2 Hunde ---> Hva er bedst?
Fra : Morten Ranch Svendse~

Dato : 01-06-03 10:39

Hej alle i hundeelskere !
Jeg er den glade ejer af en godmodig hanhund på 2 år og går med tanker på
nr. 2 hund. Hva er bedst? 2 hanhunde eller en en han og og en hun?
på forhånd mange takker for jeres svar....
mvh. Morten

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-06-03 11:08

Det er IMO ligemeget... Men hvis du vælger en tæve, har du så ulighed for at
holde hannen og tæven adskilt når tæven er i løbetid?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-03 12:18

On Sun, 1 Jun 2003 11:38:42 +0200, "Morten Ranch Svendsen"
<Spawn@OnCable.dk> wrotd:

> [...]
>nr. 2 hund. Hva er bedst? 2 hanhunde eller en en han og og en hun?
>på forhånd mange takker for jeres svar....

,,,,det er absolut ikke ligemeget, det kommer an på hvilken race du
har og hvilken du anskaffer dig, 2 hanner vil altid have en magtkamp,
mange gange vil de slås for deres position !det kan hjælpe at kastrere
den ene eller begge to, men hvis man kan vælge så er det klart bedst
med en han og en tæve. Det eneste problem i en han og en tæve er jo
selvfølgelig løbetiden, men mange klarer det uden problemer. Men 2
hanner eller 2 tæver vil på et eller andet tidspunkt resultere i
slåskamp måske efter mange år måske med det samme men det kommer uden
tvivl, der var en der skrev herinde der mistede sin ene hund pga
slåskamp imellem 2 tæver"ami" og jeg kender til flere eksempler hvor
det er gået grueligt galt, altid en af hvert køn.

Fra : Pia J

Dato : 01-06-03 12:33

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> wrote in message

> det er gået grueligt galt, altid en af hvert køn.

Hvaså, hvis man gerne vil have 3 hunde?

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-03 12:48

On Sun, 1 Jun 2003 13:32:57 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

>Hvaså, hvis man gerne vil have 3 hunde?
>
>:Pia

,,,,,jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre ! der er jo mange
der har mere end 2 hunde. Jeg siger bare at hvis man kan vælge og kun
skal have 2 så er det bedst med en han og en tæve. I nogle tilfælde
går det jo helt fint men man kan ikke altid vide hvordan ens hund
udvikler sig, og hanner vil jo altid have en eller anden form for
magtkamp imellem sig ligesom 2 tæver vil, i nogle tilfælde afgører de
det hurtigt og lever fint sammen, i andre vil de slås en dag hvor den
ene måske er lidt syg eller svag, fordi den anden måske har ventet i
flere år på at få sin lederposition, og det er ligemeget hvilken race
det er nogle racer er det selvfølgelig være med end andre, men alle
hunde går jo op i deres position og vil altid gerne højere op af
ranglisten.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 01-06-03 15:49

Hej Morten, Pia, PDNB o.a.

Jeg har temmelig svært ved at acceptere at man ikke skulle kunne have to
hunde af samme køn sammen. Ikke at det nødvendigvis er let eller
rosenrødt, men hvis der er en tilstrækkelig stærk leder i flokken (=
hundeføreren) så vil nummer to og tre, eller nummer sytten og atten i
flokken blot kunne få besked på at forholde sig roligt i forhold til
hinanden. Jeg ved godt at det formodentligt ikke er særlig nemt med
f.eks. kamphunde, men trods alt har de jo kun været kamphunde i nogle
tusind generationer, men flokdyr i nogle millioner ...

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-06-03 19:13

> [...]
>hundeføreren) så vil nummer to og tre, eller nummer sytten og atten i
>flokken blot kunne få besked på at forholde sig roligt i forhold til

,,,,,,ja det rigtigt men så skal man jo heller ikke lade dem være
alene sammen, for der glemmer de da at du er lederen og så finder de
ud af det på hundemåden, det er der set mange eksempler på.

Jeg ved godt at det formodentligt ikke er særlig nemt med
>f.eks. kamphunde,

,,ja det er endnu værre så rissikerer man ikke blot at skulle til
dyrlægen med den ene hund men at skulle begrave begge to, hvis folk
lukker 2 hankamphunde inde i et rum hvor de ikke kan gå væk fra
hinanden så er det ren uvidenhed, for deres flokinstinkt gælder altså
ikke særligt meget mere selvom de engang har været ulve.

men man kan da godt have 2 hanhunde sammen men man skal jo holde lidt
mere øje med hvad de laver, og ikke lade dem være sammen når de er
alene.

Men det er ikke kun kamphunde osv det kan være alle racer alt efter
deres temperment, så vidt jeg husker havde ami ingen kamphunde men
noget gadekryds , det nemmeste vil altid være at have en af hvert køn
efter min mening.

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-06-03 19:15

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> deres temperment, så vidt jeg husker havde ami ingen kamphunde men
> noget gadekryds , det nemmeste vil altid være at have en af hvert køn

Hej
Jeg tror nu det har meget at sige hvilken race det drejer sig om. Vi har
altid (siden 1972) haft 2 hanhunde sammen. Men da de alle har været
Labradors har vi aldrig nogensinde haft problemer. faktisk har vi kun haft
et problem i den korte periode ( 14 dage) hvor vi kun havde en hund. Han
kunne slet ikke klare at være alenehund (har også en temmelig speciel
psyke), det hjalp med det samme vi købte endnu en han.De to elsker at ligge
og nusse hinanden.
Jeg har på en prøve for Hold i dag også set flere hold bestående af lutter
hanhunde, der kunne arbejde fint sammen uden det mindste problem og det
endda selvom de ikke bor sammen.
Jeg vil til enhver tid anbefale to af samme køn, nemlig to hanhunde. Men det
afhænger nok af racen.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-06-03 10:26

> [...]
>endda selvom de ikke bor sammen.
>Jeg vil til enhver tid anbefale to af samme køn, nemlig to hanhunde. Men det

,,,,ja labrador er jo nogle fredelige hunde der ikke går så meget op i
dominans, så det har jo meget at sige, men vi er enige det kommer en
meget an på racen og deres temperment, for jeg møder faktisk 2
labradors som er meget agresive og dem kune jeg ikke forestille mig at
kunne være alene med en anden hanhund, ejerene har vist glemt at
opdrage dem tror jeg, men de siger at sådan blev de bare pludselig, og
det kan jo også godt være de har jo forskelligt sind også selv om de
er labradors?. Og at holde en han og en tæve i løbetid adskilt er også
et spørgsmål om lederskab, dog må man holde dem adskilt et par dage om
året hvor de ikke kan være alene sammen. For når hundene er alene ser
de ikke ejeren som lederen mere for han/hun er der jo ikke og så har
de jo deres egne regler, det kan ingen vist lave om på ligemeget hvor
lydige og hvor meget man har trænet hundene.

Fra : Søren Voigt

Dato : 01-06-03 20:32

> [...]
> slåskamp imellem 2 tæver"ami" og jeg kender til flere eksempler hvor
> det er gået grueligt galt, altid en af hvert køn.

,,,,,,,,,,,,,,,,hvilke og helt konkrete erfaringer har du med egne hanhunde
sammen der fører frem til din konklusion? og når du siger at det afhænger af
race, så må du uddybe hvilke racer det er du har erfaring for at der
specielt har problemer?

