tekstmanipulering
Fra : Joe

Dato : 31-05-03 10:40

Med preg_match kan man finde et specifikt mønster i en tekststreng, men den
retunere kun om den har fundet den. Er der en smart måde hvor man i stedet
for retuneret den streng den finder?

Joe

Fra : Kim Emax

Dato : 31-05-03 11:22

Joe wrote:
> Med preg_match kan man finde et specifikt mønster i en tekststreng,
> men den retunere kun om den har fundet den. Er der en smart måde hvor
> man i stedet for retuneret den streng den finder?

http://www.dk.php.net/manual/en/function.preg-match.php er din ven, bemærk
arrray matches....

Et eks fra manualen:

// get host name from URL
preg_match("/^(http:\/\/)?([^\/]+)/i",
"http://www.php.net/index.html", $matches);
$host = $matches[2];
// get last two segments of host name
preg_match("/[^\.\/]+\.[^\.\/]+$/",$host,$matches);
echo "domain name is: ".$matches[0]."\n";

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Joe

Dato : 31-05-03 12:22

Det er både dejligt (og lidt irriterende) at jeg rimilig ofte når jeg stille
et spørgsmål i en nyhedsgruppe bliver henvist til manualen. Dejligt fordi
man som oftest bliver gjort opmærksom på hvor gennemtænkt PHP efterhånden
er, og irriterende fordi man bliver konfronteret med sin egen sløsede
holdning til at læse dokumentation ordenlig.

Mange tak for endnu et vink med en vognstang, men jeg for sikkert brug for
flere i fremtiden

Joe