MS Windows
briani 27239
Netværks problemer under Win98SE
Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 02-06-03 16:18

Hej

Jeg har en computer som ikke kan bruge netværket. Det underlige er at
maskine for ip fra DHCP, kan pinge og navneopløse på lokalnettet

Men den kan ikke forspørge ind i min DNS. Ligeledes kan jeg eksempelvis
heller ikke telnette fra maskinen.

Så alt i alt, så vil jeg sige jeg får adresse og kan broadcaste. Resten
fungere bare ikke.

Er der nogle af jer som har nogle gode bud? Jeg har prøvet meget, men håber
en eller anden kan kaste lys over problemet. Jeg ville så nødigt skulle
ominstallere.

Jeg er 100% sikker på netkortet fungere for sætter jeg anden kort i har det
samme problem. Ligeledes kan jeg også godt ghoste over det on-board.

Til information så er det en Dell Optiplex GX100 med onboard 3Com.

På forhånd tak for hjælpen

-Dres

Fra : jens

Dato : 02-06-03 16:22

"Jens Andreas Kristensen" <dres@dalsvinget.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en computer som ikke kan bruge netværket. Det underlige er at
> maskine for ip fra DHCP, kan pinge og navneopløse på lokalnettet

Hvad er de andre maskiner for noget ?
(xp/w2k, w98?)

Mvh Jens

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 02-06-03 16:24

Det er lige gyldigt. Jeg har prøvet at telnette til fx. en router!! Som jeg
dog godt kan pinge, bare ikke køre noget igennem på telnet.

Så jeg har lokaliseret problemet til denne Win98 maskine. Men resten er
nettet er næsten rent W2K

Fra : jens

Dato : 02-06-03 16:50

> [...]
> dog godt kan pinge, bare ikke køre noget igennem på telnet.
>
> Så jeg har lokaliseret problemet til denne Win98 maskine. Men resten er

Jeps, men den w98 er så den eneste som ikke har så højt et sikkerheds nivea
som nt maskinerne.
Har du prøvet at sætte w2k ned til w98 nivea i sikkerheds indstillingerne ?.

(W98 kan ikke køre IPsec og l2tp svj husker.)
Er w98eren på nogen måde begrænset i den router i forvejen. ?

Mvh Jens

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 03-06-03 10:10

> Jeps, men den w98 er så den eneste som ikke har så højt et sikkerheds
nivea
> som nt maskinerne.
> Har du prøvet at sætte w2k ned til w98 nivea i sikkerheds indstillingerne
?.

For lige at gøre det helt klart, så er mit problem ikke den ikke kan komme
ind på en anden w2k maskine. Men snare den ikke kan noget som helst på
netkortet og ud. Dvs. den skal egentlig bare køre internet, men der sker
intet på port 80.

Jeg har prøvet på 2 forskellige net også skiftet aktivt udstyr.

Det underlige er jo den har fungeret som den skulle. Men ligepludselige så
spiller det bare ikke længere :(

> (W98 kan ikke køre IPsec og l2tp svj husker.)
> Er w98eren på nogen måde begrænset i den router i forvejen. ?

Overhovedet ikke.
> Mvh Jens

Tak for medspillet

Dres

Fra : jens

Dato : 03-06-03 10:46

> Tak for medspillet

Njae der er ikke så meget at takke for jo.

For lige at tage den igen, den får en dhcp ip skriver du. det må så være fra
routeren.

Gidder du fortælle hvad den ip hedder ?
Der er 2 mulighedder, enten 169.xxx.xxx.xxx eller 192.168.xxx.xxx hvis du
bruger standard hjemmenet ip fra routeren.

Den første betyder at der ikke er ledige ipèr fra routeren og derfor
tildeler w98 sig selv en Linklokal ip. (No net ip)

Den sidste at der er rod i ip protokollen på w98 maskinen (forudsat
netkortet virker, men det er jo testet)

Mvh Jens
Afinstaller ip protokollen og installer den igen efter en genstart så.

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 03-06-03 11:32

> For lige at tage den igen, den får en dhcp ip skriver du. det må så være
fra
> routeren.

Ja, eller rettere fra min DHCP server

> [...]
>
> Den første betyder at der ikke er ledige ipèr fra routeren og derfor
> tildeler w98 sig selv en Linklokal ip. (No net ip)

Jeg har styr på det ikke er en er Microsoft klasse B adresser!

