Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opsplitning af gruppen
Fra : Poul Krogh

Dato : 01-06-03 22:31

Dobbeltposter lige. Har lavet en post under emnet "En lille statistik", men
poster den lige som seperat tråd her også.

Har lavet tre polls på denne adr. http://julesnaps.dk under "Fri snak", der
omhandler opdeling af dk.fritid.foto i undergrupper.

Den første Opdeling af dk.fritid.foto omhandler om gruppen generelt skal
opdeles.
Den anden Opdeling af dk.fritid.foto i analog og digital omhandler om
gruppes skal splittes op i en analog og en digital del.
Den tredie Hvis dk.fritid.foto bliver opdelt, skal der så være undergr.
omhandler om gruppen, hvis den bliver splitet op i en digital del og en
analog del, skal deles yderligere op.

Den lører i 14 dage og så må vi jo se hvad udfaldet bliver af den poll, hvis
noget udfald overhovedet
Man skal være logget ind før man kan stemme. Og kan derfor kun kan stemme en
gang (per bruger i hver poll , men folk snyder selvfølgelig ikke vel
!?). Det er gratis at blive oprettet som bruger og vi bruger det ikke til en
skid. Det er bare sådan dette standard forum-layout er bygget op. Håber ikke
at det afskrækker folk fra at stemme.

PolPot aka Poul Krogh

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 01-06-03 23:16

Poul Krogh wrote:
> [...]
>
> Har lavet tre polls på denne adr. http://julesnaps.dk under "Fri snak", der
> omhandler opdeling af dk.fritid.foto i undergrupper.

Der er ikke noget "Fri snak" eller polls, på det URL som du
oplyser, så jeg betragter dine inlæg som spam for et helt
uvedkommende web-site.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Poul Krogh

Dato : 02-06-03 00:03

Ja det kan du da betragte den som hvis du vil. Men ved ikke hvad der skulle
være at reklamere for, når den ikke har noget specielt formål, ud over
engang at blive til vores private julefrokosthjemmeside. Og fungerer ellers
som testside for webprogrammering. Og har derfor ingen indtægter og skal
heller ikke have det. Lavede bare pollene fordi der var en der efterlysede
noget lignende i "En lille statistik" posten

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 02-06-03 07:55

Poul Krogh wrote:
> [...]
> heller ikke have det. Lavede bare pollene fordi der var en der efterlysede
> noget lignende i "En lille statistik" posten

Ahmmm... du skriver jo i et andet indlæg, at afstemningen ligger
på et helt andet URL, og der kan man heller ikke se en poll...

Jeg synes dit initertiv virker meget useriøst, og afstemninger på
nettet er grundlæggende useriøse og misvisnende, så slut herfra.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-06-03 09:22

Poul Krogh skrev:

> [...]
>heller ikke have det. Lavede bare pollene fordi der var en der efterlysede
>noget lignende i "En lille statistik" posten

Så var det måske en ide om siden virkede, der er ikke en dyt om nogen
afstemning.

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Flare

Dato : 01-06-03 23:44

>Opdeling af dk.fritid.foto omhandler om gruppen generelt skal opdeles.

Synes det er en rigtig dårlig ide. Hvis der fx. var 100 indlæg om dagen
kunne det retfærdig gøres. Men med de ca. 10 indlæg der er ialt vil en
opsplitning i 3 undergrupper dræbe hele foto gruppen.

Så min stemme er et stort NEJ.

Anders

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-06-03 23:58

Flare <dct_flare@hotmail.com> wrote:

> Synes det er en rigtig dårlig ide. Hvis der fx. var 100 indlæg om dagen
> kunne det retfærdig gøres. Men med de ca. 10 indlæg der er ialt vil en
> opsplitning i 3 undergrupper dræbe hele foto gruppen.

Gruppen HAR omkring 100 indlæg/dag

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Poul Krogh

Dato : 01-06-03 23:57

Damn. Sorry skulle være www.julesnaps.dk/forum

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-06-03 09:28

Poul Krogh wrote:

> Har lavet tre polls på denne adr. http://julesnaps.dk under "Fri
> snak", der omhandler opdeling af dk.fritid.foto i undergrupper.

Jeg finder stemningsmålingen problematisk. Dels grundet kravet om
registrering og mere pga. de snævre rammer: Den omhandler kun
opsplitning i digital vs. analog.

Der har været andre forslag fremme; "Køb vs. alt andet", "Teknik
(herunder køb) vs. alt andet", "Amatør vs. professionel" og
"Undergrupper som billedsnak".

