Pro@cess ISDN hvilken Router?
Fra : Otto Meurer

Dato : 28-03-01 11:38

Hej NG

Så skete det.... Jeg har købt hus men skal desværre afgive min ADSL
forbindelse på min nuværende lejlighed da der ikke er Pro@cess ADSL i mit
lokal område...

Eneste alternativ jeg ser er Pro@cess ISDN da jeg har brug for en fast IP
adresse eller er der andre muligheder der evt. er billigere?

Hvilken ROUTER ville i anbefale?

Jeg har set på følgende:

3Com OfficeConnect Remote 3C891 --> ca. 1.495 kr
Zyxel prestige 101IH --> ca. 2.192 kr
Zyxel prestige 202 --> ca. 2.494 kr
CISCO 801, som dog er uhørt dyr, --> ca 6.249 kr

Håber der er nogen der finder tid og har gode råd at dele....

Otto Meurer

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-03-01 11:39

Sender TDC ikke en router i nakken på folk der bestiller P@ ISDN?

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-03-01 13:06

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> Sender TDC ikke en router i nakken på folk der bestiller P@ ISDN?

Nope

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-03-01 11:59

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eneste alternativ jeg ser er Pro@cess ISDN da jeg har brug for en fast IP
> adresse eller er der andre muligheder der evt. er billigere?

Hej Otto,

Tillykke med huset - jeg stod i samme situation 1/1- 2001

Vi havde ISDN i forvejen, så manglede bare en router.
I stedet for at købe en ISDN router valgte vi en billigere løsning:
Vi benytter vores ISDN Omni.net LCD, som er tilsluttet en router uden ISDN:
Zyxel 100WH
Den fandt jeg brugt for 500,- svjh

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.soren.fischer.as

Fra : Jesper Holm Olsen

Dato : 28-03-01 16:04

"Otto Meurer" <webmaster@gugzel.dk> writes:

> [...]
>
> Eneste alternativ jeg ser er Pro@cess ISDN da jeg har brug for en fast IP
> adresse eller er der andre muligheder der evt. er billigere?

Jeg har en Zyxel Prestige 100IH ISDN router + hub til salg. Den virker
perfekt, men jeg skal netop ikke bruge den mere, da jeg nu har fået
ADSL :)

Skriv til dunkel@diku.dk

(Og undskyld at jeg svarer her i gruppen, men din emailadresse bouncede!)

--
Jesper Holm Olsen, Graduate student & UNIX System Administrator at the
Dept. of Computer Science, University of Copenhagen

Fra : Ronni Pedersen

Dato : 28-03-01 22:15

Hej Otto!
Jeg er lige gået modsate vej...
Du kan købe min ZyXEL Prestige 100 for 750.-
(Jeg har også en CHASE IOLINK-SOHO Model 500CE hvis du hellere er til den
slags).

Den har kørt 100% siden WOL lukkede for FlatRate ISDN...

Råd: køb det billigste du kan finde, da du sikkert skal opgradere din line
til ADSL inden 12 måneder.

Mvh.
Ronni Pedersen

Fra : Morten Holm

Dato : 30-03-01 11:29

Otto Meurer wrote:

> Så skete det.... Jeg har købt hus men skal desværre afgive min ADSL
> forbindelse på min nuværende lejlighed da der ikke er Pro@cess ADSL i mit
> lokal område...

Komplet off topic spoergsmall (og sikkert i den forkerte gruppe).

Hvad er priserne paa pro@cess isdn, jeg kan ikke finde noget paa deres
hjemmeside.

Morten

Fra : Otto Meurer

Dato : 17-04-01 08:50

"Morten Holm" <mh@muh-ko.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er priserne paa pro@cess isdn, jeg kan ikke finde noget paa deres
> hjemmeside.
>
> Morten

Hej Morten

Det er sindsygt dyrt, men desværre den eneste alternative løsning der er til
fast ip adresse mig bekendt..