/SV

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-06-03 10:26

> [...]
>sammen der fører frem til din konklusion? og når du siger at det afhænger af
>race, så må du uddybe hvilke racer det er du har erfaring for at der

,,,,,,,,jeg ved hvad jeg taler om ! og gidder iøvrigt ikke besvare
dine indlæg efter at du har svinet mig til både som dig selv og under
"falskt" navn. Så spild ikke din tid på at skrive til mig.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-06-03 11:28

Det er da ellers et interessant spørgsmål.

/Kim

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 11:57

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da ellers et interessant spørgsmål.

Ja, og en helt klar forudsætning for at man kan
vurdere udsagnene - at der ikke blot er tale om
hunde der er "mødt på gaden".

/Mari

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 09:18

On Mon, 2 Jun 2003 12:57:07 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrotd:

> [...]
>
>Ja, og en helt klar forudsætning for at man kan
>vurdere udsagnene - at der ikke blot er tale om

,,,,,,,,,,,,ja og helt klart en mulighed for sådan nogle som jer to
for at prøve at genere eller kritisere mig videre, vi ved jo begge to
at dit indlæg ikke kommer fordi at du er interseret i hvad jeg mener ,
men fordi at du vil prøve at rakke det ned. Så glem det jeg gidder
ikke bruge tid på jeres forsøg på personlig forfølgelse.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 10:07

Hej PDNB

Ja, du må da virkelig undskylde hvis du føler dig forfulgt. Jeg ved ikke
hvilken del af mit indlæg der giver dig anledning til at føle sådan for
jeg formoder at jeg er en af dem du referer til med "jer to". Sprøgsmålet
gik jo på hvilket erfaringsgrundlag du ligger til grund for din mening.
Det underlæggende budskab er jo så netop at vi antager at du _ikke_ blot
taler ud fra hunde du har mødt i parken eller læst om i avisen. Det er vel
ikke et uinteressant eller personligt forfølgende spøgsmål, er det?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 14:10

On Tue, 03 Jun 2003 11:06:44 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>hvilken del af mit indlæg der giver dig anledning til at føle sådan for
>jeg formoder at jeg er en af dem du referer til med "jer to".

,,nej misforståelse, jeg mente mari/sørenvoight , ikke dig, gidder
bare ikke spilde tid på at svare de to

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-06-03 00:06

> ,,,,,,,,jeg ved hvad jeg taler om ! og gidder iøvrigt ikke besvare
> dine indlæg efter at du har svinet mig til både som dig selv og under
> "falskt" navn. Så spild ikke din tid på at skrive til mig.

Nu var det ellers ikke så kompliceret et spørgsmål. Når du ikke tør svare
skyldes det vel at du ingen erfaring har. Du har heller ikke nogen som hels
erfaring med, at visse hunderacer er værre end andre. Vi kender punisk igen.
Heller ikke i denne tråd har du haft andet formål end simpel provokation.
Der er intet ulovligt i det. Usenet er omtrent til for det samme, men du er
efterhånden meget forudsigelig hvis du tillader at jeg siger det.

Bedste hilsner,
Søren Voigt

PS: Så længe du ikke selv tør stå frem med din egen identitet burde du ikke
brokke dig over, at andre i gruppen bruger "falskt" navn.

PPS: Hvad er det præcist jeg har skrevet som har "svinet dig til"? Jeg
prøver da at holde en sober tone her i gruppen.

PPPS: Iøvrigt skriver jeg sandelig ikke til dig. Indlæg til gruppen går ud
så alle der læser gruppen kan se dem. Dig kan man jo ikke skrive til så
længe du foretrækker at være anonoym. Mig kan man skrive til hvis man
fjerner "fjerndette" i min mailadresse. Hvorfor er du så bange for at stå
frem??

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 04-06-03 08:11

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message

> "Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> Heller ikke i denne tråd har du haft andet formål end simpel provokation.

Hvorfor i alverden er det en provokation at skrive, at man som udgangspunkt
ikke kan lade to hanhunde af kamphunderacer være alene hjemme sammen? Det er
nøjagtig det samme, du vil få at vide, hvis du ringer til
racerepræsentanterne i de forskellige bullracer. Selvfølgelig kan det lade
sig gøre for nogen, ligesom nogen ikke kan lade to labradorer være alene
sammen.

Punish svarer ud fra det racegrundlag,
han har, og du svarer ud fra det du har. Og der er altså milevid forskel på
bullracerne og en labrador - beklager!

> Der er intet ulovligt i det. Usenet er omtrent til for det samme, men du
er
> efterhånden meget forudsigelig hvis du tillader at jeg siger det.

Men det er du - og visse andre - da også!!!

> Bedste hilsner,
> Søren Voigt

Venlig hilsen Trine

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-06-03 14:28

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

udgangspunkt
> ikke kan lade to hanhunde af kamphunderacer være alene hjemme sammen?

Hej Trine,

Det er jo ikke det punish skriver.... Hun skriver ikke "som udgangspunkt" og
hun skriver ikke "kamphunderacer". Det hun skrev var: "2 hanner vil altid
have en magtkamp".

> Det er
> nøjagtig det samme, du vil få at vide, hvis du ringer til
> racerepræsentanterne i de forskellige bullracer.

Det er jeg helt med på, men nu hjælper du jo bare punish med at svare på det
venlige spørgsmål som jeg stillede, nemlig hvilke racer der var problemet.
Hvis man har to kamphunde vil man altså altid have en magtkamp, og det er
jeg helt parat til at acceptere, for det har jeg ingen erfaring med..

>Selvfølgelig kan det lade
> sig gøre for nogen, ligesom nogen ikke kan lade to labradorer være alene
> sammen.

Det er jeg også helt enig med dig i, men det er ikke det punish skriver. Hun
skriver, at hanner _altid_ vil have en magtkamp.

> Punish svarer ud fra det racegrundlag,
> han har, og du svarer ud fra det du har. Og der er altså milevid forskel

> bullracerne og en labrador - beklager!

OK. Jeg har ikke svært ved at forstå, at der er stor forskel på racerne, men
(a) punish sagde udtrykkeligt at der altid var hanhundeproblemer (uanset
race), mens de raceforskelle hun taler om var i forbindelse med blandede
tæver og hanner (b) jeg ved da ikke hvilket racegrundlag punish taler ud
fra, og det er jo heller ikke relevant når hun skriver at hanner altid vil
have en magtkamp og (c) jeg stillede jo bare punish et spørgsmål, som andre
faktisk også savnede et svar på. (d) punish kunne jo bare give det svar som
du gav nu, men problemet er vel at det ikke tjener provokationen at blive
saglig og afdæmpet.

> er
>
> Men det er du - og visse andre - da også!!!

Der er dog den forskel, at jeg ikke erindrer, at have bidraget med indlæg i
gruppen der havde andet formål end at diskutere emnet. Hvis du tager
diskussionerne som punish kaster sig over så har de en bemærkelsesværdig
tendens til at ende i mudderkastning og sjældent omkring en relevant
uenighed, men oftest omkring et fuldstændig OT emne som punish introducerer.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-06-03 18:05

"Søren Voigt" <soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrote in message
[klip]>
> Der er dog den forskel, at jeg ikke erindrer, at have bidraget med indlæg
> gruppen der havde andet formål end at diskutere emnet.

Er det nu også sandheden? Eller skal vi mon - igen - tage en hurtig søgning
på IP-numre og indlæg?

