Netværk virker - næsten !
Fra : Leif Halling

Dato : 30-05-03 23:15

Hej Gruppe.

Jeg har købt en Netgear RP614 router med switch, hvilket fungerer fint i
forhold til Internettet og fungerer NÆSTEN fint med 3 PC'er i LAN opkobling.

Situationen er:
Vi har 3 forskellige styresystemer: Win 98, Win XP, Win 2000.

Fra maskinen med Win 98 kan jeg ved at klikke på ikonet "andre computere"
godt se de 2 øvrige PC'er.
MEN hvis jeg klikker på ikonerne for de andre PC'er i netværket kan jeg ikke
se de delte mapper de har liggende. Jeg får meldingen: Der er ikke adgang
til \\ og så PC'ens navn. Enheden findes ikke på netværket !

Det mystiske er at Win 2000 og XP PC'erne kan se hinandens delte mapper OG
også WIN 98 PC'ens delte mapper. De kan også fint hente filer fra Win 98
PC'ens delte mapper - blot kan jeg ikke se en pind fra WIN 98 PC'en !!

Hvis nogen har en ide (helst ikke alt for teknisk formuleret) om årsagen er
jeg lutter øre.

Mvh. Leif

Fra : jens

Dato : 30-05-03 23:52

"Leif Halling" <leif.halling@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> se de delte mapper de har liggende. Jeg får meldingen: Der er ikke adgang
> til \\ og så PC'ens navn. Enheden findes ikke på netværket !

Aktiver gæstekontoen i xp og w2k i kontrolpanelet, og skift xp til avanceret
fildeling.
(Filhåndtering/funktioner/mappeindstillinger/vis - fjern øverste "v")

> Det mystiske er at Win 2000 og XP PC'erne kan se hinandens delte mapper OG
> også WIN 98 PC'ens delte mapper. De kan også fint hente filer fra Win 98
> PC'ens delte mapper - blot kan jeg ikke se en pind fra WIN 98 PC'en !!

Løses med ovenstående hvis jeg læser rigtigt.

> Hvis nogen har en ide (helst ikke alt for teknisk formuleret) om årsagen
er
> jeg lutter øre.

Håber det hjælper lidt.....

Mvh Jens

Fra : L@rs K

Dato : 31-05-03 11:53

"Leif Halling" <leif.halling@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.

--klip--
> [...]
> se de delte mapper de har liggende. Jeg får meldingen: Der er ikke adgang
> til \\ og så PC'ens navn. Enheden findes ikke på netværket !

Der er med WindowsXP og Windows 2000 indført "netværks sikkerhed" !
Derfor skal du på Windows 98 og Me maskiner (medmindre du vil slå denne
sikkerhed fra), indtaste et brugernavn og password. Således at Windows 98
maskinen kan aflevere dette navn og password til WindowsXP og Windows 2000
maskinerne, når du klikker på deres delte filer.
Opret en konto på WindowsXP og Windows 2000 maskinerne og brug denne til at
logge på Windows 98 maskinen !

Læs evt. selv den engelske Windows2000 FAQ ->
http://www.windows2000faq.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=24000

> Hvis nogen har en ide (helst ikke alt for teknisk formuleret) om årsagen
er
> jeg lutter øre.

Der er jo også muligheden at frakoble denne netværks sikkerhed på WindowsXP
og Windows 2000 maskinerne, som "jens" <mkg@jellingnet.dk> beskriver, men
det kan føre til sikkerhedsbrister i f.t. Internettet.
Det er jo kun et spørgsmål om din sikkerhed.

--
L@rs

Fra : jens

Dato : 31-05-03 11:21

"L@rs K" <lo1732@Net.DiaLOg.dak> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kan føre til sikkerhedsbrister i f.t. Internettet.
> Det er jo kun et spørgsmål om din sikkerhed.

Jeps, men det lader sig gøre at lukke gæstekontoen når w98 maskinen er kendt
af xp og w2k, og dermed genoprette sikkerheden.

W98 vil så være kendt på brugerens GUID nummer i netværket hvor enten w2k
eller xp er masterbrowser.
(xp da det er nyeste OS sikkert)

Min løsning bevirker at w98 logger på som gæst og bliver godkendt som
bruger.
Når den er godkendt som bruger kan gæst lukkes, w98 er stadig godkendt som
bruger.

Det glemte jeg så i farten at få skrevet.
Men da der er en router som gerne skulle skille Inet og Lnet burde det ikke
give store problemer.

Mvh Jens