Priserne er

Et ISDN2 abbonnoment + 500 kr i måneden for pro@cess ISDN linien.
Samt en evt. tekniker til 2400 kr...

Det er meget dyrt, og langsomere end ADSL, men en alternativ løsning hvis
man ikke kan få adsl og skal bruge en fast ip....

Håber det var svar nok..

Otto

Fra : Otto Meurer

Dato : 17-04-01 08:52

Tak

For jeres svar, men jeg ville egentlig have at vide hvilken router der var
bedst?

Otto Meurer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 10:32

> Tak
>
> For jeres svar, men jeg ville egentlig have at vide hvilken router der var
> bedst?

Hej Otto,

Som sagt så kører jeg med min gamle Zyxel Omni.net, i kombination med en
brugt Zyxel Prestige 100WH som jeg gav 600 kroner for
Fungerer perfekt !

(og ja, jeg kan ikke med dette udstyr håndtere 128kbit (kun 64kbit) når TDC
ringer mig op, så det har jeg løst ved at sørge for mine 128kbit er åbne
24x7x365)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Soeren Schroeder

Dato : 17-04-01 11:00

It seems Søren C. Fischer wrote:
> [...]
>ringer mig op, så det har jeg løst ved at sørge for mine 128kbit er åbne

Bandit !
Jeg er glad for at du ikke er CC kunde. Du belægger 2 RAS porte mm. selv
når du er inaktiv... Selv om TDC ejer alt udstyr og linier selv kan du næppe
være en overskudsforretning. Men OK, du har lov til det, det benægter jeg
ikke. Jeg finder det bare en anelse "uetisk" (men jeg har også de farvede
ISP briller på)

--
Soeren Schroeder
SysAdm

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 13:28

"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke. Jeg finder det bare en anelse "uetisk" (men jeg har også de farvede

Ahvad ?!?
Jeg har en always-pon forbindelse, og betaler for den !
Hvad i alverden mener du med at det er uetisk ????
Jeg har overhovedet ingen skrupler ved at være always-on på dette produkt
uanset hvad du mener.
At jeg kan host'e domæner bygger netop dette grundlag - og hvorfor pokker
ringer TDC så mig op 1-2 sekunder efter at jeg selv lukker forbindelsen,
hvis ikke netop de ønsker at jeg skal være online hele tiden ??
Jeg var engang kunde hos Jer, og det er jeg ikke mere: i har IMHO et
forkvaklet syn på hvad der er etisk/uetisk...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-04-01 16:00

On Tue, 17 Apr 2001 14:28:23 +0200, Søren C. Fischer wrote:
>"Soeren Schroeder" <spam_me_senseless@dot.dk> skrev i en meddelelse
>næppe
>
>Ahvad ?!?
>Jeg har en always-pon forbindelse, og betaler for den !

Nej, du har en flat rate forbindelse, der er en forskel.

>Hvad i alverden mener du med at det er uetisk ????

Fordi det ikke er hvad produktet er tiltænkt til.

> [...]
>ringer TDC så mig op 1-2 sekunder efter at jeg selv lukker forbindelsen,

Det gør de kun hvis der er trafik til dine adresser, f.eks. fordi du eller
andre konstant har en ping eller lign. kørende.

>hvis ikke netop de ønsker at jeg skal være online hele tiden ??
>Jeg var engang kunde hos Jer, og det er jeg ikke mere: i har IMHO et
>forkvaklet syn på hvad der er etisk/uetisk...

Der er vist dig som har det, og ikke CC ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 16:17

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, du har en flat rate forbindelse, der er en forskel.

Det er muligt - for mig som forbruger er forskellen meget lille, og drejer
som udelukkende om ord.

> Fordi det ikke er hvad produktet er tiltænkt til.

Fra produktbladet:
"En forbindelse på op til 128 kbit/s etableres øjeblikkeligt, når data
sendes eller modtages, og lukkes automatisk, når linien ikke benyttes
længere. Der afregnes med en fast pris pr. kvartal, uanset hvor meget
adgangen benyttes."