En stemningsmåling, der kun behandler et af forslagene er misvisende.
Den lægger for meget op til at der er stemning for netop det viste
forslag. Og skulle svaret blive "Ja, der skal opsplittes", men "Nej,
ikke i analog vs. digital", skal der så en ny meningsmåling til?
--
JPEGCrops 0.5.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Poul Krogh

Dato : 02-06-03 10:09

Ja er ening. Men så kræver det vel en afstemning som feks.
1) Opsplitning ? : ja/nej

2) Hvilken opsplitning? : Forslag (digital, køb, analog, fremkaldelse,
manipulering/eferbehandling (PS), tilbehør, billigkameraer (er nok lidt
langt ude) mm.). eller lignende.

3) Underopsplitning af de foreslåede opsplitninger ? : Ja/Nej.

4) Hvilken opsplitning ? : Forslag (digital, køb, analog, fremkaldelse,
manipulering/eferbehandling (PS), tilbehør, billigkameraer (er nok lidt
langt ude) mm.), eller lignende.

Eller vil du have en afstemning der giver frit slag for forslagsgivning af
opsplittelsen ? For så kommer der nok ikke noget pænt billede ud af det,
medmindre at folk generelt er eninge om hvilken form for opsplitning der
ville være hensigtsmæssig. Ellers ender det vel i 100 forskellige forslag
med én stemme på hver .

Mht. registrering, ja hvad skal man så gøre ? Når der nu sidder folk som
Niels Ebbesen PowerBook (Niels Riis Ebbesen) og ligefrem proklamerer at han
vil lave et script der laver bestemte poll-stemmer, jvf. ovenstående post
fra ham og mig. (ender nok med at jeg blir smidt ud/blocked af alle i
gruppen ). Men syns det var en lam bemærkning af ham. Så skal der også laves
en AI, der checker om der kommer mange hits fra bestemte kilder, med
bestemte tidsintervaller, hvor lang tid der går fra den ene knap blive
trykket til den næste, og om disse hits er magen til hinanden mht.
stemmeafgivelse. Bare for at filtrere en evt. scriptengine der står placeret
et eller andet sted. Medmindre han ligefrem vil lave det til en distribueret
script (vira). Kan ikke undgå at der kommer en eller anden form for
registrering, om det så er i form af cookies, user/passwd. IP-registrring
(prob. med dyn.IP) eller anden form for registring, bare fordi folket VIL
snyde og ødelægge.

Men kan så til gængæld fortælle at brugerne (mail) ikke bliver brugt til
NOGET SOM HELST (kan bare bruge en fakemail hvis man ikke stoler på mig), da
det er mig og en kamerat der ejer siden er dette garanteret af mig
personligt. Selvfølgelig skal man ikke bare stole på alle og enhver på
nettet, men min mailadr. er ikke hemmelig og det er min adresse heller ikke.
Er ligeså træt af spam som alle andre er, desuden er det lige blivet
officielt ulovligt at sende uønskede reklamemails til folk der ikke har
anmodet om dem.

Nå har vist lukket damp nok ud nu, blir bare lidt harm over en mand som ham.
Men er enig i at afstemnngen ikke er helt fyldstgørende. Kom glad med
forslag til en evt. ny afstemning.

Fra : Poul Krogh

Dato : 02-06-03 10:12

Hmm den reference jag har lavet til "Niels Ebbesen PowerBook (Niels Riis
Ebbesen) " står i "En lille statistik"-posten. Sorry.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-06-03 10:48

Poul Krogh wrote:

> Ja er ening. Men så kræver det vel en afstemning som feks.
> 1) Opsplitning ? : ja/nej

God start.

> 2) Hvilken opsplitning? : Forslag (digital, køb, analog,
> fremkaldelse, manipulering/eferbehandling (PS), tilbehør,
> billigkameraer (er nok lidt langt ude) mm.). eller lignende.

[Snip 3+4]

Hellere komme med konkrete forslag i punkt to og evt. gøre det muligt
at vælge flere, hvis man har det fint med det. Jeg synes eksempelvis at
både "Køb vs. andet" og "Billedsnak undergruppe" er acceptable.
Problemet med underopsplitninger som separat punkt er at det hænger
sammen med punkt 2.

> Eller vil du have en afstemning der giver frit slag for
> forslagsgivning af opsplittelsen ?

