Bærbar vil ikke på nettet
Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 02-06-03 12:45

Jeg har konfigureret en desktop pc og en bærbar til internetadgang via adsl.
Begge kører Win98se og er konfigureret ens med hensyn til
netværksopsætning. De er koblet på een ad gangen, ikke noget med
internet-deling. Desktop pc'en fungerer perfekt (har pci-netkort), men på
den bærbare kan jeg ikke få hul igennem til nettet. Den benytter et 10/100
mbit pc-card netkort. Kortet virker fint i forbindelse med lokalnet, men
altså ikke til internetadgang. TCP/IP er sat op præcis som på desktop pc'en
som fungerer fint. Er der specielle forhold man skal være opmærksom på ved
konfigurering af internetadgang via pc-card netkort?

mvh
Henning Larsen

Fra : Søren Blom

Dato : 02-06-03 15:16

"Henning Larsen (h-l)" <h-l@get2net.dk> skrev
> [...]
> som fungerer fint. Er der specielle forhold man skal være opmærksom på ved
> konfigurering af internetadgang via pc-card netkort?

Hvad er det for en Internet forbindelse du skal koble den på, det kan jo
være noget med den hardware der er til din Internet forbindelse, ikke kan
genkende MAC adresse fra din bærbar når den har den på din anden maskine,
det kan godt virkede sådan.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 02-06-03 19:29

> [...]

> genkende MAC adresse fra din bærbar når den har den på din anden maskine,

Det er Tele2adsl. Jeg ved ikke hvad en MAC adresse er. Jeg har frigjort
resurserne på desktop pc'en med Winipcfg. Når jeg kører Winipcfg på den
bærbare får jeg denne fejlmeddelelse: 'Alvorlig fejl - IP konfigurationen
kan ikke læses'.

Henning

Fra : Søren Blom

Dato : 03-06-03 00:55

> [...]
> resurserne på desktop pc'en med Winipcfg. Når jeg kører Winipcfg på den
> bærbare får jeg denne fejlmeddelelse: 'Alvorlig fejl - IP konfigurationen

Prøv at gå ind og læs http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mac i det hele taget
er det et site der kan hjælpe dig tror jeg.

Lige den fejlmeddelelse du får kender jeg ikke, men jeg kender heller ikke
noget til Tele2 ADSL. Det virker som om at hver gang du skifter computer, så
bliver du nød til at resætte ADSL udstyret, da ADSL modemmet gemmer på den
unikke MAC adresse fra den tidligere computer.
Hvorfor bruger du ikke nogen få 100 kr. på en router eller en switch (kræver
to IP adresse) så slipper du for dette bøvl og kan have begge maskiner
tilsluttet forbindelsen samtidig.

Fra : Henning Larsen \(h-l~

Dato : 03-06-03 10:04

> [...]

(kræver
> to IP adresse) så slipper du for dette bøvl og kan have begge maskiner

Jeg har en switch som benyttes til lokalnet. Deling af filer og printer
fungerer perfekt, men jeg har aldrig kunnet få hul igennem til internettet
via lokalnettet. Derfor prøver jeg nu med en direkte forbindelse. Jeg
benytter en opsætningsvejledning fra bladet Privat Computer. Måske er der
fejl i den vejledning, jeg vil prøve at finde en anden.

Henning

Fra : Søren Blom

Dato : 04-06-03 01:56

> [...]
> benytter en opsætningsvejledning fra bladet Privat Computer. Måske er der
> fejl i den vejledning, jeg vil prøve at finde en anden.

Nu kender jeg ikke den vejledning der er i Privat Computer. Men prøv at følg
nogen af de vejledninger der er på www.net-faq.dk

Noget jeg ikke forstår, du skriver at du har en switch men aldrig behov for
at have begge maskiner på, på samme tid. Men med et switch skal du have en
IP adresse til hver maskine, da jeg er ret så ikke på at det netop er MAC
adressen i den ene computer der skaber problemer for dig.

Løsningen som jeg ser den og vist allerede beskrevet, er at du enten køber
en router med DHCP server og switch indbygget, ellers du beholder den
switch du har nu, men får to IP adresse, en til hver af maskinerne.

Fra : jens

Dato : 04-06-03 14:36

> Løsningen som jeg ser den og vist allerede beskrevet, er at du enten køber
> en router med DHCP server og switch indbygget, ellers du beholder den
> switch du har nu, men får to IP adresse, en til hver af maskinerne.

Routeren er den eneste løsning hvis der skal være et iplokalnet.

Den alvorlige fejl i w98 kan have 3 årsager, enten driveren til netkortet
er forkert, eller ip protokollen ikke er installeret korrekt. (hvilket kan
skyldes driveren til netkortet)

Men der er ikke nogen dhcp som kan tildele en ip, så adressen bliver 169.xxx
og der er ingen netforbindelse.

Køb en router, flyt den maskines mac over som er på routeren.

Macadressen kan ses i w98 med winipcfg eller i xp/w2k med ipconfig/all i
"dos".

Mvh Jens