Uanset hvordan jeg læser dette, så kan jeg ikke se, at hensigten fra TDC's
side skulle være, at jeg ikke gerne må være online 24x7x365.

> Det gør de kun hvis der er trafik til dine adresser, f.eks. fordi du eller
> andre konstant har en ping eller lign. kørende.

Det er muligt....
Jeg kan bare konstatere, at jeg med det udstyr jeg p.t. besidder er nødsaget
til at opretholde en 2-kanalsopkobling (128kbit) døgnet rundt, idet mit
udstyr ikke formår, at benytte mere end 1 kanal ved dial-in.
Det er ikke kommenteret noget sted i Pro@ ISDN beskrivelsen på
www.zillion.dk, at dette skulle være et problem. Ej heller, at TDC
tilskynner eller opfordrer til, at kunden undlader at gøre dette.
Det er totalt nyt for mig, at TDC _internt_ opfatter en 24x7x365 opkobling
som uetisk - det burde da i den grad være noget som fremgik af bl.a.
produktbladet, idet det totalt ændrer forudsætningerne for at benytte
produktet.
Er vi her ude i noget jeg også mødte flere gange hos CC: teknikkerne har en
holdning, og de produktansvarlige en anden ??

> Der er vist dig som har det, og ikke CC ...

Du kan da ikke seriøst mene, at 24x7x365 opkobling med Pro@ ISDN er uetisk ?
Kan du give mig et hint til hvor TDC angiver bare antydningen af en sådan
"klausul" ifm Pro@ ISDN ??
Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste med Pro@ ISDN der pludseligt er
blevet overordentligt interesserede i, at få fastlagt hvilke spilleregler
der gælder for dette produkt!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-04-01 17:08

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> "...lukkes automatisk, når linien ikke benyttes længere..."
> Uanset hvordan jeg læser dette, så kan jeg ikke se, at hensigten fra TDC's
> side skulle være, at jeg ikke gerne må være online 24x7x365.

Du kan ikke se at hensigten er at der kun er åbent når der er behov for det?

> Er vi her ude i noget jeg også mødte flere gange hos CC: teknikkerne har
en
> holdning, og de produktansvarlige en anden ??

Ikke umuligt....

> Du kan da ikke seriøst mene, at 24x7x365 opkobling med Pro@ ISDN er uetisk
?

Enhver 24-7 udnyttelse af kredsløbskoblede medier er himmelråbende forkert

> Kan du give mig et hint til hvor TDC angiver bare antydningen af en sådan
> "klausul" ifm Pro@ ISDN ??

Måske den linje jeg har citeret øverst?

> [...]
er
> blevet overordentligt interesserede i, at få fastlagt hvilke spilleregler

Dem der står i produktbladet.
Der er forskel på hvad der er tilladt og hvad der anses som sjofel brug.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 17-04-01 18:20

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>?
>
>Enhver 24-7 udnyttelse af kredsløbskoblede medier er himmelråbende forkert

Det er jeg sådan set ganske enig med dig i.

Men er det kundens problem? Er det ikke i virkeligheden sådan at
enhver _flatratepris_ på kredsløbskoblede medier er himmelråbende
forkert? Og at det således er TDC der opfører sig himmelråbende
forkert ved at sælge kredsløbskoblede medier til flatratepris?

At sælge ubegrænsede mængder af en vare til fast pris, og derefter
mene at kunden er "uetisk" fordi han ikke sparer på denne vare virker
ikke meningsfyldt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 18:51

"Jesper Dybdal" <jdunet@u4.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> At sælge ubegrænsede mængder af en vare til fast pris, og derefter
> mene at kunden er "uetisk" fordi han ikke sparer på denne vare virker
> ikke meningsfyldt.

Sagen i en nøddeskal: hvis TDC mener at 24x7x365 er uetisk, så skal de for
pokker gøre opmærksom på det.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-04-01 19:22

> Sagen i en nøddeskal: hvis TDC mener at 24x7x365 er uetisk, så skal de for
> pokker gøre opmærksom på det.