> [...]
> tendens til at ende i mudderkastning og sjældent omkring en relevant
> uenighed, men oftest omkring et fuldstændig OT emne som punish

Der skal vist to til at skændes - og der er vist nogen (ingen nævnt, ingen
glemt), der ser et eventuelt angreb som en kærkommen lejlighed til selv at
give tifold igen - og i øvrigt efterfølgende spille forurettet offer. Et
sådant skifte klæder vist de færreste.

Det ville være ønskeligt, om man nu kunne agere som voksne mennesker - ikke
blot af navn, men gerne også af gavn.

Og i øvrigt. Dette er vist en hundegruppe, så forsæt du med dine gode
hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-06-03 20:08

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> give tifold igen - og i øvrigt efterfølgende spille forurettet offer. Et

Du har da ret i, at et højtrøstet indlæg kalder på et højtrøstet svar. Det
er dog tankevækkende at du synes at det er helt ok at punisk kalder mig for
en nar, men du påtaler at jeg tager til genmæle. Og _SÅ_ er det ikke længere
voksent. Jeg har noteret at du er een af hendes proselytter, og jeg
respekterer naturligvis at du er enig i hendes ganske besynderlige
synspunkter.

Måske er det virkelige problem at punisk hærger gruppen så voldsomt, at
ingen har lyst til at komme i hendes vold. Så er det meget lettere at
kritisere folk der uden mærkevare trods alt har mod til at stå frem med et
navn og en mailadresse.

> Og i øvrigt. Dette er vist en hundegruppe, så forsæt du med dine gode
> hundeindlæg - det vil nok glæde de fleste.

Det kunne jeg ikke drømme om så længe der er personer som punisk der
systematisk ødelægger diskussionerne for at få opmærksomhed. Det letteste i
denne gruppe er jo at være negativ. Ingen har noget godt ud af at være
konstruktiv eller at stille spørgsmål.

Venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Karina og Christian

Dato : 04-06-03 20:52

[klip]
> Du har da ret i, at et højtrøstet indlæg kalder på et højtrøstet svar.

Det mindes jeg ikke, at jeg har givet udtryk for.

> [...]

> voksent. Jeg har noteret at du er een af hendes proselytter, og jeg
> respekterer naturligvis at du er enig i hendes ganske besynderlige

Er jeg det da? Jeg venter spændt på, at du kan fremkomme med eksempler på
det.

Jeg var i øvrigt ikke klar over, at Punish ligefrem driver en religiøs sekt?

> Måske er det virkelige problem at punisk hærger gruppen så voldsomt, at
> ingen har lyst til at komme i hendes vold.

Jeg synes egentlig, jeg har bemærket, at flere faktisk måske synes, /du/ er
gået (langt) over stregen.

Men for at holde mig til det, jeg /kan/ udtale mig om, synes jeg personligt,
at du er gået langt over stregen.

> [...]
> systematisk ødelægger diskussionerne for at få opmærksomhed. Det letteste
> denne gruppe er jo at være negativ. Ingen har noget godt ud af at være

Jeg går ud fra, at du forsøger dig med ironi?

Med venlig hilsen
Karina,
der sagtens kan forstå, hvorfor der er krig i verden - og at krigen i øvrigt
er den andens skyld - selvfølgelig.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-06-03 09:13

On Wed, 4 Jun 2003 01:06:18 +0200, "Søren Voigt"
<soren_voigtfjerndette@hotmail.com> wrotd:

>Nu var det ellers ikke så kompliceret et spørgsmål. Når du ikke tør svare
>skyldes det vel at du ingen erfaring har.

,,,,,,,,,,når jeg ikke _gidder_ svare dig, skyldes det at du er en nar
som jeg ikke gidder spilde tid på !

Fra : Søren Voigt

Dato : 04-06-03 14:05

> On Wed, 4 Jun 2003 01:06:18 +0200, "Søren Voigt"

> ,,,,,,,,,,når jeg ikke _gidder_ svare dig, skyldes det at du er en nar
> som jeg ikke gidder spilde tid på !

Vi prøver lige een gang til:

Du skriver:

[...]

Jeg spørger:

[...]

Problemet i mine øjne er, at du så flot skriver at "2 hanner vil altid have
en magtkamp"....... I mine øjne er det en vanvittig påstand - ja formentlig
det dummeste jeg nogensinde har set i denne gruppe (dog i hård konkurrence
med visse andre af dine udsagn om f.eks. nordmænd, jagthundefolk etc.). Det
kræver jo kun eet eneste eksempel på det modsatte for at være modbevist. Jeg
har over 20 års erfaring med flere hanhunde sammen - to, tre og fire ad
gangen, og jeg har aldrig - gentager aldrig - haft nogen som helst problemer
med magtkampe mellem hanhunde og jeg har aldrig set slåskampe mellem hundene
for at de kunne etablere deres positioner. Jeg har da også haft mange
forskellige racer sammen......

Så skriver du at det afhænger af hvilken race man har. Vil det sige at
blandingshunde slet ikke har problemet....? Og jeg spørger: Hvad er det for
hunderacer der har problemet i dine øjne?

Det er vel helt legitime spørgsmål som du må forvente når du går ud på
Usenet med dine fantastiske tanker. Og svarene blev da også efterlyst af Kim
Vestergaard Hornbech og Mari.

Når jeg inviterer dig sagligt til at forklare hvad det er du mener, og
hvilke racer der især er problemet så overser du at jeg giver dig en chance
for at stige af provokationen og blive saglig igen. Og når du svarer som du
gør (d.v.s.spilder tid på at overtræde god netiquette ved at kalde mig en
nar som du ikke gider spilde tid på) (ha ha , så har du kun været med
til at kaste lys over _hvor_ overfladisk og _hvor_ provokerende du kan være.
Dermed beviser du bare det jeg hævder, at du ikke har andet formål med dette
indlæg i gruppen end at provokere og køre diskussionen af sporet.

Man fristes jo til at spørge: Hvad er du på? Og har du noget til overs, for
det holder tilsyneladende ret godt....

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-06-03 15:34

Hej Søren

Jeg gider normalt ikke deltage i mudderkastningen og lader folk kaste deres
mudder i fred. Jeg finder det dog lidt hyklerisk når du dadler PDNB for at
overtræde netetiketten og i sammen indlæg skiver om hans indlæg: "det dummeste
jeg nogensinde har set i denne gruppe" og "Hvad er du på?".

Forstå mig ret - jeg er modstander af al mudderkastning, og således også en ikke
uvæsentlig del af den føromtalte skribents indlæg. Men det hjælper ikke på
debatten at du synker til samme niveau; en skam for det var ellers et godt
indlæg hvor du opstiller præmisser på en god måde.

/Kim

Fra : Therese

Dato : 04-06-03 18:03

"Kim Vestergaard Hornbech" skrev i en meddelelse
> [...]
> debatten at du synker til samme niveau; en skam for det var ellers et godt
> indlæg hvor du opstiller præmisser på en god måde.

Jeg kunne ikke være mere enig.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Verner

Dato : 05-06-03 18:05

On Mon, 02 Jun 2003 11:26:13 +0200, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

>,,,,,,,,jeg ved hvad jeg taler om ! og gidder iøvrigt ikke besvare
>dine indlæg efter at du har svinet mig til både som dig selv og under
>"falskt" navn. Så spild ikke din tid på at skrive til mig.

Kære P

jeg har ikke svinet dig til, så svar mig istedet for.