Egentlig ikke. Vi har snakket en del om det her i gruppen, så lidt
kiggeri i de gamle tråde burde kunne give de bud, der har været
formulerede. Et "Anden opsplitning"-punkt er nu nok en god ide.

> Mht. registrering, ja hvad skal man så gøre ?

Log IP, smid en cookie og lad det være godt med det. Enhver der kan
finde ud af systematisk omgåelse af de checks kan også snyde diverse
registreringer og cookies.

> Når der nu sidder folk som Niels Ebbesen PowerBook [...]

Niels er ligefrem diplomatisk, men hans pointe om at webafstemninger er
notorisk upålidelige er nu god nok. Hvis der er en der _vil_ snyde, kan
det ordnes. Nu er det her blot en meningsmåling, så jeg panikker ikke
så meget over den.

> Så skal der også laves en AI, der
> checker om der kommer mange hits fra bestemte kilder, med bestemte
> tidsintervaller,

I praksis er det næppe værre end at kigge i loggen. Der kommer ikke
3000 stemmer til sådan en afstemning. Og hvis det gør, er det nok ret
let at se hvor de 2950 ekstra stemmer kommer fra.

> Nå har vist lukket damp nok ud nu, blir bare lidt harm over en
> mand som ham. Men er enig i at afstemnngen ikke er helt
> fyldstgørende. Kom glad med forslag til en evt. ny afstemning.

Gives hermed. Vent lidt med at banke en ny afstemning op indtil folk
har haft en chance for at kommentere. Jeg har forsøgt at præsentere
forslagene uden for-imod argumenter, da vi har været gennem disse her i
gruppen.

- Digital undergruppe
Spørgsmål til valg af digitalt udstyr (kameraer såvel som programmer
og valg af udskriftssted) hører til i undergruppen. Det samme gør
tekniske spørgsmål om filformater, brug af programmer og generel snak
om digital teknik. Spørgsmål om lyssætning, komposition m.m. hører til
i modergruppen.

- Generel hjælp til køb undergruppe
Alle spørgsmål om køb af kameraer (såvel analoge som digitale),
tilbehør, computerprogrammer og valg af udskriftsteder og
fremkaldelsessteder hører til i undergruppen. Snak om RAW vs. JPEG,
brugen af programmer og lignende hører til i modergruppen.

- Hjælp til køb af kamera
Alle spørgsmål om køb af kameraer (både model og købssted) hører til i
undergruppen. Spørgsmål om køb af "direkte" tilbehør (flash,
hukommelseskort, batterier, trefod osv.) hører til i gruppen. Snak om
programmer, udskriftssteder m.m. hører til i modergruppen.

- Amatør vs. professionel
Jeg vil ikke give en beskrivelse. Måske Niels vil?

- Billedsnak
Det oprettes en undergruppe til snak om det at tage billeder. Heri
diskuteres billeder der allerede er taget, såvel som det at tage
billeder. Et emne kunne være "Billeder af solformørkelse" eller "Zoom
ved portrætfotografering". Diskussioner om udskrift af billeder hører
til i modergruppen.

Fra : Gerner

Dato : 02-06-03 14:27

On Sun, 1 Jun 2003 23:30:57 +0200, "Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> wrote in
dk.fritid.foto:

> [...]
>Den tredie Hvis dk.fritid.foto bliver opdelt, skal der så være undergr.
>omhandler om gruppen, hvis den bliver splitet op i en digital del og en

Den debat har vi haft før og i det rigtige forum, nemlig dk.admin.

Der kan være debat i denne gruppe om stemningen for en OTD.

Al debat om grupper, sker i gruppen eller når en OTD er fremsat, i dk.admin.

Så vil du debattere en opsplitning, så gør det her. Har du et reelt forslag så
skriv en OTD og send den til dk.admin.opslag.
Men du er advaret om at en sådan debat har forekommet og stemningen var negativ.

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-06-03 14:39

Gerner <nospamadress@postkasse.dk> wrote:
> Så vil du debattere en opsplitning, så gør det her.

Er det ikke også det der sker, eller tager jeg helt fejl? Er vi flyttet
over i en anden gruppe?

Fra : Gerner

Dato : 02-06-03 18:16

On Mon, 2 Jun 2003 13:38:52 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk>
wrote in dk.fritid.foto:

>Er det ikke også det der sker, eller tager jeg helt fejl? Er vi flyttet
>over i en anden gruppe?

