MS Windows
briani 27239
Windows XP installationsprogram kan ikke s~
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-06-03 00:53

Hej!

Jeg har et par bygge-selv-pc´er og har forsøgt at starte
installationsprogrammet fra Windows XP-CD´en indsat efter boot. PC´en
opdager simpelthen ikke CD´en efter boot.

Selvom jeg har Windows XP installeret i en af PC´erne og tomme harddiske på
andre PC´erne. Enten startes Windows XP som normalt op eller stopper med en
fejlmeddelelse om at der ikke er nogen data på harddisken (tomt).

Jeg har dog prøvet at ændre noget i BIOS´en som jeg mistænker for at være
skyld i denne umulige situation hvor jeg slet ikke kan få en ordentlig
startdiskette som findes hos ældre Windows-versioner. Jeg har bl.a. skiftet
"Auto" om til "None" foran indstillingerne for Primary IDE1 (harddisk 1) og
Secondary IDE1 (harddisk 2). Men der er stadig "Auto" på foran
indstillingerne Primary IDE2 (DVD-drev) og Secondary IDE2 (CD-brænder). Det
fungerer så fint med at starte installationsprogrammet fra Windows XP-CD´en
men ikke helt optimalt idet installationsprogrammet vender tilbage til
menuen noget med valg af partitioner og formattering af disse EFTER at jeg
har valgt af allerede oprettede partitioner og formatteret C-drevet..
Mærkelig nok - jeg kan så ikke komme videre men pludselig blev Windows XP
installeret eft3er at jeg har afbrudt installationsprogrammet og genstartet
computeren med CD´en stadig indsat.. Mærkelig nok.. Derefter kan jeg se at
der er blevet installeret 2 dobbelte Windows XP fordi når jeg booter op får
jeg hele tiden en menu frem til at vælge en af de to Windows XP Professional
altså to valgmuligheder med samme navn "Windows XP Professional" hvilket
ikke burde være have været været tilfældet når jeg nu kun installeret een
enkelt Windows XP på PC´en og ikke skulle se på den irriterende menu med de
to valg...

Hvad skal jeg gøre ved problemet med genkendelsen af Womdpws XP-CD´en indsat
efter boot så installationsprogrammet kan startes - hvad skal jeg ændre ved
BIOS´en??

Jeg har prøvet at ændre "None" tilbage til "Auto" i de tre første IDE-drev i
BIOS´en (første side i BIOS med de fire "Auto"-indstillingerne for Primary
og Secondary IDEX - nu kan installationsprogrammet så ikke længere startes
op fra CD´en..

Jeg vil helst beholde "Auto"-indstillingerne men hvad skal jeg ændre ved
andre indstillinger i BIOS´en og hvilken tast kan jeg så evt. trykke og
holde ned ved boot for at få computeren til at starte
installationsprogrammet fra CD´en???

Under fanebladet "Boot" har jeg fakktisk ikke ændre noget for det hjælper
ikke efter at jeg har ændret på noget af indstillingerne der. Jeg har endda
valgt "Yes" foran Plug and Play i Boot-siden i BIOS men det hjælper ikke.

HJÆLP MIG!!

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen Bart Bendtsen

Fra : Madsen

Dato : 01-06-03 01:30

Bart Bendtsen skrev:

> [...]
> evt. trykke og holde ned ved boot for at få computeren til at
> starte installationsprogrammet fra CD´en???

Auto-indstillingerne har sådan set heller ikke noget med boot at gøre.
Auto har noget at gøre med om BIOS selv skal finde de drev du har i
PC'en og automatisk konfigurere dem. Altså f.eks. hvor mange cylindre,
sektorer osv. din(e) harddisk(e) har osv. Det plejer normalt at fungere
med Auto. Det gør i hvert tilfælde her.

> Under fanebladet "Boot" har jeg fakktisk ikke ændre noget for det
> hjælper ikke efter at jeg har ændret på noget af indstillingerne
> der.