Har du hørt nogen officielle udmeldinger?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 20:03

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9bi1or$19vg$1@tnews.inet.tele.dk...
> Har du hørt nogen officielle udmeldinger?

Så tæt på som man kan komme ja.
Her:

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-04-01 19:19

"Jesper Dybdal" <jdunet@u4.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Men er det kundens problem?

Nej, men derfor kan jeg godt mene at det er uetisk at holde forbindelsen
åben udelukkende for at holde den åben.

> Og at det således er TDC der opfører sig himmelråbende
> forkert ved at sælge kredsløbskoblede medier til flatratepris?

Nej, ikke hvis ånden er at forbindelsen skal åbnes og lukkes efter behov.

> At sælge ubegrænsede mængder af en vare til fast pris, og derefter
> mene at kunden er "uetisk" fordi han ikke sparer på denne vare virker
> ikke meningsfyldt.

Det er ligesom de der spis-hvad-du-kan tilbud. Der er også en form for
moralsk grænse. Fx opfatter mange det som "forkert" udelukkende at gå efter
de dyre varer og gå forbi salat og brød. (ikke at jeg ikke selv har de
tendenser)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-04-01 09:37

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9bi1dm$19ls$1@tnews.inet.tele.dk...
> "Jesper Dybdal" <jdunet@u4.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> forkert
>
> Nej, men derfor kan jeg godt mene at det er uetisk at holde forbindelsen
> åben udelukkende for at holde den åben.

Gudskelov er det ikke det som er tilfældet her hos mig.
Jeg modtager mine emails, har en FTP-server kørende, samt mine webservere.
Bl.a. gør dette tilsammen, at der er trafik med passende mellemrum, udefra
kommende trafik.
Nuvel, min SETI afleverer såmænd også pakker med jævne mellemrum.
Så jeg holder den ikke "åben udelukkende for at holde den åben".
Men når mine maskiner er tændt er trafikken der, og jeg er da glad for at
kunne fremvise såvel www, som ftp, og at kunne modtage emails fra mine
venner, uanset hvornår de måtte finde det passende.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-04-01 17:54

On Tue, 17 Apr 2001 17:16:46 +0200, Søren C. Fischer wrote:
> [...]
>
>Uanset hvordan jeg læser dette, så kan jeg ikke se, at hensigten fra TDC's
>side skulle være, at jeg ikke gerne må være online 24x7x365.

"... lukkes automatisk når linien ikke benyttes ..." ergo du skal lukke linien
når du ikke bruger den, eller må ikke forhindre at det sker.

> [...]
>til at opretholde en 2-kanalsopkobling (128kbit) døgnet rundt, idet mit
>udstyr ikke formår, at benytte mere end 1 kanal ved dial-in.

Dit problem, som forøvigt ikke er på positiv listen af supporteret udstyr
til Pro@cess ISDN.

> [...]
>holdning, og de produktansvarlige en anden ??

Nej, holdningen hos både produktansvarlige og teknikere er at det *IKKE*

Jo.

>Kan du give mig et hint til hvor TDC angiver bare antydningen af en sådan
>"klausul" ifm Pro@ ISDN ??

Se ovenfor.

>Jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste med Pro@ ISDN der pludseligt er
>blevet overordentligt interesserede i, at få fastlagt hvilke spilleregler
>der gælder for dette produkt!

Nå.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 17-04-01 18:58

> [...]
linien
> når du ikke bruger den, eller må ikke forhindre at det sker.

Nu har jeg sat mine servere op således, at jeg rent faktisk bruger dem 24x7.
Det fremgår ikke nogetsteds i de materialer jeg har på produktet, at dette
er en situation man bør undgå, eller ligefrem helt lade være med.

> Dit problem, som forøvigt ikke er på positiv listen af supporteret udstyr
> til Pro@cess ISDN.

