Navnet Juul
Fra : Kai Mandrup

Dato : 31-05-03 07:35

Hej

vedr. navnet "Juul" - som er den stavemåde jeg er mest interesseret i:

Er det samme navn som Juhl og Juel, men blot ændret/forvansket op igennem
tiderne? Hvad er det oprindelige?

Har det betydning, og i givet fald hvad?

Hvor stammer navnet fra - og hvornår?

Idag er det vel et af de mest almindelige efternavne, bortset fra
sen-navnene, men det har jo også været anvendt som adeligt navn - man kan
vel ikke gå ud fra at alle "Juul"-er stammer fra adelige slægter?

En af vores aner i Nørresundby får tilnavnet Juul i starten af 1800-tallet,
men hverken hans far eller mor hed det tilsyneladende. Kan man gå ud fra at
der er en forbindelse til andre som hed Juul - eller har de grebet navnet ud
af "den blå luft"?

Hvem kan hjælpe.....?

M.v.h. Kai Mandrup

Fra : Varla

Dato : 31-05-03 07:56

"Kai Mandrup" skrev d. 31-05-03 07:35 dette indlæg :
> [...]
fra at
> der er en forbindelse til andre som hed Juul - eller har de grebet

Jeg har slået op i bogen "danske Efternavne" af Georg Søndergaard,
udgivet på Forlaget Danmark for mange år siden - ISBN 87-15-07722-5.
Bogtrykkeren var: Th. Laursen, Tønder.

Om navnet "Juul" skrives "se Juhl".

Og om Juhl skrives:
2835 personer. dansk tilnavn, middelalderlig form "Jul" i 1200-tallet.
En sideform er "Juel" og bl.a. brugt af en gammel dansk adelsslægt
Juul gammel dansk adelsslægt 2519 personer.
Et Folkeligt tilnavn overalt i Danmark siden middelalderen.

Det skrives også at endelsen "sen" findes til 26 personer - altså
Juhlsen, og endelsen "sen" findes til 53 personer med navnet Juulsen

Der skrives også at Juhler er en afledning af Juhl, eller eventuelt af
Hjuler (min bemærkning: dette er en karetmager som lavede træhjul)

Jul - 53 personer en sideform af Juhl.

Noget lignende synes at være tilfældet med flere andre former, men
Julius er oprindeligt et romersk slægtsnavn, og dette findes også med
endelsen "sen".

Der findes flere svenske former og eksempelvis Julin kan være en
afledning af latinsk "Julinius".

Med andre ord ser jeg ikke noget mulighed for et klart svar.

Dog ved jeg at der findes flere adelsslægter med forskellige
skriveformer af Juul/Juel o.s.v, og der vides ikke noget slægtsskab
mellem disse slægter.

Om nyere forskning finder noget andet - det kan man aldrig vide.
Kilderne tørrer jo ud og overlader resten til mere eller mindre
opfindsomme spekulationer.

mvh. /Ejvind

http://www.kandu.dk/