Validering
Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-03 10:24

Hej med jer...

Hvis I går ind på www.lassejensen.1go.dk/nyheder-topmenu.html, og
prøver at validerer den, så får i nogle fejl. Nogle fejl, som jeg
ikke kan løse.

Første fejl:

Line 15, character 8:
</head>
^
Error: end tag for element HEAD which is not open; try removing
the end tag or check for improper nesting of elements

Hvad er fejlen?

Anden fejl:

Line 17, character 7:
^
Error: element BODY not allowed here; check which elements this
element may be contained within

Hvad er fejlen?

Tredie fejl:

Line 19, character 32:
... <script language="JavaScript">
^
Error: required attribute TYPE not specified

Hvad er fejlen?

Fjerde fejl:

Line 29, character 8:
<form>
^
Error: required attribute ACTION not specified

Hvad er fejlen?

Femte og sidste fejl:

Line 30, character 65:
... lbage til forsiden" language="JavaScript" onclick="WebGoVarv
^
Error: there is no attribute LANGUAGE for this element (in this
HTML version)

Hvad er fejlen?

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-06-03 11:27

Lasse Jensen <lassejensen@adslhome.dk> writes:

> [...]
> Error: end tag for element HEAD which is not open; try removing
> the end tag or check for improper nesting of elements

Første fejl er at putte et p-element ind i head. Der kan ikke være
p-elementer (eller hr-elementer) i head, så det får browseren til at
tro at head er slut og body er begyndt. Så derfor er det forkert at
slutte head igen ....

> [...]
>
> Line 17, character 7:
> ^
> Error: element BODY not allowed here; check which elements this

.... og starte body igen.

> [...]
> .. <script language="JavaScript">
> ^
> Error: required attribute TYPE not specified

Den påkrævede attribut "type" er ikke angivet.

> Fjerde fejl:
>
> Line 29, character 8:
> <form>
> ^
> Error: required attribute ACTION not specified
>
> Hvad er fejlen?

Den påkrævede attribut "action" er ikke andgivet"

> [...]
> ..
> ^
> Error: there is no attribute LANGUAGE for this element (in this

Der er ingen attribut ved navn "language" på dette element (i den
angivne version af HTML).

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-03 12:39

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:>

> Den påkrævede attribut "type" er ikke angivet.

Hej Lasse.

Først og fremmest, tak fordi, du gad at hjælpe.

Men der er nogle svar jeg ikke helt forstår. Foreksempel, det
ovenover. Kommer det så til at hedde <type script
lanquage="Javascript"> eller hvad?

> Den påkrævede attribut "action" er ikke andgivet"

Det forstår jeg ikke meget af, hvad skal så ændres?

> Der er ingen attribut ved navn "language" på dette element (i den
> angivne version af HTML).

Hvad hedder det så i denne HTML version?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-06-03 14:43

> Men der er nogle svar jeg ikke helt forstår. Foreksempel, det
> ovenover. Kommer det så til at hedde <type script
> lanquage="Javascript"> eller hvad?

Et HTML-tag kan deles op i flere dele:

< tagnavn attributnavn="attributværdi" ... >

Tag-navnet *skal* stå først. I dette tilfælde er det et script-tag,
så det skal starte med (mellemrummet er ligegyldigt):
< script
Derefter kommer attributterne, og de omtales normalt ved deres navn.
I dette tilfælde er det attributten med navnet "type" der mangler.
Hvis man læser på script-elementet
<URL:http://www.w3.org/TR/html4/interact/scripts.html#h-18.2.1>
så kan man se at attributten "type" er påkrævet (required) og de andre
kan undværes. Der står også at language-attributten er "deprecated",
så den bør ikke bruges.

Ud for type-attributten i ovenstående link står der et eksempel på en
attribut-værdi der kan bruges til type-attributten, og det er
"tilfældigvis" netop den for javascript ("text/javascript"). Så, det
fulde script-tag bliver

<script type="text/javascript">

> Det forstår jeg ikke meget af, hvad skal så ændres?

Som ovenfor, der skal tilføjes an attribut med navn "action".
En passende værdi kan være den tomme streng, altså
action=""
Den skal indeholde en URI (typisk en URL), og det er lovligt at
den er tom (jeg tjekkede lige, jeg troede det faktisk ikke).

Personlig mener jeg man skal overveje hvad man laver når man har
en tom URL (eller URL'en "#" som også bruges ofte). Det betyder at
man har noget der burde være et link, men som ikke er det alligevel,
så man misbruger sandsynligvis elementet.
Man kan godt have input-elementer uden et form-element. Man skal
bare tilpasse evt. javascript der tilgår input-elementerne så, da
det er lidt sværere uden en form omkring.

> Hvad hedder det så i denne HTML version?

Jeg tror ikke den findes i nogen version af HTML. Bare drop atrributten
"language" helt.

Har du prøvet at klikke på linket "explain" ud for fejlene som
validatoren giver?

/L

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-03 16:00

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Har du prøvet at klikke på linket "explain" ud for fejlene som
> validatoren giver?

Hej Lasse.

Nej, det har jeg ikke prøvet.

Mvh. Lasse Jensen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-03 13:00

"Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev
> Hvis I går ind på www.lassejensen.1go.dk/nyheder-topmenu.html, og
> prøver at validerer den, så får i nogle fejl. Nogle fejl, som jeg
> ikke kan løse.

Som Lasse Reichstein Nielsen var inde på: Du har rod i din kode.
Flyt </head><body> op umiddelbart under linjen, hvor du definerer alfabetet:

Og et javascript kaldes ikke med koden <script language="JavaScript"> - det
er forældet (html 3.2).
Det skal være <script type="text/javascript">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-03 13:02

> [...]

> <form>
> ^
> Error: required attribute ACTION not specified

<form action="">

.... så validerer det.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-03 13:35

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Lasse Jensen" <lassejensen@adslhome.dk> skrev

> <form action="">
>
> .... så validerer det.

Hej igen.

Det er ikke helt rigtigt, det validerer ikke.

Nu har jeg uploadet den nye kode, prøv så at gå ind på
www.lassejensen.1go.dk/nyheder-topmenu.html, og kig efter i
kilde-koden. Jeg har gjort det som I har sagt, men validatoren
kommer med denne fejl:

[...]

Det er jo mærkeligt, fordi det skulle jo være rettet, så hvad nu?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-06-03 13:45

> [...]

> ..
> ^
> Error: there is no attribute LANGUAGE for this element (in this

Jeg havde ikke lige kigget i indholdet i din formular. Denne linje:

<input type="button" value="Tilbage til forsiden" language="JavaScript"
onclick="WebGoVarvar();">

ændrer du til:

<input type="button" value="Tilbage til forsiden" onclick="WebGoVarvar();">

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lasse Jensen

Dato : 01-06-03 14:19

> [...]
>
> ændrer du til:
>
> <input type="button" value="Tilbage til forsiden" onclick="WebGoVarvar();">

Hej Erik.

Nu virker det.