Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udredning af termernes betydning.
Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 21:15

Hej, jeg er hel rundt i gulvet, når jeg læser indlæggende i dpreview.com.
Jeg er interesseret i at få noget ekstraudstyr til mit digicam, men så
længe jeg forstår sætningerne som "du skal bare bruge x og sætte på y og
derefter kombinere det med z, så du har xy", så kommer jeg ikke langt.
Altså, hvis et par flinke folk herinde ville forklare x, y, z og xy? :)

Det drejer sig navnlig om følgende termer: thread, spacer, stepup-ring, Uzi,
front end.

Hvis jeg ikke tager fejl, så er en "thread" den del af linsen/filteret hvor
der er et skruemønster, så man kan sætte yderligere filtre på den? Og en
stepup-ring er en ring der muliggør at man kan sætte en større filter
(altså, een hvis diameter er større end den oprindelige linse?). Er "tube"
synonymt med "stepup ring" da?

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-06-03 21:21

Jack L. <jack_nospam@nospam.dk> wrote:
> [...]
> der er et skruemønster, så man kan sætte yderligere filtre på den? Og en

Korrekt

> stepup-ring er en ring der muliggør at man kan sætte en større filter
Korrekt

> (altså, een hvis diameter er større end den oprindelige linse?). Er "tube"
> synonymt med "stepup ring" da?

Nej, en 'extension tube' sættes inden objektivet, for at lave
nær-afstanden ved fokuseringen nærmere.

De andre udtryk kan jeg ikke komme på hvad er, ud over at en Uzi er et
fuld-automatisk israelsk våben? :)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-06-03 21:26

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
Uzi,

thread = gevind, eller skruemønster som Jack benævner det
Spacer = afstandsstykke / mellemring
front end = forende

Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
http://www.petersensweb.dk

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 21:42

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:bbdnhh$gti$1@sunsite.dk...

> Spacer = afstandsstykke / mellemring

Men hvad er det jeg kan bruge afstandsstykket til? Og hvad er et shim? Jeg
er lidt i spørgehjørnet i dag. :)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-06-03 21:51

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> message news:bbdnhh$gti$1@sunsite.dk...

> Men hvad er det jeg kan bruge afstandsstykket til? Og hvad er et shim? Jeg

det er sqtte nemt at sige når du haler ordet ud af sammenhæng

men shims, er mellemlæg / underlagsplader
kender dem ikke i forbindelse med fotoudstyr, men de bruges
på stødstangsmotore til justering af ventilspillerum

mellemringe, kender jeg kun fra spejlreflex udstyr, hvor
de skydes ind mellem hus, og objektiv, fx. til næroptagelser

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 22:57

Petersen_Michael wrote:
> "Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> > >

> det er sqtte nemt at sige når du haler ordet ud af sammenhæng

OK, tror jeg har fanget den. :) tak du!

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 02-06-03 09:06

On Sun, 1 Jun 2003 22:50:49 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

<snip>
>men shims, er mellemlæg / underlagsplader
>kender dem ikke i forbindelse med fotoudstyr, men de bruges
>på stødstangsmotore til justering af ventilspillerum
<snip>

Jeg skal ikke udelukke, at der er lavet stødstangsmotorer med
shims-justering af ventilerne - der skal så være tale om
sideventilerede modeller og de er vist ikke produceret i væsentligt
tal, efter 2. verdenskrig. Shims anvendes derimod på motorer med
overliggende knastaksler, hvor man ikke har en vippearm med
justérskruer.

Bare lige så vi ikke får bildt motor-usagkyndige noget forkert ind

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-06-03 20:06

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

> Bare lige så vi ikke får bildt motor-usagkyndige noget forkert ind

i stand corrected

nåre ja, men det var lige der i nærheden ;-/
kan da godt huske da jeg trimmede Patrolen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-06-03 21:35

Rune B. Broberg wrote:
> De andre udtryk kan jeg ikke komme på hvad er, ud over at en Uzi er et
> fuld-automatisk israelsk våben? :)

*LOL* Jeg tror nok at det hedder halvautomatisk når man trods alt skal
så meget som man skal på pågældende stykke hardware

Som kamera-udtryk sætter det dog også mig 'mat', så: hvor præcis nævnes det?