Gælder dine erfaringer normale racer, eller taler du kun om de der
underlige "kamphunde"

Verner

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-06-03 21:28

"Verner" <vv@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> jeg har ikke svinet dig til, så svar mig istedet for.
>
> Gælder dine erfaringer normale racer, eller taler du kun om de der

Hvilke racer hører under din definition af normale? Jeg har en hund, der
hører under samme specialklub som den Punish har - gør det så min hund
underlig? Undrer mig bare lidt, for jeg har aldrig før hørt, at der er
racer, der er mere normale end andre - ej heller nogen, der er mere
underlige.....

-Trine

Fra : Verner

Dato : 05-06-03 22:11

On Thu, 5 Jun 2003 22:27:56 +0200, "Trine Dyrgaard"
<trine@startnettet.dk> wrote:

> [...]
>underlig? Undrer mig bare lidt, for jeg har aldrig før hørt, at der er
>racer, der er mere normale end andre - ej heller nogen, der er mere

Jeg ved ikke om din hund er underlig, jeg undrer mig bare lidt over
hvad man overhovedet skal med en hunderace der er avlet med et eneste
formål - at slås med andre hunde !

Tager jeg fejl, så fortæl mig lige hvad formålet med at fremavle denne
type hunde egentlig har været !

Verner

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-06-03 22:46

> [...]
> <trine@startnettet.dk> wrote:
>
> Tager jeg fejl, så fortæl mig lige hvad formålet med at fremavle denne

Du har ret i, at formålet med nogle racer har været, at de for
underholdningens(!) skyld skulle slås med tyre, bjørne eller andre hunde.
Denne egenskab avler man selvfølgelig ikke på mere. Sidegevinsten ved disse
kamphunde var en utrolig hengivenhed overfor mennesker - det siger næsten
sig selv, at man ikke kunne have toptunede kamphunde, der var aggressive mod
mennesker. Derfor er mange af disse racer i dag meget populære familiehunde
i lande som f.eks. England og USA. Desuden er de ganske glimrende
lydigheds-, agility- og brugshunde. Derfor avler man på disse racer.

Desuden er de altså ikke kamphunde - de hører under terriergruppen.

Du har stadig ikke svaret på, hvilke racer, der er normale?

-Trine

Fra : Verner

Dato : 10-06-03 22:08

On Thu, 5 Jun 2003 23:46:22 +0200, "Trine Dyrgaard"
<trine@startnettet.dk> wrote:

> [...]
>
>Desuden er de altså ikke kamphunde - de hører under terriergruppen.
>
>Du har stadig ikke svaret på, hvilke racer, der er normale?

Nu har det normale heldigvis vide rammer..

Jeg synes en race er "normal" , hvis den er fremavlet til at gøre
noget fornuftigt der er en hjælp til os mennesker !

Det er her filmen knækker når vi taler "kamphunde" - jeg har svært ved
idag, at se fornuften i en hunderace der udelukkende er avlet til at
ryge i struben på en artsfælle, og som formentlig også gør det hvis
den får mulighed for det.

Det er vel ikke bare for sjov at flere lande heldigvis har indført
forbud mod disse hundetyper - vel ?

Enige blir' vi ikke, hver har jo sin smag.

mvh
Verner

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

>Jeg synes en race er "normal" , hvis den er fremavlet til at gøre
>noget fornuftigt der er en hjælp til os mennesker !

,,,,,,,,,ja hunde er fremavlet til at hjælpe eller underholde os
mennesker, så hvad der er normalt tænker folk jo nok mange gange ud
fra hvad de selv har af hund .

> [...]
>idag, at se fornuften i en hunderace der udelukkende er avlet til at
>ryge i struben på en artsfælle, og som formentlig også gør det hvis

,,,,,,,,,,her i Danmark er der ca 400 stk af min race i England er der
ca 250000 stk !5mest populære hunderace i storbritanien, derovre er
den sammen med golden retriever som de eneste to racer kåret til
ekstremt gode børnehunde. Altså en kvart million hunde "kamphunde om
du vil" derovre er de ikke i tvivl om at det er en kanon familiehund.
Men herhjemme har vi så mange fordomme og vi frygter det vi ikke
kender og vi tror for meget på formidagsaviserne. Englænderne og dem
der bor i de tidligere britiske kolonier ryster på hovedet når racen
bliver kaldt dræberhund osv, for derovre er de lige så normale som
labrador er herhjemme.Folk frygter det de ikke kender men hvis du
først har mødt en godt opdraget og socialiseret hund som nogle vil
kalde for en kamphund stadig, selv om det er over 100år siden det
stoppede , men hvis du først møder en så vil du ændre holdning.

>Det er vel ikke bare for sjov at flere lande heldigvis har indført
>forbud mod disse hundetyper - vel ?

,,,,,,,,,,det er politik !! hvorfor tror du at tyskerne har forbudt
engelske og amerikanske racer ? de forbyder da ikke deres egne tyske
rotweiler selv om den også slår børn ihjel ! så nej det er ikke for
sjov det er for at score stemmer at politikere gør den slags ! de vil
aldrig forbyde labradoren selv om den bidder rigtig mange børn"pga
forkert opdragelse" men den er der ikke stemmer i at forbyde tværtimod
! det hele er politik.

Fra : Mighty

Dato : 12-06-03 15:35

> [...]
> kalde for en kamphund stadig, selv om det er over 100år siden det
> stoppede , men hvis du først møder en så vil du ændre holdning.

xxx Du er da naiv hvis du tror "sbt" ikke stadig bliver brugt til kamp i
UK+Irland. Ikke den degenererede type du måske har, men dem som ser ud som
de gjorde i gamle dage. Langt de fleste amerikanske pit bulls stammer fra
hunde af netop denne race, da de blev medbragt til det forjættede land i
slutningen af forrige århundrede.

> [...]
> aldrig forbyde labradoren selv om den bidder rigtig mange børn"pga
> forkert opdragelse" men den er der ikke stemmer i at forbyde tværtimod

Husk på, britterne var de første i Europa der forbød pit bullen, på trods af
de meget tætte relationer til din race!!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-06-03 09:20

On Thu, 05 Jun 2003 21:10:30 GMT, vv@mail.tele.dk (Verner) wrotd:

>Jeg ved ikke om din hund er underlig, jeg undrer mig bare lidt over
>hvad man overhovedet skal med en hunderace der er avlet med et eneste
>formål - at slås med andre hunde !

,,,,,tjae så kan jeg stille et modspørgsmål , hvad skal man med en
hund der er avlet til at angribe mennesker ? hvad skal man med en hund
der er avlet til at fange rotter ? hvad skal man med en der er
fremavlet til at genne får ? en der er fremavlet til at løbe 70km/t
?en der er fremavlet til at trække en hundeslæde ?en der er lavet til
at jage bjørne, pumaer, ?osv osv

Ligesom folk heller ikke bruger deres hunde til de formål de er
fremavlet til, så bruger jeg heller ikke min hund til det den
oprindeligt er fremavlet til . Håber at det var nok svar

udover det så bruger jeg min hund til det samme som alle andre, nemlig
at være en del af min familie.

