Halogen spot
Fra : /

Dato : 01-06-03 21:57

Er det noen som vet om man kan benytte halogen spotlights (50w) til akvarie
belysning, istedet for å ha 4 x 18w lysrør tenkte jeg kanskje 2 x 50w
halogen spots var mere fornuftig ? Akv mål er 80x40x40(128L akvastabil)

Tor

Fra : Søren Reinke

Dato : 01-06-03 22:39

/ wrote:
> [...]
> akvarie belysning, istedet for å ha 4 x 18w lysrør tenkte jeg kanskje
> 2 x 50w halogen spots var mere fornuftig ? Akv mål er 80x40x40(128L

50 watt hallogen er ikke det samme som 50 watts lysstofrør.

50w betyder bare hvilket effektforbrug de har ikke var deres lysudbytte er.
Halogens forhold imellem effekt og lysmængde er lavere end lysstofrør.

Hvis jeg var dig ville jeg bruge de 4*18 watt og evt. suplere med hallogen
til fremhævelse af f.eks. bestemte planter.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : /

Dato : 01-06-03 22:49

Problemet med lysrør er at de spiser mye plass , halogen spot'ene tar jo
minimalt med plass så jeg kunne lett kjørt på med 2<->8stk på samme plassen.
Men om de ikke gir noen bedre effekt enn 4x18w så er det jo liten vits

Bruker forøvrig sylvania aquastar "tropical light spectrum - 10.000 kelvin"
samt reflektor på lysarmaturene (sies å gi 100% ekstra lys, men ... )... Er
det evt noen andre bedre lysrør å benytte ?

Tor

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-06-03 08:14

Søren Reinke <disky@disky.ihsyd.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eda724c$0$287$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Som andre skriver er halogenspot ikke særligt egnet til akvariebrug,
men
der er andre muligheder en halogenspots. I de seneste år er der kommet
nogle
nye lysrør på markedet, som kaldes T5. De giver rigtigt meget lys, så
meget at man også er
begyndt at bruge dem over saltvand. Ulempen ved T5 er at det desværre
ikke er ret mange steder man kan
få dem, samt at hvis man køber færdige armaturer, koster de en mindre
formue. Er man derimod ikke bange
for selv at gå igang med en skruetrækker, kan de fåes betydeligt
billigere.

I Danmark er det så vidt jeg ved kun Planteimporten og
Akvarieselskabet, der ligger inde med dem.

Man kan også selv importere det fra Tyskland, og her er det en del
billigere.

Carsten

Fra : Leif Jensen

Dato : 02-06-03 17:42

Hej Carsten

Kan du ikke overtales til at indstille din newsreader til at lave linieskift
de rigtige steder, så det er lettere at læse dine ellers udmærkede svar?

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-06-03 10:20

Leif Jensen <leif_jensenNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bbfr5h$8hl28$1@ID-104905.news.dfncis.de...
> Hej Carsten
>
> Kan du ikke overtales til at indstille din newsreader til at lave
linieskift
> de rigtige steder, så det er lettere at læse dine ellers udmærkede svar?

Beklager, men normalt laver jeg ikke så lange linier, hvorfor jeg lavede
det
lige i det svar, ved jeg ikke.

Carsten

Fra : Leif Jensen

Dato : 04-06-03 06:57

Hej Carsten

Det er samtlige dine indlæg der er svære at læse, det er som om du starter
hver linie med 4-5 blanke (spaces) og efterfølgende bliver linierne for
lange. Har aldrig set samme problem hos andre.

--
"Luffe"
"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-03 09:16

Leif Jensen <leif_jensenNOSPAM@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bbju3v$agtqi$1@ID-104905.news.dfncis.de...
> [...]
> hver linie med 4-5 blanke (spaces) og efterfølgende bliver linierne for
> lange. Har aldrig set samme problem hos andre.

Selvom det er OT, så er der lige en som må fortælle mig hvor og hvad jeg
skal
skal ændre i opsætningen.

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 09:27

Carsten Gall wrote:
> [...]
> nyhedsmeddelelse:bbju3v$agtqi$1@ID-104905.news.dfncis.de...

> Selvom det er OT, så er der lige en som må fortælle mig hvor og

funktioner - indstillinger - send - ved nyheder -indstillinger for
almindelig tekst
ombryd automatisk teks til... værdien sættes til 72

prøv:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
Du vil ikke undvære det bagefter.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-06-03 13:25

Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bbkaac$g61$1@sunsite.dk...