> Den sidste at der er rod i ip protokollen på w98 maskinen (forudsat
> netkortet virker, men det er jo testet)
>
> Mvh Jens
> Afinstaller ip protokollen og installer den igen efter en genstart så.

Det har jeg også prøvet. Altså fjernet alt under netværket både kort og
protokol samt klient. Derefter installeret det hele forfra.

Er der nogen som er klar over om kan få en opdateret TCP/IP stak til Win98.

Jeg har også på fornemmelsen der er der problemet ligger, men det underlige
er jo bare jeg ikke har opdateret maskinen eller noget. Det er bare lige
pludselig kommet.

-Dres

Fra : jens

Dato : 03-06-03 12:10

"Jens Andreas Kristensen" <dres@dalsvinget.dk> skrev i en meddelelse

Har du testet kablet med en anden maskine ?
Eller den switch port den ender i ?

Det begynder at blive noget mystisk godt nok.

Når ping virker burde netkort driveren jo også gøre det.

Mig bekendt er der ikke andet end det ip protokol som hører til w98se som
den nyeste.

Der går rygter om at nogle routere har det svært med 3com netkort, men det
har jo virket, så det burde heller ikke være problemet.

Mvh Jens som nok opgiver at komme i tanke om flere ideèr.

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 03-06-03 12:18

> Har du testet kablet med en anden maskine ?
> Eller den switch port den ender i ?

Ja, som skrevet har jeg prøvet i to helt forskellige net.

> [...]
>
> Der går rygter om at nogle routere har det svært med 3com netkort, men det
> har jo virket, så det burde heller ikke være problemet.

Men for lige at være helt sikker. Så har jeg nu prøvet at disable 3Com
kortet og insætte et andet (alm. RealTek) Tada, problemet er fuldstændig det
samme :(

> Mvh Jens som nok opgiver at komme i tanke om flere ideèr.

Æv, men tak for kampen!!!

Fra : jens

Dato : 03-06-03 12:30

> Ja, som skrevet har jeg prøvet i to helt forskellige net.

Ja, jeg så det godt, men det betyder ikke nødvendigvis der er prøvet et
andet kabel., men det har du så også.............

> Men for lige at være helt sikker. Så har jeg nu prøvet at disable 3Com
> kortet og insætte et andet (alm. RealTek) Tada, problemet er fuldstændig
det
> samme :(

Den får ip og kan pinge og se de andre maskiner på lan men ikke bruge port
80, internet ?

De andre makiner kan pinge den w98 og se den på lan.

Jeg er lidt tung idet men det er sagen ikke ?

Isåfald roder vi det forkerte sted.

Mvh Jens

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 03-06-03 12:36

> Ja, jeg så det godt, men det betyder ikke nødvendigvis der er prøvet et
> andet kabel., men det har du så også.............

Oki, den fik du lige twistet. Tænkte slet ikke på måde :)

> det
>
> Den får ip og kan pinge og se de andre maskiner på lan men ikke bruge port
> 80, internet ?

Ja, det er basic vis det det går ud på.

Men jeg har prøvet så godt jeg kunne at flytte den over, til dk.edb.netværk.
Det er bare første gang jeg bruger usenettet

-Dres

Fra : jens

Dato : 03-06-03 13:23

> Ja, det er basic vis det det går ud på.
Det er det vist i dette tilfælde, man bygger jo nedefra og op som regel.
Her er alle fysiske enheder testet og godkendt, der er kun bundkortets
pcibus og netkort som kan forsøges skiftet tilbage.

Og så softwaren som virker på dosniveau.

Prøv i explore funktioner at indstille netforbindelsen igen til lan og auto
proxy indstillinger.

> Men jeg har prøvet så godt jeg kunne at flytte den over, til
dk.edb.netværk.
> Det er bare første gang jeg bruger usenettet

Jeg har set den, da netværk er min foretrukne gruppe.

Mvh Jens som herefter følger tråden i netværk hvis den bliver længere.

Fra : Jakob Baunsgaard

Dato : 02-06-03 18:09

> [...]
> samme problem. Ligeledes kan jeg også godt ghoste over det on-board.
>
> Til information så er det en Dell Optiplex GX100 med onboard 3Com.

Hvis du ikke har fået løst problemet, så prøv i dk.edb.netvaerk de er ski´e
gode derinde.

Jakob

Fra : Jens Andreas Kristen~

Dato : 03-06-03 10:11