Fra : Therese

Dato : 06-06-03 13:21

"Punish the deed, not the breed" skrev i en meddelelse
> [...]
> fremavlet til, så bruger jeg heller ikke min hund til det den
> oprindeligt er fremavlet til . Håber at det var nok svar

Fantastisk svar Punish Her har du nemlig fuldstændig ret. Hvorfor er det
mere underligt at have en kamphund end en hyrdehund inde i byen eller en
dk/s gårdhund i en lejlighed uden rotter???
Vi kan sagtens undre os over andre menneskers valg af race, men at tale
nedsættende om det er dårlig opførsel og uvidenhed.
Vi vælger jo ofte race ud fra en masse forskellige parametre herunder sind
og opførsel og så længe man ikke kender adskillige eksemplarer af en bestemt
race er det jo lidt svært at sige om sindet passer til den pågældende
familie eller om det er et "underligt" valg.

> udover det så bruger jeg min hund til det samme som alle andre, nemlig
> at være en del af min familie.

Hvor mange herinde kan ikke sige det samme? Jeg kan i hvert fald kun
tilslutte mig, selvom min race er fremavlet til at trække mælkekærrer i
Schweitz

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Verner

Dato : 10-06-03 22:19

On Fri, 06 Jun 2003 10:20:24 +0200, "Punish the deed, not the breed"
<nobody@home.com> wrote:

>,,,,,tjae så kan jeg stille et modspørgsmål ,

>hvad skal man med en hund der er avlet til at angribe mennesker ?
Hjælpe politiet i deres arbejde !

>hvad skal man med en hund der er avlet til at fange rotter ?
Lade den fange disse skadedyr !

>hvad skal man med en der er fremavlet til at genne får ?
Hjælpe fårehyrden i hans arbejde !

>en der er fremavlet til at løbe 70km/t ?
Helt uskadeligt hundevæddeløb !

>?en der er fremavlet til at trække en hundeslæde ?
Tja, den kunne måske trække en hundeslæde

>en der er lavet til at jage bjørne, pumaer, ?
Den kunne vel bruges til jagthund !

>udover det så bruger jeg min hund til det samme som alle andre, nemlig
>at være en del af min familie.

Enig - en rigtig god idé...

Som du kan se, er der faktisk noget fornuftigt at bruge disse racer
til !!

mvh
Verner

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-06-03 12:04

>Hjælpe politiet i deres arbejde !

,,,,,,,,,,,,,ja men tror du ikke at der er lidt for mange af den slags
hunde i forhold til politifolk og vagtfolk herhjemme ?

>Lade den fange disse skadedyr !

,,,,,,,,,,,hvor mange tror du at bruger deres lille terrier til dette
formål ??

>Hjælpe fårehyrden i hans arbejde !

,,,,,,,,,hvor mange fårefarmere er der i Danmark ?

>Helt uskadeligt hundevæddeløb !

,,,,,hvor mange vædeløbsbaner tror du at der er i Dk ?

>Tja, den kunne måske trække en hundeslæde

,,,,hvor meget er der brug for det i Dk ???

>Den kunne vel bruges til jagthund !

,,,,,,,,har vi mange bjørne og pumaer i Dk ??

>Enig - en rigtig god idé...

,,jo tak

>Som du kan se, er der faktisk noget fornuftigt at bruge disse racer
>til !!

,,,,,ja men min pointe var jo også at de ikke bliver brugt til det som
de er avlet til ! ikke længere , og det gør min hund heller ikke,
meget få at de hunderacer der findes i dag bruges til deres
oprindelige formål, det var hele min pointe. Om det så er politisk
korekt at jage en bjørn en rotte eller slås med en anden hund , det er
jo noget der ligger i den tid vi lever i, og det kan hundene altså
ikke gøre for at vi først har lært dem en ting og så senere foragter
dem for det som de har lært og er gode til. Håber at du kan følge mig.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-06-03 08:03

On Thu, 5 Jun 2003 22:27:56 +0200, "Trine Dyrgaard"
<trine@startnettet.dk> wrotd:

> [...]
>underlig? Undrer mig bare lidt, for jeg har aldrig før hørt, at der er
>racer, der er mere normale end andre - ej heller nogen, der er mere

,,,,,jeg tror at han mener at alt andet end det han lige kender er
underligt ? sådan er der jo nogle der tænker lidt med skyklapper

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 01-06-03 13:00

Morten Ranch Svendsen skriver:

> [...]
> nr. 2 hund. Hva er bedst? 2 hanhunde eller en en han og og en hun?
> på forhånd mange takker for jeres svar....

Hej Morten!
At få hund nummer 2 er en strålende ide. Vi gjorde det samme for ca. et år
siden, og jeg tror aldrig jeg vil have en ene-hund igen. Glæden de to har af
hinanden er enorm!

Vi havde i forvejen en skt. bernhard hanhund der var meget glad for andre
hunde, og godt socialiceret. Han var kun 11 mdr. da vi fik hund nummer to, og
altså ikke rigtig kønsmoden endnu. Valget til hund nr. 2 faldt en smule
tilfældigt på en 4-årig, godmodig basset hound fra et internat. Han overtog
straks styringen i hjemmet, og dominerede tydeligvis den yngre hund. Men der
har aldrig været problemer mellem dem, de leger, sover, putter osv. sammen.
De drikker gladeligt af den samme vandskål, samtidigt.

Efterhånden som den yngre hund er blevet ældre, har han tiltusket sig en del
af styringen. Det er nu ham der er "over-vagthund", ham der går først ud af
døren, spiser først osv. Men I visse situationer vender han sig stadig mod
den ældre basset og lader den tage den endelige beslutning om hvordan de skal
reagere.

Som oftenst når man stiller den slags spørgsmål herinde, vil folk anbefale at
gøre som de selv har erfaring med. Jeg tror det vigtigste er, at I vælger en
hund der mentalt paser til den "gamle". Altså af et lignende temperament. Hos
visse racer kan to hanhunde have svært ved at enes, mens andre som vi selv
ingen problemer har haft. Har man en rolig hund som en skt. bernhard, bør man
nok ikke vælge en meget aktiv race, og i længden vil to hunde af nogenlunde
samme størrelse nok have mest glæde af hinanden i leg.

Held og lykke med projektet, jeres hund vil blive lykkelig over at få en
legekammerat der altid er i nærheden!
Vores to hunde kan ses her:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1813

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 01-06-03 16:08

Hejsa.

Ja vi har altså 4 hanhunde og de slås ikke for JEG er boss. De brummer af
hinanden somme tider men det stopper jeg. Er de alene hjemme er de delt
efter, hvilke jeg mener fungere bedst i to grupper. Alders mæssig ligger de
på 11år, 2 år, 2år og sidste mand på 3,5 mnd.
Tæver har jeg med mine tidligere hunde haft lidt flere problemer med, men
ikke uløselige.
V H Gitte

Fra : Marin Nielsen

Dato : 01-06-03 18:51

Hej Morten

Vi har 3 tæver og en hanhund.

Når man får hund nr. 2, er det min opfattelse at oftes løser problemet sig
selv. Hunde er flok-dyr, og af natur finder de selv ud af hvem der skal føre
flokken.
Førhunden SKAL altid være dig, der efter finder hundene selv ud af hvem der
skal være nr. 2.

Hvis du vælger en tæve skal du huske på at hun kommer i løbetid, og tro mig
det kan værer noget af en balade.

God fornøjelse med hund nr. 2. Personligt syndes jeg at det er sjover med 2
hunde, og arbejdet er jo det samme.

Mange bjæf fra mor til 4.

