Vinylplader som gerne snart må udkomme på ~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-05-03 11:04

Hej musikelskere og pladesamlere.

Det kræver stor tålmodighed, når man vil genkøbe sin
vinylpladesamling på cd. Forleden fik min pladepusher
hjemskaffet en af mine: "In My Own Dream" med
Butterfield Blues Band (1968). Skønt at høre den igen
i *fed* lydkvalitet efter mange, mange års venten.

Her er ni plader fra min "umulius-liste":

Bennett, Brian . . Change Of Direction . (1967)
Coltrane, John & Alice . . Cosmic Music . (1966)
Goodwin, Ron . . Adventure . (1966)
Hendrix, Jimi . . Nine to the Universe . (19??)
Koppel, Anders . . Aftenlandet & Regnbuefuglen . (1977) Demos
Odetta . . Odetta Sings . (1971) LP: Polydor
Paramor, Norrie . . Shadows In Latin . (196x)
Peterson, Oscar . . Night Train, Vol. 2 . (1955-64) LP: Verve
Zappa, Frank (Mothers) . . Mother's Day . (1971) 2LP: Verve

Har I andre også sådan en "umulius-liste"?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

- 'kære' pladeselskaber:
"Kom så i gang med at digitalisere resten"

Fra : Rune

Dato : 31-05-03 21:53

Jeg kan da godt forstå den praktiske aspekt ved at have sine gamle
vinylplader på CD, men når vi snakker lydkvalitet er den bedre på en
vinylplade end på en CD, så det argument kan jeg ikke forstå...

Rune

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-05-03 23:19

Rune skrev:
> [...]
> gamle vinylplader på CD, men når vi snakker lydkvalitet er den
> bedre på en vinylplade end på en CD, så det argument kan jeg

Ja, det med lydkvaliteten kan jo diskuteres, men jeg er ihvertfald
træt af at slås med statisk elektricitet og mekanisk nålestøj,
hver gang jeg skal spille en plade. Mange af mine "genkøbte"
plader har desuden ofte fået uforkortede numre fra masterbåndet
med. Tag fx "Hot Rats" med Frank Zappa. "The Gumbo Variations"
varer 12:55 på vinylpladen og 16:57 på cd'en.

Men går vi til de mere 'stille' musikgenrer, så vinder cd'en hver
eneste gang efter min mening. Jeg ved ikke noget værre end en
klassisk adagiosats med nålestøj. Så er der jo også dovenskaben.
At kunne høre en hel cd uden at skulle vende, rense og af-
elektricificere.

Analog/digital-"religionskrigen" vil jeg ikke deltage i. Nye optagelser,
som er digitalt 'mastered' kan da ikke blive bedre på et analogt
medium. (Ihvertfald ikke efter min logik).

Men når jeg får repareret min Thorens-pladespiller, vil jeg skam
også hygge mig med mine "umulige-at-skaffe-vinylplader".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : John K

Dato : 01-06-03 00:14

"Rune" <nielsrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg kan da godt forstå den praktiske aspekt ved at have sine gamle
> vinylplader på CD, men når vi snakker lydkvalitet er den bedre på en
> vinylplade end på en CD, så det argument kan jeg ikke forstå...

Det argument holder bare ikke.

Der er mange ting der spiller ind der - specielt kvaliteten af
pladespilleren, men også indspillekvaliteten er på mange områder blevet
forbedret, og mange gamle indspilninger er udkommet i remastrede udgaver på
CD - nogle med bedre lyd, andre med det modsatte resultat, fordi et eller
andet fjols er gået amok med "det sidste nye skrig" inden for
mastering-udstyr, lader limiteren komme på overarbejde eller decideret
overstyrer materialet :(
Men alt i alt kan jeg godt forstå hvorfor flertallet foretrækker CD frem for
vinyl.

Mvh

John

Fra : Søren Gottlieb

Dato : 01-06-03 10:51

> Peterson, Oscar . . Night Train, Vol. 2 . (1955-64) LP: Verve

> Med venlig hilsen Herluf Holdt

"Nigth Train" (og flere andre m. Oscar Peterson) kan du
sagtens finde på CD. Jeg har lige set den i Stereo Studio,
vistnok til en hundredelap. Verve har genindspillet mange
af de gamle albums - og lydkvaliteten er helt i top.
God jagt!

Hilsen Søren.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 01-06-03 11:04

Søren Gottlieb skrev:

> [...]
> vistnok til en hundredelap. Verve har genindspillet mange
> af de gamle albums - og lydkvaliteten er helt i top.

Tak. Nu er det jo *Vol. 2* af Night Train jeg har jagtet i
mange år. Vinylpladen købte jeg i Tyskland i december 1966.
"Vol. 1" har jeg haft på cd siden februar 1985. Men nu jeg
vil genoptage jagten efter "Vol. 2".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Per Moreau

Dato : 01-06-03 11:29

> Har I andre også sådan en "umulius-liste"?
>
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
>
> - 'kære' pladeselskaber:
> "Kom så i gang med at digitalisere resten"

Chicargo Trax - The House Sound Of Chicargo
savnes MEGET hos mig, den er skrup umuglig at hitte
på både vinyl og cd.

Mvh
Per M.