> funktioner - indstillinger - send - ved nyheder -indstillinger for
> almindelig tekst
> ombryd automatisk teks til... værdien sættes til 72

Så har jeg gjort det og håber det hgjalp noget. synes bare det er
underligt at den fra start af er sat til 76, når det er 72 tegn der
er det optimale.

Carsten

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 04-06-03 14:28

Carsten Gall wrote:
> Så har jeg gjort det og håber det hgjalp noget. synes bare det er
> underligt at den fra start af er sat til 76, når det er 72 tegn der
> er det optimale.

Det forstår jeg ikke?
Hvor kommer de 4 mellemrum i hver anden linie?
Prøv at besøge:

Der er eksperterne.

FUT : dk.edb.internet.software.mail.news.outlook-express
svar kommer i outlook-express gruppen

Fra : Ole Larsen

Dato : 04-06-03 09:27

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bbk9s6>
> Selvom det er OT, så er der lige en som må fortælle mig hvor og
hvad jeg
> skal
> skal ændre i opsætningen.
>

> Carsten
Lige sådanne problemer har jeg ikke på nogen gruppe oplevet OT-bryderier
om.

Husker jeg ikke forkert, er der på www.usenet.dk vejledning i opsætning
af
newsreadere.
Mvh
Ole

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-06-03 00:13

Hej Tor

Jeg har brugt en del tid og penge for at finde en god løsning - og fandt
den - men ikke de stærke (og varme) 50 Watt halogen, men nogle
specialfremstillet 10 graders 10/20 watt halogenpærer som er serieforbundet
og tænder om aften vha. deres egen tændslukur.

Hvorfor du ikke må bruge 50 watt, er at varmeudviklingen er simpelthen for
stor, medmindre du sætte dine halogenspots 30-40 cm over vandoverfladen.
Hvis du placere en 50 watt halogenspot nogle cm over vandoverfladen, vil
vandtemperaturen ca. være 50-60 grader i det områder - og det er jo for
meget.

Noget andet som jeg desværre oplevede for kort siden efter at have brugt mit
system i 2 år, er at en ungfisk (discus) sprang op og åbenbart ramte en pære
hvilket naturligvis fik pæren til at sprænge med et knald.
Glasstumoerne kunne jeg finde på bunden af akvariet og den unge discus,
tjaa... den var blevet grillet og stod ikke til at reddes.

Måske ville et glasdæksel have hjulpet, men det har jeg desværre ikke plads
til i mit juwel akvarium.

Når jeg engang skal have mig et 4-600 liters akvarium vil jeg bygge en top
på ca. 15 - 20 cm med et "porsa" system hænge diverse lysstofrør og
halogenspot op i.

Men for at du kan danne dig et indtryk af hvad halogen gør - så kig her på
mit http://www.manon.dk/div/akvarie-by-night.jpg og
http://www.manon.dk/div/akvarie-by-night-02.jpg

Om dagen har jeg 2 normale lysstofrør der tændes uafh. af halogenspot - de
overlapper om aften.
Håber det giver dig lidt info.

Mvh\Michael

Fra : jabbe

Dato : 03-06-03 04:27

Nu ved jeg ikke om det bare er "løse" pærer du har i dit amartur hvis det er
det så hjælper dette ikke noget.. men ellers kan man købe pærer(med parabol)
med dækglas..

--
J@bbe

Remove NOSPAM from mail adress
530L Effectline Akvarie
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth
Aprilia AREA 51 45/scooter

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-06-03 11:29

De brugte pærer på billederne kunne ikke fås med dækglas, men kun med en
parabol.
vh\michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-06-03 06:45

> [...]
> belysning, istedet for å ha 4 x 18w lysrør tenkte jeg kanskje 2 x 50w
> halogen spots var mere fornuftig ? Akv mål er 80x40x40(128L

Ifgl. Politiken 1.6.03 siger Richard Shalburg, enegisparekoordinator i
ELFOR,
at halogenpærer bruger lige så meget strøm som alm. glødepærer. Det
opfatter jeg som
" i forhold til afgiven lysmængde"
Mvh
Ole

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-06-03 08:49

Ole Larsen wrote:
> [...]
> ELFOR,
> at halogenpærer bruger lige så meget strøm som alm. glødepærer. Det

Det er irelevant hvor meget strøm en pærer bruger, det er relevant at vide
hvor meget strøm og spænding en pære bruger altså effektenen.

Og forholdet imellem effekt og lysmængde er ikke en konstant faktor men
afhænger af pære typen vi snakker om.