Fra : Mari

Dato : 01-06-03 22:06

"Marin Nielsen" <man@tele.toppies> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv. Hunde er flok-dyr, og af natur finder de selv ud af hvem der skal

Det er også min erfaring. Jeg har selv haft tre tæver i en årrække - og har
ALDRIG oplevet at de så meget som "smiler" til hinanden.
Kender til et utal af hundeejere, der har såvel tæver sammen - som hanner
sammen - og har kun hørt om ufred, hvor der i øvrigt har været uro og ufred
i hjemmet - eller når der har været en overforkælet og derfor ekstraordinært
dominerende han. Men så kunne han dårligt med de fleste hunde - uanset køn.
Til de store udstillinger er her åbent hus for mine hundevenner - og der kan
være både 15 og 20 hunde til overnatning - og vi har ALDRIG antydning af
uro eller ballade mellem hundene.

Årsag - lederne tolererer ikke at hundene tager magten - heller ikke magten
over hinanden - ud over hvad de er berettigede til jf. hiearki. Hos os er
det ikke
noget, der statueres på anden måde end, at vi altid mødes på neutral grund
og
introducerer hundene - når de har fundet sig tilrette i deres "positioner",

følges vi hjem til mig. Jeg gør det samme, hvis en af mine hunde har været
"bortrejst" i længere tid. Altså introducerer på neutral grund.

> Hvis du vælger en tæve skal du huske på at hun kommer i løbetid, og tro
mig
> det kan værer noget af en balade.

Det ville også være min eneste grund til ikke at vælge at mixe - for det ER
en
pestilens at skulle holde dem adskildte. Både for dem - og for os.

> God fornøjelse med hund nr. 2. Personligt syndes jeg at det er sjover med
2
> hunde, og arbejdet er jo det samme.

Jeg vil ALDRIG have mindre end to. Men om der er tre eller mange flere,
mærkes ikke.
Dog ønsker jeg ikke flere end de tre - og helst kun de to.

/Mari

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-06-03 07:39

> Jeg vil ALDRIG have mindre end to. Men om der er tre eller mange flere,
> mærkes ikke.
> Dog ønsker jeg ikke flere end de tre - og helst kun de to.

Hej Mari

Jeg formoder du ikke bor i lejlighed. Vi har kun en hund, men jeg er ret sikker
på at vi ville bemærke det, og underboerne tillige, hvis vi lukkede endnu en
eller to rottweilereind på vores 76 m2.

/Kim

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 08:27

> [...]
sikker
> på at vi ville bemærke det, og underboerne tillige, hvis vi lukkede endnu

Ja, man taler jo altid ud fra egne forudsætninger ))
Men...... jeg mente nu mere noget i retning af den indsats
man skal sætte ind - for at give hundene et godt liv - ikke
noget med hvor meget de genererer omgivelserne.

For selvfølgelig beror det på de boligforhold man har, om det
er hensigtsmæssigt.

/Mari

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 02-06-03 10:28

On Mon, 02 Jun 2003 08:39:27 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>på at vi ville bemærke det, og underboerne tillige, hvis vi lukkede endnu en

,,,,,jeg har nogle naboer der har to rotweilere, og ja naboerne
bemærker det især når de leger det lyder som 2 heste siger
underboen

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 02-06-03 06:40

"Morten Ranch Svendsen" <Spawn@OnCable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nr. 2 hund. Hva er bedst? 2 hanhunde eller en en han og og en hun?
> på forhånd mange takker for jeres svar....

Det kommer an på så mange ting, f.eks. racen, og det kommer også an på om
hundeføreren er i stand til at "sætte rangordenen på plads" Vi har 3 tæver
og en kastereret han, og vi støtter vores førertæve i hendes position ved
ikke at tillade at den næstrangerende tiltusker sig nogle privilegier. Det
går helt smertefrit.
Held og lykke!
En STOR fordel i at have flere hunde er, at de aldrig er alene hjemme.
Mange hilsener fra
Ulla
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7>

Fra : BN

Dato : 02-06-03 07:19

> [...]
> nr. 2 hund. Hva er bedst? 2 hanhunde eller en en han og og en hun?
> på forhånd mange takker for jeres svar....

Jeg har flere gange oplevet. at to hanhunde eller en han og en hun går
rigtig godt. Derimod er to tæver lidt mere problematisk, da de igennem
længere tid kan opsamle vrede og herefter næsten bide hovederne af hinanden.
Man skulle ellers tro, at et var to hanner der skulle have disse problemer,
men de klarer problemerne med det samme og ikke voldsomt. Hvis du har en han
og en tæve vil det være lidt problematisk i løbetidsperioderne, men det er
der jo sa mange andre som fint klarer alligevel.
Det med to tæver sammen, kan man vel sammenligne med en pigeslåskamp, de er
meget mere modbydelige ved hinanden...

Hilsen BN

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 08:31

"BN" <sandra1997@mailme.dk> skrev i en meddelelse
>Derimod er to tæver lidt mere problematisk, da de igennem
> længere tid kan opsamle vrede og herefter næsten bide hovederne af
hinanden.

I så fald er det enten racer, der ikke matcher i temperament eller også bor
disse tæver ikke under samme tag.

/Mari

Fra : BN

Dato : 02-06-03 10:48

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> I så fald er det enten racer, der ikke matcher i temperament eller også
bor
> disse tæver ikke under samme tag.
>
> /Mari

Selvfølgelig boede tæverne under sammen tag. Det var jo netop det hele
spørgsmålet gik ud på... Det ville da være dumt, at beskrive en irrellevant
situation, sunes du ikke?

Hundene var Rhårede Hønsehunde. Har også hørt om andre racer, men der er jo
nogle som er heldige, så de tror, at det vi andre skriver er direkte løgn

Hilsen BN

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 12:12

> Selvfølgelig boede tæverne under sammen tag. Det var jo netop det hele
> spørgsmålet gik ud på... Det ville da være dumt, at beskrive en
irrellevant
> situation, sunes du ikke?

Jamen BN - når lederskabet er i orden - så kender hundene deres indbyrdes
plads - og de går ikke rundt og er utilfredse med tingenes tilstand - eller
lurepasser på hinanden. Heller ikke når de er alene.

> Hundene var Rhårede Hønsehunde. Har også hørt om andre racer, men der er
jo
> nogle som er heldige, så de tror, at det vi andre skriver er direkte løgn

Jeg tvivler slet ikke på, at det er rigtigt - det du oplever - men det er
ikke
en normalsituation du beskriver.

/Mari

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-06-03 12:50

Hej Mari

Jeg tror hundene lurepasser på hinanden på et eller andet plan. Da min moders
tæve, Cilla, levede, og vi besøgte mine forældre med vores tæve, Sally,
indordnede hun sig under Cilla. Da Cilla blev ældre fik hun nogle dage hvor hun
ikke var helt frisk, og det skete nogle gange at vi måtte træde i karakter og
bede Sally ’vise respekt for alderdommen.’

Hvis ikke hundene lurepassede på hinanden vil der jo aldrig ske skred i
hierarkiet. Dermed ikke sagt at man skal tolerere det, men uden menneskelig
indblanding ville der ske flere og voldsommere ting.

/Kim

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 13:39

> [...]
menneskelig
> indblanding ville der ske flere og voldsommere ting.

Der er to ledere - og to husstande i dit eksempel.
Når floklederen dør - vil der være et magtskifte, helt
naturligt. Men det er stadig lederen der sætter grænserne.

