tydning af brev dat. 8. aug
Fra : Angelbo

Dato : 31-05-03 00:42

Hej

Jeg har en del breve fra omkring år 1900, blandt andet nogen min oldemor har
skrevet. Jeg har forsøgt at læse dem, og kan da også tyde det meste, men der
er altså noget, jeg synes er meget svært at læse. Jeg har lagt det ene i
dk.binaer.historie sammen med min tydning. Jeg håber, at nogen kan hjælpe
mig med de manglende ord.

Med venlig hilsen
Lisbeth
--
www.angelbo.net

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 31-05-03 07:00

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisbeth,

Her er mine forslag i [ ] :

Skovby den 8 August

Kære Søn
Du kan tro det var med Glæde da vi modtog dit Brev for vi var jo bange du
skulde komme noget til, vi hører saa mange Ulykker heromkring, see dig for
at du ikke tager ud at svømme der er saamange der faar krampe og drugner ,
nu er der dog med Guds hjælp snart Udsigt til du kommer hjem. Du kan tro
Maren har travlt siden vi kom herop, hun kan ikke nær komme de steder hun
skal og naar hun er hjemme har hun saa meget at sy for folk her i Byen. Vi
har faaet til at sy [Set=sæt] Klæder til dig fra [Randers].., [som
Skræderen] … …….. kan sy naar du
kommer hjem, for saa skal det andet nok i Brug strax Børnene er voxsen så
meget siden du var hjemme det er et par raske Børn Drengen er saa god der
er ingen Børn der kan være bedre Sine er den samme [Byderske?]… hun altid
har været hun
gaar Byen rundt hverdag og kjører med sin vogn og dukker Folk vil gjerne
tale med hende for hun er en lille morsom pige. Vi har nyli faaet et Brev
tilbage et vi skrev til di men du var i Tyskland. Maren og Børnene har nyli
været paa Flormaalene Hans Hansen i Tofte kjørte for dem og de har været i
Nymark hos Peder Nielsen. Jeg kan fortælle di at Jørgen Nielsen har været
hestehandler i Bogense og har ødelagt de fleste af sine penge nu er han
rask tilbage i sit Hus igjen han har et hus ved siden af [Kille]…. det
var ikke
så underli at Mads [avarede=advarede] …. Maren fra sin fader han har været 2
gange hos os i
dette hus men han er saa stille han sidder og spikulerer det er svært at
synke saa dybt nu tænker jeg du snart du kommer hjem at få nogle Stikkelbær
vi har ikke stort anden frugt der er ingen der har noget i aar vi har dog
ellers nogle frugtræer. Jeg morede mig saa godt paa min [Resse-tuer?
tuer=ture]……. her i Faararet
det har jeg fortalt dig i det Brev jeg fik tilbage igjen jeg fik 10 kroner
hos Anders Nilsen i [Snave?]…… og jeg fik 2 kroner hos Ane fra Drigstrup
og i
Kjærby fik jeg en heel [set Klædningsstykker]… ……. De var saa flinke imod
mig alle steder og de
tilbød mig baade i Drigstrup og i Kjærby at jeg maatte komme der [hver] …
Sommer
og blive hos dem en [ ?]…. Den ælste Søn i Kjærby kjørte for mig til
[Draby]…. Statsjon
Det er flinke Børn de har begge steder de gjorde alt for at more mig. Du kan
tro det var en svær Termin at komme over i aar jeg maatte af med saa mange
penge til [Papirer]…… og saa maatte [baade] …. betale renter og [ Skat ] der
inde paa
Kattebjerg og vi maatte give Maleren 56 kroner for at gjøre huset i stand og
male det men naar [vor Herre]…. gerne vil give os [Helbred]……. begge 2 saa
kommer vi med Guds
hjælp nok over det saa er vi dog fri for Renter og [ Skat ] nu. Nu har jeg
ikke
mere at fortælle dig for denne Gang end en kjærli hilsen fra os til dig [
Lev vel]… …
i Herren og Gud give du maa komme sund og rask hjem saa skriver du nok naar
du kommer

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Angelbo

Dato : 31-05-03 07:35

"Poul F. Andersen" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej Lisbeth,
>
> Her er mine forslag i [ ] :
>

> --
> Venligst
> Poul F. Andersen

Hej Poul

Tusind tak for dit svar. Det er dejligt at kunne få hjælp her i gruppen, når
man går i stå. Nu har jeg bare 21 breve tilbage at tyde. Det kan jo være, at
jeg blive rigtig god til det, inden jeg er færdig. Øvelse gør jo mester.
Bare det at skrive brevet her på computeren gør, at det er lettere at se det
i sammenhæng. Når jeg bare sidder og læser det, er det ligesom om ordene
ikke rigtigt vil hænge helt sammen.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 31-05-03 09:00

> Tusind tak for dit svar.

Det var så lidt, -men vi blev jo ikke helt færdige.
Gad vide hvad det var for en -tur Johanne var på, hvor hun både fik
penge og tøj?
Måske andre kan hjælpe

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Angelbo

Dato : 31-05-03 10:56

> [...]
>
> Det var så lidt, -men vi blev jo ikke helt færdige.
> Gad vide hvad det var for en -tur Johanne var på, hvor hun både fik

Hej igen

Ja, det er rigtigt, at der mangler lidt. Jeg kunne også meget godt tænke mig
at vide, hvad det var for en tur Johanne var på. Så vidt jeg kan se udfra
hendes andre breve også, var hun meget fattig, og har flere gange været
rundt og modtage forskellige ting. Blandt andet ser det ud som om hun har
været ude og hente såsæd et sted. Gik hun simpelthen tiggergang hos venner
og slægtninge?
I mange af brevene takker hun også sin søn for de penge, han har sendt
hende, så hun har sikkert ikke haft meget at gøre godt med.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 31-05-03 18:31

> [...]
>
> Det var så lidt, -men vi blev jo ikke helt færdige.
> Gad vide hvad det var for en -tur Johanne var på, hvor hun både fik

Hej igen

Hov, jeg fik sendt denne mail direkte til Poul F. Andersen. Nu kommer det
også lige her:

Nu har jeg siddet og kigget lidt på brevet igen. Kan der simpelthen stå
Reisetuer?

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 31-05-03 09:12

Angelbo wrote:
> [...]
> Jeg har lagt det ene i dk.binaer.historie sammen med min tydning. Jeg
> håber, at nogen kan hjælpe mig med de manglende ord.

Hej Lisbeth!
Er det "vores" Johanne Larsen f. 1838 i Messinge?

Hilsen Jeannie

Fra : Angelbo

Dato : 31-05-03 10:52

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse

> Hej Lisbeth!
> Er det "vores" Johanne Larsen f. 1838 i Messinge?
>
> Hilsen Jeannie

Hej Jeannie

Ja, det er hende. Jeg er lige nu ved at stave mig igennem dem. De giver et
meget godt billede af, hvordan hun har levet i de år. Så vidt jeg kan se,
har hun været meget fattig. Hvis du er interesseret i at se flere af dem, og
måske også breve fra Mads Laurits Madsen til Johanne og fra ML´s søster til
ham, så kan du kontakte mig på min mail. Jeg har en hel mappe fuld af
papirer, som min faster har gemt, og som min mor har siddet og ordnet, så
det er til at overskue.

Med venlig hilsen
Lisbeth