black mully
Fra : johny møller

Dato : 02-06-03 06:23

hejsa.
jeg vil lige spørge om i ved hvornår man kan køns bestemme black molly'er.
de er ca 5 cm.
og lige nu ser det ud til at de alle er hunner.
hilsen johny møller

Fra : Plesner

Dato : 02-06-03 13:39

> jeg vil lige spørge om i ved hvornår man kan køns bestemme black
> molly'er. de er ca 5 cm.
> og lige nu ser det ud til at de alle er hunner.

I den størrelse skulle der ingen tvivl være. Hvis du kigger på den finne,
de har under/bag ved maven (gatfinnen), så er den nærmest som et trekantet
sejl hos hunnerne, mens det er en tynd 'streg' hos hannerne (man siger
populært, at hannerne har en pistol under maven.

http://poecilia.org/ressourcer/images/fisk_pics/poeciliidae/Nuevo_Canan.JPG

kan du se, hvordan det ser ud hos en anden ungeføder, med den tilsvarende
kønsforskel.

Plesner

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 02-06-03 14:52

Plesner wrote:

> [...]
http://poecilia.org/ressourcer/images/fisk_pics/poeciliidae/Nuevo_Canan.JPG

> kan du se, hvordan det ser ud hos en anden ungeføder, med den

Ja, jeg har så 2 sværddrager hanner fandt jeg ud af igår. Den ene havde for
3 mdr. intet sværd. Men er nu begyndt at vokse sig et sværd til. Hvor alm.
er det ?

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Plesner

Dato : 02-06-03 14:04

> Ja, jeg har så 2 sværddrager hanner fandt jeg ud af igår. Den ene
> havde for 3 mdr. intet sværd. Men er nu begyndt at vokse sig et sværd
> til. Hvor alm. er det ?

Det er meget normalt. Der er to grunde til, at sværddragere får sværd på et
sent tidspunkt. Enten er det sent udviklede hanner (gerne ret små) eller
også er det slet ikke hanner, men gamle hunner, der ikke længere er
yngledygtige. Manglen på hunligt kønshormon får dem til at udvikle han-
lignende træk. I sidste tilfælde er det dog ikke muligt for den gamle hun
at parre sig og få unger ud af det - uanset den ligner en stor han. Der
kører dog masser af vandrehistorier bygget over hunner, der bliver til
hanner - men det drejer sig altså om hunner, der ligner hanner. Lidt som at
påstå, at den skæggede dame kunne blive far til et eller flere børn.

Plesner

Fra : johny møller

Dato : 03-06-03 06:20

tak for svaret .
så tror jeg at jeg har 15 hunner .
vi fik unger fra en hun som vi købte, der desværre døde .
men så må vi jo have en han.
sikke et eldorado.
tak for alt.
hilsen johny

Fra : GiWeo

Dato : 03-06-03 17:11

Hannen har en meget svag gul streg øverst på ryg-finnen....

Lars Engelhardt - Hillerød - Danmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755