/Mari

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 02-06-03 13:50

Hej Mari

I det nævnte eksempel var de to flokke nu så ofte sammen at der er svært at
afgøre om det i hundsk henseende var en eller to flokke. Men lige meget - jeg
er ikke sikker på at en flokfører forbliver leder til sin dødsdag i nogen af
tilfældene - jeg synes også det var hvad de sagde på National Geografic den
anden dag, men jeg kan da huske forkert .... Under alle omstændigheder er det
vel et plus for ’flokken på savannen’ hvis en svag leder væltes og en yngre
og stærkere leder kommer til? Spørgsmålet er så hvorvidt de vilde hunde lader
en gammel affældig leder blive siddende?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 09:18

On Mon, 2 Jun 2003 13:11:57 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrotd:

> [...]
>plads - og de går ikke rundt og er utilfredse med tingenes tilstand - eller
>lurepasser på hinanden. Heller ikke når de er alene.

,,,hundene vil altid have deres egen rangorden når de er alene ! det
kan ingen lave om på.

>jo
>>

>Jeg tvivler slet ikke på, at det er rigtigt - det du oplever - men det er
>ikke
>en normalsituation du beskriver.

,,,,,,,,,,,,,jeg er ret sikker på at situationen er mere normal end
folk tror, desværre er der for mange der tror at de kan bestemme
rangordenen imellem deres hunde også når de er alene,bare fordi det
lykkes for nogle hundeejere, og denne fejlopfattelse resulterer i
mange aflivninger af hunde der har skambidt hinanden når de var alene.
Synd for hundene og synd for ejerene som har glemt at hundene altså
stadig inderst inde er primitive rovdyr, og ikke små børn der kan
opdrages til alt.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 10:13

Hej PDNB

Hunde har netop deres egen rangorden, og hvis man underbygger den i stedet for
at modarbejde den, sådan som jeg mener at de fleste skriver at man bør, undgår
man vel netop også de situationer. Jeg må i øvrigt lige sige at jeg aldrig har
hørt om hunde som skambider hinanden og som derfor må aflives.

Man bør huske at hunden i højere grad er et flokdyr end et rovdyr.

/Kim

Fra : BN

Dato : 03-06-03 12:36

Jeg må i øvrigt lige sige at jeg aldrig har
> hørt om hunde som skambider hinanden og som derfor må aflives.

Den blev godtnok heller ikke ligefrem aflivet, men snuden skulle syes!

Hilsen BN

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 14:58

On Tue, 03 Jun 2003 11:13:23 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>at modarbejde den, sådan som jeg mener at de fleste skriver at man bør, undgår

,,,,,,,,,,,jo helt klart, når man er der til at være leder for hundene
! men det jeg mener er når hundene er alene. Når de er alene har man
ikke længere indflydelse på deres rangorden og det kan snildt være at
de har helt andre regler når de er alene. Og hvis de ellers godt kan
sammen"2 af samme køn" så er der større rissiko for at de kommer op at
slås når de er alene, hvis den ene en dag er lidt syg eller svag,
eller laver noget forkert hvor der hvis ejeren var der ville have
været stoppet af ejeren, som så kan få lov til at udvikle sig fordi du
som ejer/leder ikke er der til at stoppe det. Det er når de er alene
at der kan komme de helt store problemer hvor de kommer meget til
skade, tænk på hvis de har 8 timer imens man er på job ! bare en
enkelt time er nok til at hundene har ødelagt hinanden.

Jeg må i øvrigt lige sige at jeg aldrig har
>hørt om hunde som skambider hinanden og som derfor må aflives.

,,,,,,,,,,,det er nok heller ikke lige emnet folk syntes at er sjovest
at snakke om når de har været ude for den slags, forståeligt nok
syntes jeg. Men jeg har hørt mange fortælle om den slags, det kommer
nok også an på hvilke hundeejere man snakker med og hvor godt man
snakker med dem og hvor meget de har lyst til at åbne sig og fortælle
lige den dag man møder dem osv, og selvfølgelig kommer det an på
racen, og hvis jeg skulle nævne alle de racer der kan være et problem
at lukke inde sammen alene , så kunne jeg blive ved i lang tid, men
mener at det er dem gennerelt der ikke bryder sig om andre af samme
køn, og dem skal vi lige huske at der er rigtig rigtig mange af selv
om de måske ikke er representeret her i grupen !den slags hunde ville
jeg aldrig lukke inde sammen hvis de var af samme køn.

>Man bør huske at hunden i højere grad er et flokdyr end et rovdyr.

,,,,tjae der er rigtig mange hunde som helst vil være i flok med dem
af det modsatte køn , og når de møder en af deres eget køn så kommer
rovdyret frem i dem, hvilket jeg mener at er meget naturligt ! det er
jo i bund og grund en kamp om at score og få lov til at pare sig og så
går man jo efter at udryde/skræmme rivalerne væk.

Det samme foregår jo hos os mennesker, hvis man tager ind i byen fre
eller lørdag aften vil man også se mændene slås om eller pga kvinderne
og kunne du måske ikke også finde på at slås hvis der kom en og
prøvede at tage din kone/kæreste ?ja hvad ved jeg men mange ville
så hvorfor skulle hundene være et hak bedre ?

Fra : Anja R.

Dato : 02-06-03 14:02

BN wrote:
>Derimod er to tæver lidt mere problematisk, da de igennem
> længere tid kan opsamle vrede og herefter næsten bide >hovederne af
hinanden.

Vi har to tæver og en kastreret hanhund gående sammen, og vi har ingen
problemer haft, overhovedet.
Derimod er det forbløffende hvor meget hundene har ud af hinanden, de er
virkelig glade for hinanden!

Vi har også et vennerpar med 8 hunde (både hanner og tæver).
de går sammen, i hele huset, også når de er alene hjemme.
De har heller aldrig haft problemer, ud over, at det godt kan være lidt
besværligt når en tæve er i løbetid.

venlig hilsen
Anja

Fra : Morten Ranch Svendse~

Dato : 02-06-03 12:57

Hej alle...
Tusinde tak for alle svarene !...de var kanone. Men synes vi glemmer det
posotive ved flere hunde sammen...og ja, racen har nok noget at sige...min
er en 2 årig dobermenn...fredlig og kærlig som en familiehund skal være ;)
....men skal jeg så vælge en af samme race???

hilsen Morten

Fra : Mari

Dato : 02-06-03 13:36

> [...]
> er en 2 årig dobermenn...fredlig og kærlig som en familiehund skal være ;)
> ...men skal jeg så vælge en af samme race???

Så har du et år at beslutte dig i - for den ældste bør være psykisk moden
før den næste kommer ind i familien. Og din doberman er moden i 3-års
alderen.

Mht. racer - så er temperamenterne vigtige. Vælger du samme race, vil der
være stor sandsynlighed for at de passer sammen. Men med i din beslutning
hører også - om du har energi og kræfter til at træne individuelt med to
brugshunde.
Din kommunikation med nummer to går gennem nummer et - og det skal du kunne
trænge igennem - ved at tage nummer to alene "ud i verden" - hver dag.
Ellers vil
den afvente om numme et fortæller at der er "farligt forude" - og/eller
overreagere.

Det kan ikke fremhæves tydeligt nok..... faktisk.

/Mari

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 09:18

On Mon, 2 Jun 2003 13:56:31 +0200, "Morten Ranch Svendsen"
<Spawn@OnCable.dk> wrotd:

> [...]
>er en 2 årig dobermenn...fredlig og kærlig som en familiehund skal være ;)
>...men skal jeg så vælge en af samme race???