Det er jeg klar over - jeg mener ikke at have brug for support fra TDC...
Hvis jeg mente at dette var en væsentlig faktor i mit brug af min hardware,
så havde jeg naturligvis valgt supporteret hardware
(hvor finder jeg denne positiv liste ??)

> Nej, holdningen hos både produktansvarlige og teknikere er at det *IKKE*
> er et always-on produkt.

Så er der vist ikke meget andet tilbage, end at konstatere at der er brist i
kommunikationen mellem disse to og marketingsafd.

> Jo.

Jeg mener det modsatte.

> Se ovenfor.

Nu plejer vi ikke at blive overøst med officiele udmeldinger fra TDC på
usenet...
Udtrykker du dér TDC's officielle holdning til benyttelsen Pro@ ISDN ?

Ja.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Jesper Skriver

Dato : 17-04-01 22:52

On Tue, 17 Apr 2001 19:58:06 +0200, Søren C. Fischer wrote:
>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

>Nu har jeg sat mine servere op således, at jeg rent faktisk bruger dem 24x7.

Hvordan det ?

Selvom du lukker linien, så bliver der kaldt op af TDC så snart at der er
nogen som forsøge at tilgå din www/mail/whatever server.

>Det fremgår ikke nogetsteds i de materialer jeg har på produktet, at dette
>er en situation man bør undgå, eller ligefrem helt lade være med.

Der står at linien lukkes når der ikke er trafik.

> [...]
>så havde jeg naturligvis valgt supporteret hardware
>(hvor finder jeg denne positiv liste ??)

Cisco IOS routere.

Jeg har ingen steder set pro@ccess ISDN markedsført som always on, hvor har du ?

>Nu plejer vi ikke at blive overøst med officiele udmeldinger fra TDC på
>usenet...
>Udtrykker du dér TDC's officielle holdning til benyttelsen Pro@ ISDN ?

Nej - jeg kan ikke tale på TDC vegne, det kan kun marketing og presse
afdelinger, samt chefer over et vist niveau.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-04-01 09:07

> Hvordan det ?

Debatten totalt uvedkommende.

> Der står at linien lukkes når der ikke er trafik.

Sagen er, i mit tilfælde, at dette forsøger jeg at undgå.
Det fremgår ingen steder, at dette er noget som jeg bør undlade, eller at
det ligefrem skulle være "uetisk"...!

> Jeg har ingen steder set pro@ccess ISDN markedsført som always on, hvor
har du ?

Det har jeg heller ikke set nogen steder.
Iøvrigt er der langt fra tale om always-on i mit tilfælde; det sørger TDC
for, ved at have afbrydelser af min tlf-linie med jævne mellemrum i nogle
timer... De sidste 3 måneder har der været afbrydelser af vores ISDN linie i
kortere eller længere perioder (1-12 timer) 5-6 gange.
Dette er iøvrigt ikke en debat, som fortjener at ende i barnligt ordkløveri.
Er det dét du vil opnå ved at tæske langhalm på "always-on vs. flatrate"...?
For mig som kunde er jeg ligeglad med om det hedder det ene eller det andet.
Jeg har købt en forbindelse (som jeg synes er dyr), som ikke har nogen
oplyst tids- eller trafikbegrænsning; tværtimod!. TDC opfordrerer mere eller
mindre direkte til, at jeg host'er mine egne domæner, hvorfor de/i/du må
have en naturlig forventning om, at jeg måske kan træffe at have et stort
forbrug af den ene, eller måske endda begge parametre.

Hvis det som du prøver at sige er følgende: vi har prissat Pro@ ISDN for
lavt..... Så start en ny tråd et eller andet sted, for den vinkel hører ikke
til her iblandt kunderne.

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-04-01 11:51

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen steder set pro@ccess ISDN markedsført som always on,
> hvor har du ?

Næh... det tror jeg ikke.

Men det er *ikke* det samme som at sige at PA ISDN *ikke* må benyttes
24x365.

