Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe RGB (1998) eller Adobe Wide RGB
Fra : Nikon D1 fan

Dato : 31-05-03 18:42

Jeg har muligheden for i mit kamera at vælge bl.a. disse to
Adobe RGB (1998) eller Adobe Wide RGB

hvilket ville I vælge som arbejdsrum? Jeg bruger photoshop 7.01 og min
printer er HP Photosmart 1218
Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Madsen

Dato : 31-05-03 22:41

Nikon D1 fan skrev:

> Jeg har muligheden for i mit kamera at vælge bl.a. disse to
> Adobe RGB (1998) eller Adobe Wide RGB
>
> hvilket ville I vælge som arbejdsrum? Jeg bruger photoshop 7.01 og
> min printer er HP Photosmart 1218

Jeg ville vælge Adobe RGB. Dels fordi at din printer temmelig sikkert
ikke kan gengive alle de farver som Wide RGB kan åbne op for og dels
fordi at din monitor heller ikke kan. Når du arbejder i Wide RGB kan
der i visse tilfælde forekomme nogle underlige farveskift på skærmen
fordi billederne skal "klemmes" indenfor din skærms farverum, som er
mindre end Wide RGB. Jeg kan ikke anbefale at køre med andet end 1 af
de 4 af Adobes anbefalede arbejdsrum i Photoshop. Altså en af dem som
du ser her: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/farverum.gif>
- og Adobe RGB(1998) er ikke noget ringe valg.

sRGB kan i visse tilfælde godt blive til et for lille farverum til
dagens inkjet-printere som har mere end 4 farver. (Det ved jeg så
ikke om en HP Photosmart 1218 har).

Jeg kan i øvrigt anbefale at studere følgende side:
<http://www.normankoren.com/color_management_2.html#Working>

Madsen.

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 01-06-03 06:57

Madsen wrote:

> [...]
> ikke om en HP Photosmart 1218 har).
>
> Jeg kan i øvrigt anbefale at studere følgende side:

Tak for disse link og gode råd
God weekend

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Henrik Torp

Dato : 01-06-03 08:56

Madsen skrev
> sRGB kan i visse tilfælde godt blive til et for lille farverum til
> dagens inkjet-printere som har mere end 4 farver. (Det ved jeg så
> ikke om en HP Photosmart 1218 har).

HP har været med til at opfinde sRGB og er meget glad for denne. Min
bedagede 970Cxi er lettest at få til at vise de samme farver på det
udskrevne som på skærmen ved at anvende sRGB i hele workflowet. Som Madsen
skriver begrænser det farverummet, men jeg oplever det ikke som det helt
store problem her på hjemmefronten. Professionelt er det nok en anden snak.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 01-06-03 10:50

Henrik Torp wrote:
> [...]
> Madsen skriver begrænser det farverummet, men jeg oplever det ikke
> som det helt store problem her på hjemmefronten. Professionelt er det

Tak for oplysningen Henrik, og da jeg absolut er amatør både til kamera,
computer og photoshop ja, så skal jeg nu til at overveje.............. pyha

Bjarne
Nikon D1 fan