,,,,hvis du vælger en af samme race så ville jeg stærkt råde dig til
at vælge en tæve ! der er meget større chanse for at det kan lykkes
end med 2 hanhunde eller tæver når vi snakker labradors eller ligende,
men din race går jo en del mere op i dominans end de andre"intet
negativt i det" har selv en hund der aldrig skulle lukkes inde alene
sammen med en hanhund. Men det gælder jo om at kende sin race og jeg
mener slet ikke at du kan bruge råd fra labradorejere til noget fordi
der er en kæmpeforskel fra dem til din race. Og hvis du spørger folk
så er der sikkert mange der af den ene eller anden grund ikke har lyst
til at fortælle at de har haft 2 hanner eller tæver der ikke kunne
sammen. Det er jo mere rart for folk at snakke om suceshistorier, folk
vil hellere fortælle hvor gode deres hunde er og om hvor gode ledere
de er, og sige det kan sagtens lade sig gøre det er bare de andre der
er noget i vejen med, og så længe at der er mange der har den holdning
om at det er ejeren der har fejlet fordi 2 hanhunde har sloges, ja så
vil nogen lade sig påvirke af det og ikke fortælle deres historie og
måske enda være flove over det. Men det gælder som sagt om at sætte
sig ind i sin race. Jeg snakkede i øvrigt med en der har 2
staffordshire hanhunde sammen han mente at det sagtens kunne lade sig
gøre uden problemer, uden at den ene er kastreret, og det lyste ud af
ham at det var alle andre der ikke havde forstået tingene og var
dårlige ledere osv . men for et par år siden snakkede jeg med en
kvinde i frb.have der havde haft 2 haner sammen hvor det var gået fint
indtil de endag kom hjem fra job og der dryppede blod ned fra loftet
og væge og jeg behøver jo nok ikke at gå i detaljer men begge hunde
blev aflivet da de ikke kunne lappes sammen.Og disse eksempler har jeg
hørt mange af desværre med forskellige racer der går meget op i
dominans. selvfølgelig er nogle racer værre end andre men det kan være
en tikkende bombe at have 2 hanhunde sammen når de er alene, og som
mange siger endnu værre med tæverne. Så er det spørgsmålet om man vil
løbe den rissiko? men måske hvis du vælger en han, du bliver en af
suceshistorierne hvor det går fint, eller måske hører vi aldrig fra
dig igenhvis det går galt. Men held og lykke med det.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 10:20

Hej Morten

Nu har jeg selv Rottweiler og har mest færdedes i Rottweiler- og schæferkredse,
og jeg mener at det giver et vist grundlag på trods af raceforskellen. Jeg
kender mange som har haft flere flere hunde både af blandede køn og af samme.
Det har ikke givet problemer!

/Kim

Fra : NEWS

Dato : 02-06-03 16:49

Har du spurgt hundene Hvis jeg var han hund ville jeg foretrække en tæve

Hilsen
Poul

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 08:34

Hej Poul o.a.

Jeg har en kammerat som har en tæve og en hanhunde. Han syntes det var synd for
dem at de skulle holdes adskilt i den periode hvor de ellers kunne få mest
fornøjelse(!) af hinanden. Derfor fik han snittet hanhunden, altså ikke
kastreret, mon ikke blot det var strengen? Lyst er i hvert fald intakt!
Det er jo også en løsningsmodel, og hundene lider i hvert fald ikke under det!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 09:21

On Tue, 03 Jun 2003 09:33:41 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>fornøjelse(!) af hinanden. Derfor fik han snittet hanhunden, altså ikke
>kastreret, mon ikke blot det var strengen?

,,,,,,det troede jeg ikke at man gjorde længere ? er der nogen der ved
hvad det går ud på ?

Lyst er i hvert fald intakt!
>Det er jo også en løsningsmodel, og hundene lider i hvert fald ikke under det!

,,,,,,,,,,,det er jo en perfekt løsning hvis man ikke vil have hvalpe,
for så har hunden jo stadig sine hormoner, men kan det virkelig lade
sig gøre ?

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-06-03 10:22

> ,,,,,,,,,,,det er jo en perfekt løsning hvis man ikke vil have hvalpe,
> for så har hunden jo stadig sine hormoner, men kan det virkelig lade
> sig gøre ?

Det kan da lade sig gøre på mennesker - så kan det vel også på hunde!

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 03-06-03 14:58

On Tue, 03 Jun 2003 11:21:40 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

>Det kan da lade sig gøre på mennesker - så kan det vel også på hunde!
>
>/Kim

,,,,,,tjae men jeg har også hørt om det før , men er lidt i tvivl om
de stadig gør det , men det er nu heller ikke aktuelt for min hund

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 03-06-03 17:23

Hejsa.

Man kan sagtens sterrilicere sin hanhund.

Efter at have tygget alle indlægene igennem, må jeg give ptdt o.s.v ret.
Dobberman ville jeg også holde mig til en af hvert køn.
Jeg tror det er stærkt afhænning af racen OG ens egen evner som hundeejer,
om man får problemer.
Af vores 4 hunde er den ene en shiba, de andre hyrdehunde. vores shiba ville
jeg ikke lade være alene hjemme med en anden shiba. Han er alene sammen med
min gamle korthåret colli (bossen).
Det er selvfølgelig også afhænnig af hundenes psycke, om den er dominant,
alfa hund eller hvad man nu kalder det. men det kan ikke ses på en 8ugers
hvalp. (ej heller med en hvalpetest).
Min personlige konklusion:
Hyrdehunde og andre forholdsvis blide hunde kan hunde af samme køn fint
fungere.
Brugshunde: Bør man vide hvad man har med at gøre, inden man sætter to af
samme køn sammen.
Spidshunde og mynder: nogle kan andre overhovedet ikke.
V H Gitte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-06-03 09:34

> [...]
>samme køn sammen.
>Spidshunde og mynder: nogle kan andre overhovedet ikke.

,,,,,,,helt enig og jeg ville tilføje til listen om "hundetyper" jeg
ikke ville turde sætte sammen hvis de var af samme køn

: mastiffer, bullracer, molosser.

måske dækker betegenlserne lidt ind over hinanden men så er det hele
da med og selvfølgelig kan det lade sig gøre for nogen. Men hvis
man har 2"hele" hunde ville det jo være meget rart at være sikker på
stadig at have 2"hele" når man kom hjem fra job

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 04-06-03 09:53

Hej Gitte

Du må lige hjælpe mig lidt med at forstå dine definitioner! Hvilke hunde kalder
du hyrdehunde og hvilke kalder du brugshunde? Både Schæferen og Rottweileren er
jo hyrdehunde, og det er vel også netop deres hyrdeinstinkt der gør at man kan
benytte dem til brugshunde?

/Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-06-03 10:13

On Wed, 04 Jun 2003 10:52:48 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrotd:

> [...]
>jo hyrdehunde, og det er vel også netop deres hyrdeinstinkt der gør at man kan

,,jeg ved ikke helt hvor grænsen går imellem hyrdehunde og brugshunde,
der må du nok spørge gitte/thorleif, det har han/hun sikkert mere tjek
på.

men tror at det er svært at sætte grænser op for hvad der er hvad,
Rotweileren, for at tage et eksempel, hører jo også til molosserne.