Gider du lige se at det er en afstemning på en webside man debattere her lige nu
?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 02-06-03 18:18

Gerner <nospamadress@postkasse.dk> wrote:

> Gider du lige se at det er en afstemning på en webside man debattere her lige nu
> ?

Ja, det er jeg da udemærket klar over, og jeg kan ikke se problemet i
det, da afstemningen omhandler et relevant emne for dk.fritid.foto? Vi
snakker også tit om folks billeder på deres websider, det er da også
helt legalt.

Fra : Gerner

Dato : 03-06-03 07:52

On Mon, 2 Jun 2003 17:18:24 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk>
wrote in dk.fritid.foto:

> [...]
>det, da afstemningen omhandler et relevant emne for dk.fritid.foto? Vi
>snakker også tit om folks billeder på deres websider, det er da også

Det jeg skriver om har intet med legaliteter at gøre, men om at en afstemning og
en debat om samme skal foregå efter reglerne for dk herakiets former for debat.
D.v.s. en debat udelukkende foregår i gruppen eller ved en OTD, overlade det
til styregruppen at bedømme hvorvidt gruppen skal splittes, eller om de vil have
en vejledende afstemning.

Jeg vil gerne deltage i en debat om gruppens fremtid, men ikke i en debat om en
afstemning et sted på www.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-06-03 10:22

Gerner <nospamadress@postkasse.dk> wrote:
> Jeg vil gerne deltage i en debat om gruppens fremtid, men ikke i en debat om en
> afstemning et sted på www.

Det står dig frit for at undlade at deltage.

Fra : Gerner

Dato : 03-06-03 14:42

On Tue, 3 Jun 2003 09:22:24 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk>
wrote in dk.fritid.foto:

>Det står dig frit for at undlade at deltage.

Hvad skulle formålet være at stemme på en web side ? Der skal før eller senere
debatteres her eller i dk admin, og så er den afstemning spildt, medmindre den
viser at en opsplitning, også efter min mening, er en meget dårlig ide.

Underligt at det dukker op i ny og næ.

Fra : Poul Krogh

Dato : 03-06-03 15:52

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> wrote in message
> [...]

den
> viser at en opsplitning, også efter min mening, er en meget dårlig ide.

Hvordan kan du sige at en afstemning er spildt, MEDMINDRE den falder ud til
din minings side ? Har den så netop ikke retfærdiggjort sin eksistens, hvis
den falder ud til en entydig side ?

Eller skal det forståes sådan at du heller ikke stemmer til
folketingsvalg/kommunevalg medmindre du ved, på forhånd, at afstemningen
falder ud til din side ? For som skrevet tidligere, så står det enhver frit
for at være sofavælger, men så kender man jo også sine rettigheder til
efterfølgende at brokke sig (= = null).

Og formålet med en afstemning skulle være, at få afklaret om der skal ske en
opdeling af gruppen (= = en henvendelse til en admin) eller om der ikke er
en generel tilslutning til dette. Således at denne diskution kan blive lagt
hen i stilhed et par år igen, og der så kan diskuteres andet end opsplitning
af gruppen.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 03-06-03 17:51

> [...]
> hen i stilhed et par år igen, og der så kan diskuteres andet end opsplitning

Formålet, som jeg ser det, er bare om der er en mening i at begynde
diskussionen. Der har vist sig at være en stor modstand, og det
respekterer jeg naturligvis.

Fra : Gerner

Dato : 03-06-03 18:31

On Tue, 3 Jun 2003 16:51:42 +0200, "Poul Krogh" <poulkrogh@hotmail.com> wrote in
dk.fritid.foto:

> [...]
>din minings side ? Har den så netop ikke retfærdiggjort sin eksistens, hvis

Du har en underlig måde at fortolke det åbenbare.
Jeg orker ikke at rette dig, tro hvad du vil.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 03-06-03 22:10

Poul Krogh wrote:

> [...]
> hen i stilhed et par år igen, og der så kan diskuteres andet end opsplitning

Problemet er kort og godt, at din afstemning ikke afklarer noget
som helst, for afstemningstemaerne har du udvalgt selektivt, og
du har ikke styr hvem der stemmer og hvor mange stemmer der
afgives, og derfor vil din afstemning aldrig gi' et troværdigt
og retvisende resultat.

Din afstemning kan højst forplumre den egenlige debat, men hvis
du gerne vil lege pauseklovn, så værsego', du skal dog lige vide,
at dette emne ikke er spor nyt, og tidligere har der ikke kunnet
samles flertal for opsplitninger.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen