Højre- eller venstrehåndet?
Fra : Ukendt

Dato : 28-03-01 11:48

Er der nogen her i gruppen, der har tænkt over, om det betyder noget
hvilken hånd et barn bruger/ser på, når det opdager sine hænder? Med
andre ord: hvis et barn starter med at kigge på f.eks. højre hånd og gør
det længe uden at opdage, at der er to, betyder det så, at han/hun
sandsynligvis er højrehåndet?

Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-01 12:51

Jacob Twisttmann Jørgensen <Jacob.Jorgensen@lingsoft.fi> skrev:

>Er der nogen her i gruppen, der har tænkt over, om det betyder
>noget hvilken hånd et barn bruger/ser på, når det opdager sine
>hænder?

Uden at vide det med sikkerhed vil jeg regne med at der er en
sammenhæng. Mit barn (< 4 måneder) bruger tydeligvis højre hånd
mere end venstre - det tolker jeg som tegn på at han er højrehåndet
(i modsætning til mig selv). Jeg ved ikke om det også gælder den
hånd barnet kigger mest på - men det vil vel som regel være den
samme hånd barnet bruger mest.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : bo nielsen

Dato : 28-03-01 13:17

Hej,
Min datter var ca. 8 måneder før det gik op for hende at hun også havde en
højre hånd, hun brugte kun venstre til alt indtil hun var ca. 2½ , nu er hun
helt klart højrehåndet, kan ikke klippe eller skrive med venstre, så jeg
tror ikke det hænger sådan sammen. Men hun tager stadig først venstre sko og
venstre ærme og bukseben på, og det er også venstre ben der går første op
eller ned ad trapper. Jeg tror forøvrigt at venstrehåndede er mere kreative
end højrehåndede, men det er måske bare en myte der er op ståert fordi der
er mange kunstmalere der er venstrehåndede.
Venlig hilsen Nina.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-03-01 08:14

Jacob Twisttmann Jørgensen wrote:

> [...]
> andre ord: hvis et barn starter med at kigge på f.eks. højre hånd og gør
> det længe uden at opdage, at der er to, betyder det så, at han/hun

Der er lavet undersøgelse over dette, og børn kan faktisk skifte frem og
tilbage mellem at foretrække højre og venstre hånd flere gange i den
tidlige barndom. Hvis jeg husker ret, stabiliseres det omkring 6-7 års
alderen.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-01 12:56

Kristian Damm Jensen <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk>
skrev:

> [...]
>frem og tilbage mellem at foretrække højre og venstre hånd flere
>gange i den tidlige barndom. Hvis jeg husker ret, stabiliseres

O.k. - så er der håb endnu Tak for oplysningen.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-03-01 14:32

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote:

> Kristian Damm Jensen <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk>

> O.k. - så er der håb endnu Tak for oplysningen.

Gudskelov for en smiley. Et kort øjeblik troede jeg du var bindegal.

Fra : Mortil3

Dato : 29-03-01 17:54

Det er fuldstændig lige meget hvilken hånd barnet bruger. I dag gør det
ingen forskel om du er højre eller venstrehåndet. Jeg er venstre, og lever
fint med det....
Hilsen birgit

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-01 21:11

"Mortil3" <mortil3@hotmail.com> skrev:

>Det er fuldstændig lige meget hvilken hånd barnet bruger.

Ja.

>Jeg er venstre, og lever fint med det....

Samme her. Mit "håb" [1] var at min søn også blev venstrehåndet
[2], men det var og er altså ikke seriøst ment.

Dog vil jeg lige indskyde at det på nogle områder ikke er helt
problemfrit at være venstrehåndet. De fleste musikinstrumenter er
f.eks. bygget til højrehåndede ligesom mange redskaber. Selvom man
kan få venstrehåndsudgaver af snart sagt hvad som helst nytter det
ikke meget hvis man lige skal låne eller prøve et instrument -
eller f.eks. undervise andre i hvordan man gør.

Men man kan da naturligvis leve fint som venstrehåndet - jeg klager
skam ikke.

1) Pga. myten om de kreative venstrehåndede - og min egen
venstrehåndethed.
2) På trods af at han lige nu bruger højre hånd mest.

Fra : Birdy

Dato : 29-03-01 21:48

Hvis barnet er gammelt nok til at hoppe på et ben vil de der ender med at
blive venstrehåndede oftest foretrække at hoppe på venstre ben!
Birdy