedfortegnelsen over enkelte huse og villaer var der et hus, "Flidsprøve"
i S.-Vissing Sogn, Brædstrup.

--
Helmer Christiansen
Frederiksberg