Kender du nogen...
Fra : Sofie Sparre

Dato : 02-06-03 14:22

Hej,

Jeg er ved at lave en artikel om det lovforslag der var oppe sidste år om at
indføre promillegrænser til søs. Kender du nogen der har sejlet under
indflydelse af alkohol, hvor der er sket noget, eller har været lige ved at
ske noget.
Eller måske kender du én der er blevet påsejlet af én der ikke var helt
ædru?
Hvis du gør, så vil jeg meget gerne høre fra dig. Og selvfølgelig er der
ingen der får noget i klemme nogen steder - det vil garanterer jeg gerne.

Jeg vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har en mening om emnet -
positiv eller negativ - alle indlæg vil være til stor hjælp.

På forhånd tak, Sofie Sparre (sparre@mail.djh.dk)

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 02-06-03 14:34

"Sofie Sparre" <sofiesparre@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har en mening om emnet -
> positiv eller negativ - alle indlæg vil være til stor hjælp.

Der var en historie for et par år siden i Svendborgsund, noget med at en
speedbåd røg gennem cockpittet på en sejlbåd. Jeg kan ikke huske mere, ud
over at sejlbåden vist var totalskadet og speedbådsføreren fil en bøde på
flere tusinde kr. Men prøv Politiet i Svendborg, jeg tror de var
involverede.

mvh

Martin

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 02-06-03 14:40

> Der var en historie for et par år siden i Svendborgsund, noget med at en
> speedbåd røg gennem cockpittet på en sejlbåd. Jeg kan ikke huske mere, ud

Det var vist en pige der blev 'presset' til at skulle prøve kærestens
speedbåd, han havde bare glemt at fortælle håndtaget havde mere end 2
stillinger, så den gik fra tomgang til fuld skrue, op over én sejlbåd og ned
oven på den næste ......

Der var også en hurtiggående båd i Svendborg der sejlede en pram ned inde i
havnen, der var ikke lys på bådene, men det gik stærkt :(

/HHA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-03 16:12

"Sofie Sparre" <sofiesparre@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen der får noget i klemme nogen steder - det vil garanterer jeg gerne.

Simpelt!

Du låner et alkometer af politiet eller andre, og så går du en tur ned i den
nærmeste havn. Der er det bare at holde øje med folk. Spørg folk, hvorfor de
sejler, når de er berusede, og hvis de benægter, så spørg om de er villige til
at lade sig teste...

Der er efter min erfaring *meget* udbredt at der er personer i mange havne, der
er berusede, når de sejler. Desværre...

Jeg har observeret det mange gange, og hvis det er særligt slemt, og hvis der
er mindreårrige eller andre sårbare personer ombord, så tøver jeg ikke med at
melde vedkommende..

Claus

Fra : sailor99

Dato : 02-06-03 19:04

Hej Sofie Sparre!

Jeg synes nok, at den korrekte fremgangsmåde ville være, at du præsenterer
dig, så man ved noget om personen, der søger informationer om emnet.

Det er lidt "tyndt" at fremsætte et udsagn om en artikel,
uden at underbygge udsagnet, ikke mindst når du benytter en hotmailadresse
som afsenderadresse på din mail.

I øvrigt finder jeg det helt ok at tage emnet op, idet problemet uden tvivl
er reelt nok - ikke blot i forbindelse med lystfartøjer.

Mvh
Georg

Fra : Rolan Nielsen

Dato : 03-06-03 11:32

"sailor99" <sailor99@worldonline.dk> wrote in message news:<QiMCa.134$Jp3.23066@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Det er lidt "tyndt" at fremsætte et udsagn om en artikel,
> uden at underbygge udsagnet, ikke mindst når du benytter en hotmailadresse

Helt enig
Vi kender jo alle til problemet. Jeg tror alle seriøse sejlere ville
være glade for nogle mere klare regler evt. promillegrænse. De fleste
af os kender jo også talrige eksempler hvor det kun var med Fortunas
indgriben en fulde situation blev reddet. Jeg er ikke afholdsmand -
men fuldskab og sejlads høre ikke sammen. Man må vente til havn eller
ankerplads før promillen overstiger det forsvarlige. Det er specielt
de helt unge med speedbådene og manglende fornemmelse for det
maritimmiljø jeg ser som problemet.
På den anden side er jeg enig i, at det er lidt respektløst, at
forvente af forfatteren, at vi udlevere disse historier, uden
forfatteren minimum starter med at tone rent flag.

