Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
eksponerings kompensation
Fra : xylo

Dato : 01-06-03 21:11

Jeg har tit haft problemer med at mine billeder bliver meget lyse eller
overeksponeret ved brug af blizt.
Jeg har så prøvet at tage billeder uden blitz men det kræver meget lys eller
langsom lukketid og så bliver billeder let sløret. Først idag har jeg fundet
ud af man kan bruge blænde kompensering, som amatør 'fotograf' har jeg hele
tiden troet det bare var noget med lys og mørk bagrund at gøre *LOL*.
Jeg har fundet ud af at de fleste billeder taget med blizt bliver best ved
2/3 - 1 EV, især ved lyse objekter.
Men nu er det jeg undrer mig over hvad sammenhængen der er mellem blænde og
blænde kompensering.
Jeg synes ikke jeg kan opnå samme resultat ved at ændre blænde, desuden har
jeg sværre ved at fokusere (auto fokus) ved kompensering. Jeg har et Canon
A60.

Søren.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-06-03 20:55

"xylo" <e@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> jeg sværre ved at fokusere (auto fokus) ved kompensering. Jeg har et Canon

Hej Søren

Jeg kunne forestille mig, at dit kamera havde mulighed for at under /
overbelyse cirka fra 0 - 3 blænder, så hvis du prøver at underbelyse 1,5
blænde, når du laver blitz optagelser, så er du fri for at tænke på det. Du
burde ikke have sværere ved at focusere, da man altid fokuserer ved fuld
blændeåbning.

M.V.H.....Benny..

Fra : xylo

Dato : 03-06-03 11:25

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Du
> burde ikke have sværere ved at focusere, da man altid fokuserer ved fuld

Jeg kan korrigere med +2 og -2 EV i step 1/3. Som sagt synes jeg det
virkerfint ved ca. -1.
Jeg bruger automatisk blænde indstillling, så ved brug af zoom bliver
blændeåbningen reduceret. Nå ja så har jeg jo svaret selv: Brug manuel
indstilling
Måske kan det også hae noget med at objekterne er lyse at blænden ændrer sig
?
Men er det normalt at under/overbelyse når man bruger blitz ?

Søren.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-06-03 12:47

> [...]
sig
> ?
> Men er det normalt at under/overbelyse når man bruger blitz ?

Hej Søren

Det ville jeg svare nej til, men på mange digitale kameraer, så er svaret
nok mere et ja. I hvert fald på de indbyggede blitz's. Enten fyrer de bare
samme ladning af hver gang, eller de har noget svært ved at styre
lysmængden. Jeg tror selv mest på det første.

M.V.H.....Benny..