Jeg har i min BIOS, som er en Award BIOS, også et Boot-faneblad og i
starten kunne jeg heller ikke finde ud af hvordan det fungerede, for
det er er ikke helt logisk bygget op efter min mening. Det ser sådan
her ud hos mig: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/bios/boot_menu.png>
Nu er det et billede fra manualen, men hvis jeg går ind i BIOS lige nu
så ser jeg Legacy Floppy øverst og nedenunder kommer så mine harddiske
og mit CD-drev + brænder. Vha. plus og minus-tasterne på det numeriske
tastatur kan jeg flytte rundt på rækkefølgen af drevene. Hvis jeg vil
have at der skal kunne bootes på CD-drevet skal jeg have det flyttet
øverst så det står før harddisken. Hvis CD-drevet står øverst så vil
der blive bootet på det, hvis jeg da ellers har en boot-CD i drevet
under opstarten forstås, men jeg skal trykke en tast under opstarten
før at der bootes på den.

Der står noget i retning af 'Press a key to boot from cd...' under
opstarten, hvis BIOS finder en boot-CD i drevet og det har man så
10 sekunder til at gøre. Når man ikke at ramme en tast inden de 10
sekunder er gået, så springer BIOS over CD-drevet og forsøger at
boote på det næste drev i rækken. Det er sikkert meget forskelligt
fra PC til PC, men prøv om din BIOS er bygget op på samme måde.

Hvis du som jeg har noget der hedder 'Boot virus detection' som du
kan se på linket så slå det fra. Det er noget skidt at have slået
til så længe man roder med at installere styresystem på harddisken.
Nogle gange kan det forstyrre så meget at du ikke får Windows
installeret før det er blevet slået fra (Disabled) og fejlmeldingen
fra Windows-installationen er ikke altid lige logisk.

> Jeg har endda valgt "Yes" foran Plug and Play i Boot-siden i BIOS
> men det hjælper ikke

Microsoft anbefaler at Plug and Play er stillet til 'No' i BIOS.
Se evt.: <http://support.microsoft.com/?kbid=252420>

Madsen.

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 01-06-03 01:39

Måske var det en idé at forsøge sig med et par XP-bootdiske fra
http://www.bootdisk.com

Mvh. Kristian Nejsum

Fra : Madsen

Dato : 01-06-03 02:21

Kristian Nejsum skrev:

> Måske var det en idé at forsøge sig med et par XP-bootdiske fra
> http://www.bootdisk.com

Ja, det var også en mulighed, men en original WinXP-CD kan man
nu normalt godt boote på, hvis ellers PC'en understøtter boot fra
CD'er forstås.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-06-03 02:36

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev :

>Ja, det var også en mulighed, men en original WinXP-CD kan man
>nu normalt godt boote på, hvis ellers PC'en understøtter boot fra
>CD'er forstås.

Og gør den ikke det, så vil hardwaren være for gammel til at
kunne køre XP tilfredsstillende.
--
Knud

Fra : Madsen

Dato : 01-06-03 03:16

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Og gør den ikke det, så vil hardwaren være for gammel til at
> kunne køre XP tilfredsstillende.

Ja, det har du temmelig sikkert ret i.

Madsen.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 01-06-03 14:46

Hej Madsen og jer andre!

Tusind tak tilMadsen fordi du gad bruge tid på at forklare mig det hele med
BIOS´en også det med boot-virus-detection - det var faktisk de oplysninger
jeg manglede og nu har forstået det hele.

Jeeg kigger på min BIOS nærmere og retter på boot-drevene med plus- og
minustasterne senere idag og regner med at det hele virker med at starte
installationsprogrammet fra CD´en.

Til de andre: tak for linket til diverse boot-CD og jeg har også kigget på
det men jeg tror jeg vil bruge min originale WinXP-CD til at installere
WinXP med men det er en fordel at have andre slags boot-CD til andre ting.
Kan man formattere harddiske (NTFS-filsystemet) med via disse boot-CD´er?
Hvad med partitioneren af harddiske..
Er der andre funktioner ved disse boot-CD´er?

Tak til Henrik med forklaringen - det er værdifulde oplysninger jeg også
manglede.

Bart

Fra : Madsen

Dato : 01-06-03 22:19

Bart Bendtsen skrev:

> Kan man formattere harddiske (NTFS-filsystemet) med via disse
> boot-CD´er?

Det du har fået link til er bootdisketter. Det er bootdisketter du
kan hente på det link Kristian kom med (http://www.bootdisk.com)
eller rettere så kan du på denne side hente et program hvormed du
kan lave et sæt bootdisketter.

> Hvad med partitioneren af harddiske.. Er der andre funktioner ved
> disse boot-CD´er?

Så vidt jeg ved så giver bootdisketterne sådan set det samme resultat
som hvis du bootede på WinXP-CD'en. Det er samme skærmbillede du ender
op med. Disketterne er blot beregnet til dem som skulle ske at sidde
med en PC som ikke kan boote på CD-drevet, men det kan de fleste nye
PC'er i dag. For 3-4 år siden hørte det dog til sjældenhederne at man
kunne boote på en CD, for BIOS understøttede det sjældent.

Madsen.

Fra : Ink

Dato : 01-06-03 07:11

On Sun, 1 Jun 2003 01:53:06 +0200, "Bart Bendtsen" <bart@privat.dk> wrote:

> [...]
>valgt "Yes" foran Plug and Play i Boot-siden i BIOS men det hjælper ikke.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din bios er, men prøv at "disable" harddisken under
fanebladet "Boot". Vær også sikker på at CD drevet er markeret til boot.
Ovenstående skal laves om igen når du skal boote fra HD.

Hvis dette ikke virker kan det være fordi CD drevet ikke sider som "master" på
kablet?
--
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 02-06-03 00:14

Jeg tillader mig lige at flytte din e-mail her til gruppen Bart.
Det kunne jo være at andre kunne få glæde af snakken og/eller komme
med nogle gode ideer til dig.

Bart Bendtsen skrev:

> Kan man ikke lave boot-CD´er selv eller hente sådanne nogle på
> nettet? Er der ikke forskellige funktioner som man kan vælge at
> benytte såsom automatisk komme med en menu hvor man kan vælge sig
> frem til at få udført f.eks. sikkerhedskopier af sine e-mails til
> disketter og zip-disketter? Eller til CDbrænderen? Kan man selv lave
> egne boot-CD´er med sådan en menu og de funktioner m an ønsker at
> "programmere" menuen til at udføre såsom nem sikkerhedskopi af egne
> data, adressekarrtotek, e-mail mapper og andet til disketter og
> lignende?

Jeg har ikke nogen erfaring i at lave specialdesignede boot-CD'er,
men måske du kan få lidt hjælp her:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/bootcd/index.htm>

> [...]
> til med forskellige funktioner som man selv kan starte men jeg synes
> det nemmeste er at bruge boot-CD´er.
>
> Menuen kan f.eks. være i DOS med tal til at vælge mmed og altså
> trykke ned på et tal for at aktivere en bestemt funktion hvorefter
> bliver m an bedt oom at indsætte diskette eller CD-R i og trykke på
> en tast for at forstætte.. Og vupti - man er færdig med at kopiere
> sit eget adressekarttek på en diskette og hele e-mail indbakken til
> et eller andet medie med lidt større kapacitet.
>
> Det ville glæde mig meget hvis I kunne hjælpe mig med råd til hvad

Jeg har desværre ingen ideer, men har valgt at medtage din mail i sin
fulde længde i dette indlæg i håbet om at andre i gruppen måske kan
hjælpe. Det kan også være at der sidder folk i gruppen:
<news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom> som har erfaring i at lave boot-
CD'er med et menusystem på. Du kan evt. prøve i den gruppe hvis du
ikke får et brugbart svar her.

Madsen.