Hvem er du, hvilken artikel arbejder du på og hvad er din vinkel ?
Skal vi bruges som "nyttige idioter" må vi vil minimum kende dit
motiv.

Rolan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-06-03 15:43

"Rolan Nielsen" <rn@toolchips.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men fuldskab og sejlads høre ikke sammen. Man må vente til havn eller
> ankerplads før promillen overstiger det forsvarlige. Det er specielt

Reglerne er faktisk rimeligt klare, de bliver bare ikke efterlevet....

I mine øjne bør man heller ikke være beruset på en ankeplads og iflg. loven
tror jeg også, at det er forbudt. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener da, at
et fartøj også er let, selv om det ligger for anker..

Selv om man er ankerligger, kan der sagtens opstår udefrakommende situationer,
man man blive besejlet, det kan blæse op eller der kan opstå defekter eller
ulykker på båden, og så hjælper det ikke meget, hvis skipper er skidefuld...

Claus

Fra : rn@toolchips.dk

Dato : 03-06-03 21:43

> [...]
>op eller der kan opstå defekter eller
>ulykker på båden, og så hjælper det
>ikke meget, hvis skipper er skidefuld...

Enig mht. ankerligger. Man skal naturligvis altid være i stand til
at reagere. Det gælder for så vidt også i havn. Her er der jo også
risiko for at blive påsejlet eller på anden måde forulempet af
diverse fyldebøtter, tyskere eller andre sejlerterrorister.

Jeg mener dog ikke at reglerne er helt så klare som man kunne
ønske sig. Jovist hvis uheldet er ude, vil en beruset skipper få
skylden og problemer med sit forsikringsselskab. Problemet er bare
at før der kommer nogle klare målbare grænseværdier for hvilken
promille det er lovligt er sejle med, vil det jo stadig være
lovligt at sejle skidefuld, som du udtrykker det, bare det går
godt.
Det ville være ønskeligt, at der kom nogle regler, så der kunne
foretages restriktioner overfor berusede skippere. Også selv om
turen faldt heldigt ud.

Rolan

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-06-03 00:36

Hej Claus

-et par bemærkninger til dine i øvrigt fornuftige betragtninger:

Claus Tersgov wrote:

> I mine øjne bør man heller ikke være beruset på en ankeplads og iflg. loven
> tror jeg også, at det er forbudt. Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener da, at
> et fartøj også er let, selv om det ligger for anker..

Et skib der ligger for anker er ikke let (Regel 3 (i))

> [...]
> ulykker på båden, og så hjælper det ikke meget, hvis skipper er skidefuld...

Iflg. "Bekendtgørelse om vagthold i skibe" §2 stk.2 er lystbåde ikke
forpligtet til at holde vagt på beskyttet ankerplads - men jeg giver
dig helt ret i at det er i overensstemmelse med godt sømandsskab at
man alligevel holder sig i stand til at føre skibet på betryggende (og
lovlig) vis - man kan jo pludselig blive nødt til at flytte sig hvis
vejret kræver det.

--
_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-06-03 09:01

"Lars Poulsen" <lpolp@netscape.net> skrev i en meddelelse

> Et skib der ligger for anker er ikke let (Regel 3 (i))

Ok, som jeg skrev var jeg ikke sikker. Skibet er måsk ikke let, men det er vel
stadig under kommando?

Men under alle omstændigheder, druk og sejlads hører ikke sammen og er desværre
skyld i mange ulykker.

Jeg har i nogle år læst den årsrapport, der udkommer angående ulykker til søs
og den giver virkelig stof til eftertanke. Kan man finde den i sin seljklub, så
prøv at kigge i den, det er interessante tal..

Claus

Fra : PB

Dato : 15-06-03 22:48

Skibet er IKKE let, når det ligger for anker. Såvidt jeg lige husker
skal der føres side-hæk og toplanterner, mens skibet er let. Disse er
netop et signal til omverdenen om at skibet kan finde på at bevæge
sig.
mvh Peter

Fra : Michael Pedersen

Dato : 03-06-03 22:13

> Det er lidt "tyndt" at fremsætte et udsagn om en artikel,
> uden at underbygge udsagnet, ikke mindst når du benytter en hotmailadresse
> som afsenderadresse på din mail.

Journalistik Højskole?

Venlig hilsen

Michael Pedersen

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 03-06-03 22:22

Det lader ikke til at frøken Haugaard vil ud med hvad hun skal bruge det
til....