Jeg har prøvet flg side, men det hjælper ikke synderligt:

<http://www.dpreview.com/learn/Glossary/>

Det nærmeste jeg kan komme er når Olympus 2100UZ omtales så snakker de
om 'the UZi specs'.

mhv

Jesper Brunholm

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-06-03 21:37

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> *LOL* Jeg tror nok at det hedder halvautomatisk når man trods alt skal
> så meget som man skal på pågældende stykke hardware

Jeg havde altid troet at en Uzi var fuldautomatisk, altså at den
fortsætter med at skyde når man holder aftrækkeren i bund?

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 21:38

> [...]
>
> <http://www.dpreview.com/learn/Glossary/>
>
> Det nærmeste jeg kan komme er når Olympus 2100UZ omtales så snakker de

Hej Jesper.

Det er sjovt at du søger efter "Uzi", for jeg brugte selv lige et par
minutter på at finde det indlæg hvor jeg så ordet. Det kan være - som du
foreslår - at de mener UZ-serien, når de siger 'Uzi'. Jeg fandt ordet i
dette indlæg:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1008&message=5225547

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 21:40

> Nej, en 'extension tube' sættes inden objektivet, for at lave
> nær-afstanden ved fokuseringen nærmere.

Vil det så sige at med en "extension tube", så kan jeg få kameraet til at
fokusere ved endnu tættere fokusafstand end den er specificeret til?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-06-03 21:49

> Vil det så sige at med en "extension tube", så kan jeg få kameraet til at
> fokusere ved endnu tættere fokusafstand end den er specificeret til?

Objektivet, ja - og en spacer er vist det samme, siges det andetsteds i
denne tråd. Man bruger dem gerne vil makro-fotografering - og det siges
at være en fordel med en mellemring af samme fokale længde som
objektivet - altså 50mm mellemring med et 50mm objektiv.

Fra : Jack L.

Dato : 01-06-03 21:33

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message
> Hej, jeg er hel rundt i gulvet, når jeg læser indlæggende i dpreview.com.

Der skal stå "indlæggene".

Fra : Poul Krogh

Dato : 01-06-03 21:46

Ja du har da noget rigtigt.

En thread er et gevind, altså som du beskriver det.

En step-up ring, er, som du også påpeger, en udvider der skrues på, og
dermed gør gevindet større. Step-ups er generelt ikke ret lange
Et eksempel
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=FILHA0900&kat=Kamera-Scanne
r&subkat=Kamera-Scanner3

En spacer er en der skrues på gevindet og ender i et gevind med sammen
gevindstørrelse (bare et stykke rør der skrues på, benyttes hvis der er
problemer med den indbyggede zoomlinse på kameraet, jævnfør tube nedenunder,
feks. hvis tuben ikke er lang nok, det drejer sig som regel ikke om mange
mm.). Samme som step-up ring bare med samme gevindstørrelse i bege ender.

En tube (også kaldet en adapter), er er rør der sættes på udenover (omkring)
den originale zoomlinse der sidder fast på kameraet (kameraer med denne
linse kaldes compact kameraer (mener jeg), næsten alle digicams, der ikke er
SLR, er compact kameraer). Tuben muligør at der kan sættes ekstra linser og
filtre på kameraet. Grunden til dette er at en compact zoomlinse skydes ud
når der tændes for kameraet og den derfor vil kollidere med den ekstra linse
eller filter der er påsat, dette forhindrer en tube (som jo betyder rør), da
den udskydende linse kører inden i tuben. Her er et par billeder
http://www.bugeyedigital.com/product_main/ray-rt5241.html
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=KAMSO0015&kat=Kamera-Scanne
r&subkat=Kamera-Scanner3
http://www.computerstore.dk/shop/VareKort.asp?vn=KAMKO90001&kat=Kamera-Scann
er&subkat=Kamera-Scanner3

Ved ikke lige hvad Uzi er, ej heller "Front end" er hvis det ikke bare er en
generel beskrivelse for den forreste del af adapteren/linsen/filtret.