Strømstyrken er kun vigtig at kende når man skal dimensionere sikringer og
andre elektrisk komponenter som skal bruges.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 02-06-03 09:12

Søren Reinke wrote:
> Det er irelevant hvor meget strøm en pærer bruger, det er relevant at
> vide hvor meget strøm og spænding en pære bruger altså effektenen.

Nu tror jeg 90% forstår "bruger strøm" som effekten.

/DM

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-06-03 11:25

Dan Mortensen wrote:

> Nu tror jeg 90% forstår "bruger strøm" som effekten.

Så tror 90% noget der er forkert.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 02-06-03 12:35

Søren Reinke wrote:

> Så tror 90% noget der er forkert.

Ikke nødvendigvis da det er en sproglig vendig som er blevet almindelig at
bruge i det danske sprog, og nu hænger det jo unægteligt sammen at hvis
strømmen stiger og spændingen er konstant vil effekten også stige.

/DM

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-06-03 13:01

Dan Mortensen wrote:

> Ikke nødvendigvis da det er en sproglig vendig som er blevet
> almindelig at bruge i det danske sprog, og nu hænger det jo

Det gør det ikke mere korrekt !

> unægteligt sammen at hvis strømmen stiger og spændingen er konstant
> vil effekten også stige.

Ja men halogen bruger normalt 12 volt, lysstofrør 230 volt, så hvis folk
ikke regner det om er 1 ampere ikke den samme effekte på de to lampe
systemer. Hvilket præcist viser hvorfor man skal kigge på effekt forbruget
og ikke strømmen.

p.s. Jeg kender udemærket Ohms lov og sammenhængen imellem strøm, spænding
og effekt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-06-03 17:05

> Det gør det ikke mere korrekt !

Jo - hvis du tror at dagligt sprog består af veldefinerede videnskabelige
termer har du et problem med din sproglige forståelse.

Når min gamle mor siger: tænd for strømmen til kaffen - ved både hun og vi
andre lige præcis, hvad der menes. Og derfor er sætningen ganske glimrende.

Den sproglige insekterotik virker lettere studentikost!

vh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-06-03 15:23

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu tror jeg 90% forstår "bruger strøm" som effekten.
>
> /DM

Almindeligvis opfattes effekt af elektriske lyskilder som forbrug målt i
Watt
( der er defineret som = strømstyrke * spænding )
Lysudbytte er en anden sag, da der er store tab af energi inden der
"kommer lys"
Derfor er angivelsen af forbruget relevant lige som lysudbyttet er det,
som
jeg skrev med lidt andre ord i en tidligere mail

Mvh
Ole

Fra : jabbe

Dato : 03-06-03 04:31

Nu er der så en del der også kigger lidt på elmålern...
Ikke fordi det er noget godt at gøre da man så har tendens til at slukke
akvariet hurtigere end en mand der spytter når han ser en ½ orm i sit
æble...

Men derfor kan man da godt tænke sig om med hensyn til sit strømforbrug(da
det er det elmålern måler)

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-06-03 07:51

> Nu er der så en del der også kigger lidt på elmåleren...

Det behøver man egentlig ikke. Nedenstående link giver bl. a.
oplysninger om lumen/watt-effekten på lyskilderne. Glem ikke
at følge de links, der er på siden.

http://www1.nesa.dk/sme/Nesa_31x/Nesa_311/Nesa_31115.jsp

Mvh
Ole

Fra : /

Dato : 02-06-03 18:48

Whow, takker for mange flotte svar.

Tanken min ved å nevne halogen kontra lysrør var for å lære mere om hva lys
man bør benytte til et akvarie, både halogen og lysrør er nevnt som
alternativer.

Neste spørsmål da vil være hva gir mest lys utbytte (i dette eksemplet
80x40x40) , lys er jo så mangt og mange W behøver ikke alltid bety at
plantene gror bra av den grunn. Lysspekteret som lyskildet gir har jo også
en vesentlig del og si. Pr idag benytter jeg sylvania aquastar tropical
light spectrum (10.000 kelvin) lysrør, tidligere har jeg brukt osram lumilux
41 etc. Er det noen av dere plante spesialister som har gode råd i valg av
lysrør. Målet mitt er optimal plantevekst og lys har jo i den sammenheng en
god del å si

Tor

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-06-03 21:21

/ wrote:
> [...]
> som har gode råd i valg av lysrør. Målet mitt er optimal plantevekst
> og lys har jo i den sammenheng en god del å si

Jeg har haft stor succes ved brug af Triton rør, og særdeles dårlig erfaring
med f.eks. grolux rør.

Se f.eks. mine akvarier på www.disky-design.dk/fish og se at planterne gror
fint :)