Hvad gør vi - fremmed kat
Fra : Jan Holm

Dato : 02-06-03 18:15

Hej Alle

Vi bor ude på landet på et nedlagt landbrug. Vi har 3 kastrerede
hankatte (huskat,burmeser og siameser) På det seneste er vi
begyndt at få besøg af en fremmed kat. Den er super tam og
"godt istand" Derudover er den meget kool. Vores 3 katte
kan stå og hvæse med rævehaler og den sidder og ser ret
uimponeret ud. Et par gange har den jaget en af vores katte
selvom jeg egentlig mere tror den vil lege, hvilket vores katte
absolut ikke vil så de bliver skræmte. I sommer perioden står
døren ofte åben vores katte kan løbe ud men den fremmede
syntes så også den kan løbe ind. Vi er egentlig ligeglade men
det stresser vores katte og det vil vi gerne undgå.

Hvad kan vi gøre for slippe af med den fremmede kat. Vi er
ret sikre på at det er en ikke kastreret hankat.

Venlige hilsner
Jan Holm

Fra : Pia J

Dato : 02-06-03 18:26

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> wrote in message news:3edb8626$0$97247

> Hvad kan vi gøre for slippe af med den fremmede kat. Vi er
> ret sikre på at det er en ikke kastreret hankat.

Jeg har været ude for det samme 2 gange og valgte at være ond. De blev
simpelthen "fanget" - den ene i stalden, hvor den havde gemt sig da jeg kom,
og den anden i et træ. Og så blev de spulet godt og grundigt af gårde med
vandslangen. Har ikke set nogen af dem siden.

Den ene er en dum, grim hankat med nødder som en orne, og jeg ved han
terroriserer et stort område, derfor havde jeg knap så dårlig samvittighed,
selvom han selvfølgelig ikke kan gøre for det, den anden kom jeg ret tæt på
og den sad bare rædselsslagen og stirrede på mig mens den gispede med en
lille forskrækket stemme, da følte jeg mig meget ond. Men hellere den end
mine egne. Den første har allerede jaget Mivs søn væk inden vi overtog
gården og var godt i gang med at psyke hende selv.

:Pia

Fra : Jynis

Dato : 03-06-03 06:21

> [...]

> mine egne. Den første har allerede jaget Mivs søn væk inden vi overtog
> gården og var godt i gang med at psyke hende selv.

Hej . Er det sådan i ønsker vi skal behandle jeres katte , hvis de af en
eller anden grund kommer væk hjemme fra.Og forsøger at komme i kontakt med
mennesker der måske kan hjælpe dem. Husk på at ikke alle katte har valgt at
blive kaseret.
Den måde , at behandle katte på her, er den sikreste vej til en vilkatte
bestand.
Hvad med at se om der er øremærker og lignende ?
Jeg synes dette her grænser op til dyremishandling , især sammen med den
debat der køre om alder på killinger der skal flytte hjemmefra. Tænk jer
lige om en ekstra gang.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Jan Holm

Dato : 03-06-03 06:34

Jynis wrote:
> [...]
> Jeg synes dette her grænser op til dyremishandling , især sammen med
> den debat der køre om alder på killinger der skal flytte hjemmefra.

Hvis det kunne holde vores katte væk fra naboen, og dermed hjemme
så ville det ikke gøre mig noget, der er tale om vand. Den kat der kommer
her er ikke kastreret og ikke øremærket. Men jeg er ret sikker på at det
ikke er en vildkat. Den er meget tam og godt istand, mig bekendt ikke
normalt
for vildkatte.

Mht. vand har vi haft vores egen huskat i bad. Lige da vi fik ham var han
så plaget af lopper at han ikke kunne være nogle steder. Det var meget
synd for ham, det kunne han virkelig ikke li. Men resultatet var der med
det samme. Jeg syntes "moderat fysisk pres" er iorden hvis katten ikke
tager skade og at det har, et for katten, velment resultat.

Mvh
Jan Holm

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-06-03 06:41

> [...]
sammen med den
> debat der køre om alder på killinger der skal flytte hjemmefra.

Hej Jynis
Kan kun give dig ret!
Jeg fik det også temmelig dårligt, da jeg læste de indlæg.
Især det med at tage katten ind under bruseren og holde den godt
fast og så overdænge den med vand. Forstår ikke, hvordan man kan
få sig selv til det, hvis man da holder af katte!!!
Det drejer sig jo om en tam og kontaktsøgende kat, der måske er
kommet væk hjemmefra.
Andre muligheder skal da være afprøvet, inden man griber til
sådanne foranstaltninger.
Se efter øremærkning/prøve at finde ejeren f.eks.
Selvfølgelig, ved man katten har et hjem og er den til gene for
ens egne katte, så er det vel i orden, at kyle en spand vand
efter den, så den forhåbentlig holder sig væk!

mvh Eva

Fra : Pia J

Dato : 03-06-03 07:24

Der var IKKE tale om tamme katte. Hele min garage stinker stadigvæk, og de
jagter tamkatte. Råben, skrigen og stenkast (bare rolig, mit boldøje er
elendigt) har ikke virket. Og jeg er rigtig træt af dyrlæge regninger.

Folk må gerne jage mine katte væk også, men derfor var det da ikke SJOVT at
spule dem.

:Pia

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-06-03 09:41

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> fast og så overdænge den med vand. Forstår ikke, hvordan man kan
> få sig selv til det, hvis man da holder af katte!!!

Jeg synes også, at det virker temmelig ondt at lokke katten helt ind i
brusekabinen, hvor den formentlig ikke har nogen flugtmulighed, men jeg har
selv brugt at smide en spand vand efter en hankat udenfor, fordi han havde
fundet ud af, at der var fri fodring indenfor. Denne kat var også i fin
foderstand, og jeg er nogenlunde sikker på, hvor den bor, så jeg har ikke
dårlig samvittighed over at nægte den adgang til mit hus. Som Pia J. skriver
i sit indlæg, så kan hankatte "stinke" et hus til på 9 nanosekunder.

> [...]
> sådanne foranstaltninger.
> Se efter øremærkning/prøve at finde ejeren f.eks.

Et råd, som jeg tidligere har fået herinde, er at sætte en blød bukseelastik
med en seddel med sit telefonnummer på rundt om den fremmede kats hals. Vi
har i ca. en måned haft fast besøg af en gråstibet hankat, der, hvis han har
ejere, burde finde nogle andre. Han har nu i 4 dage trasket rundt med mit
telefonnummer om halsen, uden at jeg har fået en telefonopringning
desangående, og nu adopterer jeg ham snart officielt.

Mvh. Camilla Hæstrup

Fra : Anders

Dato : 03-06-03 13:49

Hej Eva

Jeg kan kun give dig 110% ret
Jeg forstår ikke, hvordan man kan elske en kat og forkæle den udover alle
grænser...mens en anden er uønsket og bliver kaldt alverdens ting
Det skriver jeg på trods af, at jeg også kender til at have min nabos ikke
neutraliserede hankatte løbende konstant.
Det kan være nok så irriterende, men det er jo ikke kattenes skyld....det er
deres ejere, som burde få dem neutraliseret osv.

Jonas :)

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 07:56

> fast og så overdænge den med vand. Forstår ikke, hvordan man kan
> få sig selv til det, hvis man da holder af katte!!!

Det er jo fordi, jeg holder af katte, at jeg ikke lægger gift ud, ikke
smider med sten, ikke farer råbende og skrigende rundt, ikke fanger dem i
saksefælder, ikke indleverer den til aflivning, ikke slår den ihjel med en
spade - du kan selv blive ved. Jeg vil IKKE have fremmede katte i min have,
og dette er den mildeste metode.

> Det drejer sig jo om en tam og kontaktsøgende kat, der måske er
> kommet væk hjemmefra.

Niks, det drejer sig om en fremmed kat, som ejeren ikke har styr på. Det er
jo ikke førte gang, eller anden gang. Det er gennem uger.

> Andre muligheder skal da være afprøvet, inden man griber til
> sådanne foranstaltninger.

Ja da. Men det er jo altså ikke en hund, man lige kan kommandere hjem. Og
hvor mange katte skal jeg acceptere?

Mvh Maria

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-06-03 19:52

> Niks, det drejer sig om en fremmed kat, som ejeren ikke har
styr på. Det er
> jo ikke førte gang, eller anden gang. Det er gennem uger.

Måske skulle du opsøge ejeren af katten med en spand vand???
Det er jo hans ansvar og ikke kattens, at den ikke bliver holdt
på egen matrikel!

> Ja da. Men det er jo altså ikke en hund, man lige kan
kommandere hjem. Og
> hvor mange katte skal jeg acceptere?

Jeg kan ikke lade være med at filosofere lidt over, at man hylder
det frie katteliv, hvor katten skal have lov at være, hvor den
selv ønsker.
Men det gælder bare ikke fremmede katte i ens egen have - eller??
Man kan vel ikke dressere en kat til udelukkende at blive i sin
egen have, medmindre denne da er indhegnet.
Hvilket jeg jo klart ville synes var en god ide.
Så bliver man ikke generet at fremmede katte og ens egne dyr
generer ikke naboerne!

mvh Eva

Fra : Jan Holm

Dato : 03-06-03 19:55

> Ja da. Men det er jo altså ikke en hund, man lige kan kommandere
> hjem. Og hvor mange katte skal jeg acceptere?
> Mvh Maria

Kan godt følge dig.
Vores nærmeste naboer tæller 8-10 landbrug. Et godt gæt
ville være 10 katte pr gård. Regn selv. Om så jeg kørte rundt
med katten ville ingen sikkert vide om det var deres. Overvej
samtidig om disse er vacineret, øremærket eller kastreret.....
Mange af dem får sikkert kun foder og må derudover klare sig selv.
Hvis rygtet om hvordan vores katte har det kom i omløb )
"catboy mansion" ellers tak.

Ville jeg acceptere vand mod vores katte hvis de generede naboer- ja.
Faktisk vil jeg ønske at de ville gøre det under alle omstændigheder. Hvis
det kan få katten til at tænke, øv bøv der vil jeg ikke over, bliver hjemme.
Derudover ville jeg ikke give den vand i bruseren men om muligt i en
kattetransporter ude i haven. Inden dette gøres vil jeg sikre mig at det
er en sund og rask kat der kan klare turen.

Mvh
Jan Holm

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 20:11

> Derudover ville jeg ikke give den vand i bruseren men om muligt i en
> kattetransporter ude i haven. Inden dette gøres vil jeg sikre mig at det
> er en sund og rask kat der kan klare turen.

Vi taler forhåbentlig ikke om at mishandle katten, men om en sidste udvej,
når ejer er kontaktet, når ejer ikke mener det er rimeligt at katten er
neutraliseret, når den er til gene og den er i øvrigt er i en sådan
tilstand, at det heller ikke er rimeligt at indlevere den til aflivning. Men
vi skal alle sammen være her. Både mig, naboen og vores respektive katte.

Mvh Maria

Fra : Frederiksen

Dato : 03-06-03 08:00

> Hej . Er det sådan i ønsker vi skal behandle jeres katte , hvis de af en
> eller anden grund kommer væk hjemme fra.

Ja. Det er alle naboer informeret om. Såfremt min kat er til gene, så er det
den metode, jeg foretrækker.

> Jeg synes dette her grænser op til dyremishandling , især sammen med den
> debat der køre om alder på killinger der skal flytte hjemmefra. Tænk jer
> lige om en ekstra gang.

Der er tænkt masser af gange. Hvad er dit forslag, når du nu gentagne gange
har afleveret katten hjemme hvor den bor, og du stadig har den rendende med
deraf følgende dyrlægeregninger? Ejeren betaler dem jo ikke, og hvad med
mine egne katte? Skal de lukkes ind i huset, fordi de fremmede skal være
der?

Hvad er dit forslag til løsgående katte, som du bliver generet af?

Mvh Maria

Fra : Doris

Dato : 03-06-03 23:31

Nogle elsker kun sine egne katte og gudskelov andre elsker alle katte. Vi
bor på et nedlagt landbrug og har 4 stk. men kommer der en vagabond forbi er
" hvad siger man" hvor der er hjerterum er der også husrum. Til dig Maria
der er så generet af ANDRES katte, hvad med at smøre sennep i røven på dem
(meget ondskabsfuldt) men 100% så ser du dem ikke mere, har aldrig prøvet
det, men hørt om det. Puha-da.

Fra : Frederiksen

Dato : 02-06-03 18:22

> Hvad kan vi gøre for slippe af med den fremmede kat. Vi er
> ret sikre på at det er en ikke kastreret hankat.

Lokke den ind med en gang mad eller lign. Fang den stille og roligt, og så
ud i brusenichen. Hold godt fast mens du gør den pænt våd (jo bedre du
holder, jo mere våd). Luk den ud.
Du kan også fange den i en mårfælde, men kun hvis du er hjemme til at holde
øje med den, så katten ikke skal stå i fælden i timevis. En spand vand ud
over fælden er ret effektivt.
Skader ikke, og den kommer ikke igen foreløbig.

Mvh Maria

Fra : Jan Holm

Dato : 02-06-03 20:04

> [...]
> bedre du holder, jo mere våd).
> Skader ikke, og den kommer ikke igen foreløbig.

Det er ikke noget problem at fange den. Den vil faktisk gerne i kontakt.
Nu håber jeg så at mine løbe og skrige ture ikke har skræmt den så meget
at vi ikke kan få fat på den. Nå vi prøver med en gang vand.

Takker

Mvh
Jan Holm

Fra : Jynis

Dato : 04-06-03 09:57

"Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad kan vi gøre for slippe af med den fremmede kat. Vi er
> ret sikre på at det er en ikke kastreret hankat.

Hej Jan
Efterat have læst al denne debat der har været vedrørende den uønskede kat,
synes jeg at fornemme at dine ejne katte også bare kan løbe rundt og "genere
" andre naborer. Jeg er stor tilhænger af at dyr skal have det så frit og
naturligt som muligt. Det vil sige at min kat kan gå ud og ind som den vil.
Den besøger også naboerne, ligesom deres katte kommer her.
I din situation burde du nok hegne hele haven inde så dine katte bliver
hjemme og andre katte bliver ude.
Det er i mine øjne dobeltmoralsk , at lade sine katte løbe frit , når
andres ikke må.
Husk så lige at dyrene ikke selv har beet om at være her. Det er altid
ejerens ansvar .
Hvilke slags dyrlæge regninger er der tale om ? Sår fra slåskampe eller
aborter?
Jeg håber at du og den anden ejer finder en fornuftig og god løsning.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk