jeg vil bare lige sige...
Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-06-03 10:41

.... at Band of Brothers Reg 1 med DTS er den fedeste oplevelse længe... en
tv-serie ja, men underholdningsværdien er i en klasse sammen med lotr og
matrix... ikke at der kan drages direlte sammenligninger (langtfra) men blot
at hele boxen er et mesterværk der kan ses igen og igen... gør som jeg:
(Kræver diu er lidt historieinteresseret mht krigen)
Se en masse dokumentar om krigen og de steder der er med i serien på
Discovery, dermed har du hele tiden en baggrundsviden om det strategiske og
talmæssigt hvad der skete ved Normandiet, Caen osv.
Med det i baghovedet er serien endnu bedre... du vil se det menneskelige
aspekt ved krigen og forstå hvordan de gamle soldater havde det.... og
istedet for: "De slås jo i en skov" så vil du vide hvor de er og hvad der
nogenlunde skete.... giver meget mere indhold til serien.
Blot et godt råd herfra, hvis du vil have en på opleveren.
Desuden koster boksen kun 695,- ca. hvis du bestiller den hjem... noget
billigere end den tlsvarende reg2 til 999... uden DTS...

--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-06-03 12:13

> ... at Band of Brothers Reg 1 med DTS er den fedeste oplevelse længe...

Enig.. Den er bare super god... Må hellere anskaffe den på DVD på et
tidspunkt..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : rhexis

Dato : 01-06-03 12:56

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> ... at Band of Brothers Reg 1 med DTS er den fedeste oplevelse
> længe... en tv-serie ja, men underholdningsværdien er i en klasse
> sammen med lotr og matrix...

Bogen kan også anbefales.

--
rhexis

Fra : sniper_Nolight

Dato : 01-06-03 14:21

> Bogen kan også anbefales.

hov det havde jeg da helt sat til side.... den må da findes... er der en
dansk version af den?

Fra : rhexis

Dato : 01-06-03 18:52

> hov det havde jeg da helt sat til side.... den må da findes... er der
> en dansk version af den?

Ja. Følgende er sakset fra bibliotek.dk:

Ambrose, Stephen E.
Kammerater i krig
på dansk ved Hans Christian Dallerup Koch
2. udgave, 2002. 2. oplag, 2003. 259 sider, tavler
Forlag: Forum
Emne: den 2. verdenskrig ; historie ; soldater ; krige ; regimenter ;
1940-1949 ; USA Opstilling i folkebiblioteker: 35.52
Originaltitel: Band of brothers
ISBN: 87-553-3343-5

--
rhexis

Fra : Henning B.

Dato : 01-06-03 19:50

Hejsa
Jeg vil bare sige at man kan få den på region 2 i tinbox til 699.Det er bare
synd at der så ingen dts er men det er en rigtig god samling.
Jeg nåede at se den på video 3 gange optaget fra DR2 inden jeg købte DVD
tinboxen som er rigtig flot.

http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2037&vare_i
d=276194

MVH Henning

Fra : Mikael Schøler

Dato : 01-06-03 23:53

"rhexis" <3bbg3001.sneakemail@com> wrote in message
> "sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote in message

> Bogen kan også anbefales.

....og soundtracket.. :)

Mikael

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 02-06-03 00:05

Det er en fremragende serie, desværre er 695 kr. jo mange penge men den kan måske findes billigere ét eller andet sted. Allerhelst ville jeg gerne se en film/serie om hvad der skete på østfronten! Det var her krigen blev afgjort og hele verdenes skæbne blev beseglet! De færreste mennesker tænker idag på at det var russerne som vandt krigen, det var på østfronten de virkelig store slag blev vundet, det var her de største hære tørnede sammen etc. og det var dér Nazitysklands rygrad blev knækket!

Mvh
Jørgen

Fra : sniper_Nolight

Dato : 02-06-03 10:36

Det er en fremragende serie, desværre er 695 kr. jo mange penge men den kan
måske findes billigere ét eller andet sted.

men bestemt alle kronerne værd, en meget flot udgivelse, både
indholdsmæssigt og den gør sig osse rigtig godt på reolen

[...]

jeg synes en film som Enemy at the Gates er en fremragende film.
jeg tror at folk der interesserer sig blot en snert for WWII er udmærket
klar over russernes indsats. Vi er enige i at det først var russerne der
satte tyskerne alvorligt på plads, men de allieredes indsats kan man ikke
negligere (staves det sådan?) i forhold til russernes... al respekt til
begge sider.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-06-03 09:01

Sjovt nok synes jeg ikke at Enemy at the Gates er nogen god film. Denne fremstilling af krigen som en mand til mand opgave er jo håbløs åndssvag. Det var ikke sådan det foregik. Når jeg nu tænker over det er der utrolig mange aspekter af Anden Verdenskrig som ikke er blevet ordentligt skildret på film. Alene optakten kunne der sikkert laves spændende film over. 500 danskere deltog f.eks. i den spanske borgerkrig, halvdelen vendte aldrig hjem, tænk hvilken film der kunne laves over det emne! Jeg kender godt Ken Loach's film Land and freedom men en dansk film om denne periode ville være spændende. Emnet er jo aktuelt: officielt var det forbudt at deltage, 500 gjorde det på trods og blev straffet da de vendte hjem igen, mange endte i koncentrationslejre under krigen fordi de var blevet registreret af det danske politi som jo udleverede kartoteket til tyskerne. Det var takken fra den danske stat for at ha' bekæmpet fascismen i dens vorden.

Mvh
Jørgen

Fra : Naess

Dato : 03-06-03 10:45

> [...]
> det danske politi som jo udleverede kartoteket til tyskerne. Det var
> takken fra den danske stat for at ha' bekæmpet fascismen i dens

Sørgeligt, men set i lyset af den tyske overmagt havde den danske stat vel
næppe noget andet valg end at udlevere dem. De kæmpede jo side om side med
kommunisterne i Spanien.

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Kevin

Dato : 03-06-03 11:16

d. 03/06/03 11:45 ytrede Naess

> Sørgeligt, men set i lyset af den tyske overmagt havde den danske stat vel
> næppe noget andet valg end at udlevere dem. De kæmpede jo side om side med
> kommunisterne i Spanien.

Der er vel altid et andet valg, det giver jo så bare en anden konsekvens,
valget afhænger vel af hvad der er moralsk acceptabelt.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-06-03 15:10

Den køber jeg ikke. Den danske stat, politi, regering mv. valgte allerede inden besættelsen, ja helt tilbage i 30'erne at samarbejde med den nazistiske regering og dens organer. Den danske regering havde i høj grad andre muligheder og jeg forstår ikke din begrundelse mht. kommunisterne i Spanien. Flertallet af de danske spaniensfrivillige var jo netop kommunister, som herhjemme var et lovligt politisk parti! Og de udgjorde også grundstammen i den danske modstandsbevægelse. De største og mest effektive sabotageaktioner blev udført af BOPA (læs kommunisterne).

Mvh

Jørgen

Fra : Naess

Dato : 03-06-03 22:18

> [...]
> allerede inden besættelsen, ja helt tilbage i 30'erne at samarbejde
> med den nazistiske regering og dens organer. Den danske regering

Tvivlen om det moralsk rigtige i dette samarbejde rejste sig i den danske
regering efterhånden som tyskerene besatte Rhinlandet, Saar og
Sudeterlandet, annekterede Østrig og endelig overfaldte Polen. Og den danske
vilje til forsat samarbejde kølnede gevaldigt da de tyske militærstyrker
kørte ind på rådhuspladsen. Den danske stat kom under pres og havde hele
tiden truslen om indsættelse af en tysk marionetregering hængende over
hovedet, og prøvede at få det bedste ud af situationen uden gøre slemt til
værre (læs: miste regeringsmagten), men jeg vil aldrig gå så langt at kalde
den daværende regering for tyskvenlig.

> [...]
> lovligt politisk parti! . De største og mest effektive sabotageaktioner
> blev udført af BOPA (læs kommunisterne).

Jødisk bolsjevisme og dermed kommunisme var Hitlers hovedfjende nr.1.
At de danske spaniensfrivillige, uanset om de var kommunister eller ej havde
kæmpet side om side med kommunister i Spanien, gjorde dem til potientelle
kommunister og fjender af det tredie rige. At de var kampvante fra den
spanske borgerkrig gjorde det bare endnu vigtigere for tyskerne at få dem af
vejen.
--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : vadmand

Dato : 03-06-03 11:25

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Sjovt nok synes jeg ikke at Enemy at the Gates er nogen god film. Denne
fremstilling af krigen som en mand til mand opgave er jo håbløs åndssvag.
Det var ikke sådan det foregik.

Det ville nok være mere korrekt at sige, at det ikke KUN var sådan, det
foregik, men filmen bygger faktisk på virkelige begivenheder. de to
konkurrerende snigskytter har virkelig levet.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 03-06-03 12:10

"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev:
> [...]
>foregik, men filmen bygger faktisk på virkelige begivenheder. de to
>konkurrerende snigskytter har virkelig levet.

Det er ikke korrekt. Russeren er autentisk, men den tysker, som Ed
Harris portrætterer, er en opdigtet person. Og der er pyntet gevaldigt
på historien, men det gør den ikke dårligere.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-06-03 15:24

Om personerne er korrekte eller ej gør ikke filmen bedre. Russerne mistede ca. 25 millioner mennesker under 2. verdenskrig og de blev ikke skudt af en snigskytte. Denne film er med til at forvride de historiske kendsgerninger; det var på østfronten at de virkelig store slag fandt sted og det var her at Nazitysklands skæbne blev beseglet, ikke i Frankrig eller Pearl Harbour eller Iwo Jima, som den amerikanske propagandamaskine vil ha' os til at tro og som mange film beskriver, men ved Kursk, Leningrad, Stalingrad og på hele den øvrige østfront som var en enorm krigszone. Antallet af materiel og soldater i disse slag overgår langt hvad der ellers blev indsat andre steder!

Mvh
Jørgen

Fra : René Eske Jensen

Dato : 03-06-03 18:37

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> wrote in message
Om personerne er korrekte eller ej gør ikke filmen bedre. Russerne mistede
ca. 25 millioner mennesker under 2. verdenskrig og de blev ikke skudt af en
snigskytte.

Det bliver der vist heller ikke postuleret i filmen. Det historien går på er
at en enkelt person godt kan skabe håb for millioner andre, som derved får
en grund til at kæmpe.

Mvh. René

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-06-03 20:13

Jamen dog, krige bliver vundet af masserne og deres indsats. Også 2. verdenskrig, alene i Leningrad døde over 1 mill. mennesker under belejringen. Og en enkelt snigskytte med kikkertsigte vinder ingen verdenskrig, kun sin egen. Det var sikkert de færreste russere som hørte om ham, de fleste følte krigen på deres egen krop. Ingen russere gik igennem krigen uden et personligt savn.

Mvh
Jørgen

Fra : René Eske Jensen

Dato : 03-06-03 20:44

[...]

Jamen vi er slet ikke uenige - men en hær på en million uden motivation er
ikke så godt som en hær på en million med motivation. Det er det vores
hovedperson skal give - motivation. Han vinder ingen krig alene, men hvis
han kan bruges til at motivere de andre 999.999 soldater er han uvurderlig.
Og nu ved jeg ikke hvor troværdig filmen er, men ifølge den har folk hørt om
ham så langt væk som Ural bjergene.

Mvh. René

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 03-06-03 21:20

Jamen så dur begrundelsen ikke. Det var netop på den anden side af Uralbjergene at Stalin fik udviklet sine våben bl.a. de moderne tanks som i høj grad var medvirkende til at afgøre krigens udfald! Sjovt nok har jeg aldrig hørt om en snigskytte ala filmens selvom jeg er flittig læser af alt hvad som rører sig om krigen på østfronten. Så hvorfor de skulle ha' hørt om ham helt til Ural må stå hen i det uvisse! Jeg gentager: krige bliver vundet af masserne, på østfronten, i Vietnam og alle andre steder: det er massen som betyder alt!

Mvh
Jørgen

Fra : vadmand

Dato : 03-06-03 22:19

[...]

Så prøv engang at lave en film med "masserne" som hovedperson!

Nej, spøg til side, selvfølgelig har du ret. men du glemmer - ligesom
kommunisterne gjorde - at masser består af individer, hver enkelt med deres
egne ønsker, drømme og behov. Det er derfor, at både det kapitalistiske og
det liberalistiske og det kommunistiske - kort sagt alle de ensrettende
ideologier - har brug for idealpersoner, som alle disse ewnkeltindivider kan
identificere sig med.

Per V.

Fra : Naess

Dato : 03-06-03 22:15

> [...]
> østfront som var en enorm krigszone. Antallet af materiel og soldater
> i disse slag overgår langt hvad der ellers blev indsat andre steder!

Uden at negligere den røde hærs indsats, burde man også nævne det russiske
fastlandsklima som et væsentligt bidrag til de tyske nederlag på østfronten.
Ruslands forbundsfælle var vintere med 30-40 minusgrader og dér kørte de
tyske militærstyrker grundigt fast. Det skildres bla. uhyggeligt i den
tyske film "Stalingrad", et slag hvor der i nogle perioder døde flere
tyskere af kulde end i kamphandlinger.

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 04-06-03 06:17

Mærkeligt nok var det også betingelserne som den Røde Hær kæmpede under, altså vejret. Det var éns for begge parter. Jeg har altid syntes at det var en bortforklaring. Det kan ikke ha' kommet som en overraskelse for tyskerne at der var sne og kulde i det indre af Rusland.

Mvh
Jørgen

Fra : Naess

Dato : 04-06-03 08:28

> [...]
> syntes at det var en bortforklaring. Det kan ikke ha' kommet som en
> overraskelse for tyskerne at der var sne og kulde i det indre af

Det fremgår tydeligt af de tyske krigsdagbøger fra krigen mod Sovjetunionen,
at fastlandsklimaet var meget værre end forventet. Operation Taifun
(tyskernes omringelse af Moskva) begyndte 2 oktober 1941 samtidigt med at
vinteren satte ind og i slutningen af november nåede minus 35 grader.
Russerne var vant til disse forhold og have tøj og udrustning derefter,
omend ikke så moderne. Tyskernes uniformer var tyndslidte efter 5 måneders
kamp, de tyske støvler havde kun plads til én sok, de tyske stålhjelme var
ikke beregnet til brug i stærk kulde og frøs fast til hovederne,
bundstykkerne på automatvåbnene frøs fast, de tyske logistik heste omkom på
stribe, larvefødderne på de tyske tanks var for smalle til at køre i den
dybe sne, osv... Den tyske vinterudrustning kom aldrig længere end til
polens østgrænse da ammunition og brændstof fik førsteprioritet som følge af
de ernormt lange forsyningslinjer der iøvrigt konstant blev saboteret af
russiske partisaner. Hitler regnede med at tyskerne ville vinde og komme til
overvintre i moskvas varme stuer, men i septemper 1941 modtog Stalin et
vigtigt telegram fra den sovjettiske spion i Japan Richard Sorge, om at
Japan ikke havde til hensigt at angribe Sovjetunionen og kunne dermed hente
omkring 25 kuldevante fuldtudrustede sibiriske divisioner til forsvaret af
Moskva. Det blev en ubehagelig overraskelse for tyskerne og resulterede i
deres første nederlag og krigens første vendepunkt på østfronten.
På grund af Hitlers vanvid gentog det sig året efter i Stalingrad.

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-06-03 16:03

dette har i sandhed været en af de mere interessante tråde jeg har
startet... virkeligt nogle informerende og meget fine indlæg i har smidt
ind... jeg har derfor ikke følt det nødvendigt at bryde ind da man ofte får
mere at vide blot ved at lytte... og rart i har holdt den fri for "min far
er stærkere end din far stilen"... desuden er i jo stort set enige.... og i
har alle så evigt ret i det i siger, det eneste i ikke er helt enige om er
"Enemy at the Gates" hvilket osse er finno.
rart med en ordentlig tråd. (tror jeg har lusket for længe rundt i
dk.spil.computer.konsol... for den er storeslem mht. mudderkastning)
vh

Fra : Naess

Dato : 04-06-03 18:55

> Allerhelst ville jeg gerne se en film/serie om hvad der skete på
> østfronten! Det var her krigen blev afgjort og hele verdenes skæbne
> blev beseglet!

Jeg drømmer stadig om en 3 timers remake af "Slaget om England" eller
"Slaget ved Midway", stopfyldt med hæsblæsende CGI-effekter som i "Pearl
Harbour" - dog uden alt det lovestory crap. Men nu er jeg i forvejen osse
helt pjattet med WW2 kampfly som Spitfire's og Hellcat's

> jeg tror at folk der interesserer sig blot en snert for WWII er
> udmærket klar over russernes indsats. Vi er enige i at det først var
> russerne der satte tyskerne alvorligt på plads.

Det var russerne der udmattede den tyske hær på jorden og tilsidst gav den
dødsstødet i 1945. Englænderne gjorde derimod kål på den tyske flåde både
over og under vandoverfladen, og det var også dem som tilføjede tyskerne
deres første nederlag i luftkrigen over England i 1940.
Der findes folk idag som mener, at tyskerne kunne havde vundet på østfronten
allerede i 1941, hvis de havde undladt at angribe England og ikke havde
mistet så mange fly over den engelske kanal
- men jeg er ikke en af dem.

--
Hilsen / Regards
Kevin Naess

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 05-06-03 02:13

Der er faktisk blevet lavet fremragende film om krigen på østfronten af russerne selv. Se her: http://www.ruscico.com/about_eng.php og slå op under War. Og "Tranerne flyver forbi" er en flot film, som jeg husker den. De russiske krigsfilm er meget poetiske, en meget skærende kontrast til de voldsomme begivenheder som fandt sted på østfronten. hvor næsten alt, som ikke var arisk, blev likvideret med det samme med en grusomhed som siger spar to til det meste som skete under krigen. Og det officielle Danmark mente sig også berettiget til at få en del af kagen, der var f.eks. nedsat et særligt Østrumsudvalg som skulle fordele retten til herlighederne (læs entrepricerne) i de besatte områder i Baltikum, beskæmmende må man sige.

Mvh
Jørgen