Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Komprimere billede ned i KB
Fra : Andrew

Dato : 01-06-03 21:00

Hej

Jeg har flittigt taget nogle lækre billeder med et nyt HP 5,3 Pixels
digi-kamera, men billederne fylder meget mere end de af fotokritik's
tilladte 150 kb. Jeg prøver at komprimere det ved at gemme det i jpeg, men
kan ikke rigtig komme nogen vejne. Har en stak billeder som allerede ER
komprimeret til JPG filer og stadig fylder henholdsvist 512, 276 og 197 KB
stykket. Hvordan får man dem ned i fylde uden at miste kvalli?! Er der et
fil-format jeg ikke kender til?

Kan man få et program der sætter pixxelantallet i billedet ned, f.eks. ved
at fjerne halvdelen og så interpolere (eller hvad det hedder) ?!

Mvh Anders

Fra : Jan Petersen

Dato : 01-06-03 21:34

> [...]
>
> Kan man få et program der sætter pixxelantallet i billedet ned, f.eks. ved
> at fjerne halvdelen og så interpolere (eller hvad det hedder) ?!

Alle kendte billedredigeringsprogrammer kan vel det! Prøv at se på image
size, sætte opløsning til 72 dpi samt en billedstørrelse der matcher, hvad
der vises i Foto-Kritik, f.eks 15x20 cm, så burde billedet ligge lige under
150 kb ved lav komprimering i jpeg, evt. sætte størrelsen lidt længere ned
hvis ikke 15x20 (eller anden størrelse der giver samme kvadrat)

Mvh Jan Petersen

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-06-03 23:45

On Sun, 1 Jun 2003 22:00:23 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

>Hej

Hej

>Kan man få et program der sætter pixxelantallet i billedet ned, f.eks. ved
>at fjerne halvdelen

Det kan ethvert billedbehandlingsprogram. Funktionen hedder typisk
resample eller resize.

> og så interpolere (eller hvad det hedder) ?!

Ja, eller resample. Madsen kan vist et dansk ord for det ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk