Dødsattest
Fra : Inger Buchard

Dato : 31-05-03 10:48

Har jeg ret i den antagelse, at Rigsarkivet har alle dødsattester på
mikrofilm? Eller er det kun et tilfældigt udvalg?
Jeg finder
" Dødsattester 1840-1973. Dødsattester (film, mik. 1252:2) 1974-85"
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/efter1848/sundhed/B1252.htm

Og kan man få en udskrift af en dødsattest til brug ved en arvesag?
Dødfaldet skete for over 40 år siden.

Inger Buchard

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 31-05-03 12:32

Hej Inger!

Rigsarkivet ligger inde med nogle dødsattester, men ikke alle. Dem de har
ligger i fjernarkiv, så de skal bestilles. Hvis du finder, hvad du skal
bruge, må du gerne tage kopi. Det er originalerne, ikke micro eller film.
Men for øjeblikket er reglen 80 år. Fra 1. juli 2003 75 år. Du kan få
tilladdelse til at se dødsattester, der ikke opfylder lovens krav, hvis du
kan godtgøre din familiemæssige tilknytning.

Venlig hilsen
Ulla

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed8799e$0$5181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 31-05-03 12:47

Ulla Pedersen skrev:

> [...]
> tilladdelse til at se dødsattester, der ikke opfylder lovens krav, hvis du
> kan godtgøre din familiemæssige tilknytning.

Tak for informationen om de 80 år; de mennesker, der har brug for
oplysningen, er efterkommere af en søster til den afdøde og få sikkert ikke
problemer med at få tilladelsen..

Men hvordan finder man så ud af, om der faktisk er en dødsattest for en
konkret person på RA? Skal jeg selv over og bladre i et seddelkartotek eller
findes der snildere veje for en vestjyde? dvs. kan jeg undersøge det online
ellere skal jeg have en hjælpende hånd?

Inger Buchard

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 31-05-03 16:29

Hej Inger!

Du skal have en hjælpende hånd ved skranken i informationen. De slår det op
i en bog og finder ud af hvilken lægekreds, du skal skrive på
bestillingssedlen.

meddelelse news:3ed89597$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...