Li-Ion batterier opbevaring
Fra : Henning Dalgaard

Dato : 02-06-03 10:12

Jeg har en del Li-Ion batterier til mobil, bærbar og camera. Nogle gange går
der lang tid hvor jeg ikke bruger batteriet. Jeg kan ikke huske om det er
bedst at opbevare batteriet helt opladt eller helt afladt. Eller er helt
ligemeget?

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 02-06-03 12:09

"Henning Dalgaard" <dalle@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedst at opbevare batteriet helt opladt eller helt afladt. Eller er helt

40 % opladt og koldt. Gerne i køleskabet.

Mvh. Ulrich

Fra : Henning Dalgaard

Dato : 02-06-03 12:39

er de ikke helt opladet når man får dem?
40% kan vel være svært lige at ramme. Det er ikke enten eller?

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 02-06-03 21:07

> er de ikke helt opladet når man får dem?
> 40% kan vel være svært lige at ramme. Det er ikke enten eller?

Nej, om det er 20, 30, 40 eller 50 % er ikke så afgørende. Men jo højere
opladningsprocent desto større nedbrydning af batteriet og tab af kapacitet.
Det samme gælder for temperaturen - jo højere temperatur desto større
nedbrydning.

Se evt. www.buchmann.ca

Husk også at lige så snart et Li-ion batteri er produceret starter
nedbrydningen af cellerne lige meget om det bruges eller ej. Dog er
nedbrydningen selvfølgelig hurtigere ved brug.

Mvh. Ulrich

Fra : Henning Dalgaard

Dato : 03-06-03 09:22

så der vil ikke opstå fugtproblemer eller andet ved opbevaring i køleskab,
selv i længere perioder?

Fra : Mads Stetter

Dato : 03-06-03 13:13

Henning Dalgaard wrote:
> så der vil ikke opstå fugtproblemer eller andet ved opbevaring i
> køleskab, selv i længere perioder?

Kondens kommer kun i det øjeblik temp. ændrer sig!

MVH Mads Stetter