PS. For de ikke ægge-vidende: Bror til Søren

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-04-01 12:12

"Fischer & Døssing" <peter@fischer.ms> skrev i en meddelelse
> "Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Næh... det tror jeg ikke.
>
> Men det er *ikke* det samme som at sige at PA ISDN *ikke* må benyttes
> 24x365.

Nej, desværre synes jeg at det svært at holde denne debat på rette spor

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Henning Birch

Dato : 17-04-01 19:30

"Søren C. Fischer" wrote:

> Det er totalt nyt for mig, at TDC _internt_ opfatter en 24x7x365 opkobling
> som uetisk - det burde da i den grad være noget som fremgik af bl.a.

He he - prøv lige selv at kigge på hvad du skriver 24x7x365 hvad mener
du egentlig ?
Jeg ved godt at Compaq heller ikke kan regne men hos mig hedder det
24x7x52 som er 24 timer i døgnet 7 døgn pr uge og 52 uger pr år.

Jeg har iøvrigt hørt en anden som sagde det betød 7 timer oppetid pr dag
24 dage pr måned men det er nu en anden historie..

--
Henning

Hvorfor stoppe nu netop som jeg begynder at hade det.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 17-04-01 22:01

On Tue, 17 Apr 2001 20:30:20 +0200, Henning Birch <hb@kemi.dtu.dk>
wrote:

>He he - prøv lige selv at kigge på hvad du skriver 24x7x365 hvad mener
>du egentlig ?

Det er en talemåde. Den har været brugt i meget lang tid. Og alle har
forstået den, tilsyneladende indtil for nyligt.

Den blev oprindeligt brugt i forbindelse med åbningstider:

- 24 timer om dagen (hvilket indikerer, at der ikke er lukket mellem
fx 17-09)
- 7 dage om ugen (hvilket indikerer, at lørdag/søndag ikke er fridage)
- 365 dage om ugen (hvilket indikerer, at helligdage heller ikke er
noget problem).

Med andre ord omhandler det ikke et matematisk regnestykke.

(fut: dk.kultur.sprog)

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-04-01 05:07

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote in
<bibpdt4o6h0fbgvk51gjitgst4ugcqtm5l@news.worldonline.dk>:

>- 365 dage om ugen (hvilket indikerer, at helligdage heller ikke er
>noget problem).

Fnis ... det var ellers nogle lange uger du holder dig. ;)

(Beklager- jeg kunne ikke dy mig)

--
Niels Callesøe - nørd light @work
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-04-01 01:52

On 19 Apr 2001 04:07:12 GMT, usenet.20.niels2000@spamgourmet.com
(Niels Callesøe) wrote:

>Fnis ... det var ellers nogle lange uger du holder dig. ;)

Grrr, burde brokke mig, men nu har du jo været flink at holde onde
folk væk fra mig i sidste uge, såeh...

Fra : Niels Callesøe

Dato : 20-04-01 06:46

<ut1vdt0l3fj0sdqcer8e97b1a3s8av9d10@news.worldonline.dk>:

>Grrr

Jeg håber ikke min spøg light faldt dig alt for meget for brystet.

>burde brokke mig, men nu har du jo været flink at holde onde
>folk væk fra mig i sidste uge, såeh...

Ah, der er nu ikke noget som at være påskønnet. Nu ville jeg blot ønske
jeg kunne huske den konkrete sammenhæng... :)

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-04-01 13:35

> [...]

> kan du næppe være en overskudsforretning. Men OK, du har lov til det,
> det benægter jeg ikke. Jeg finder det bare en anelse "uetisk" (men jeg

Øhh... misforstår jeg dette eller mangler du en smiley til sidst ???

--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Carsten Ågren

Dato : 18-04-01 00:10

O.s.v. o.s.v. - lidt svært at quote her... Diskussionen har immervæk været
lidt vidt omkring Men tillad mig aligevel at bringe en sammenfatning,
som jeg har forstået det -

Som kunde - der eventuelt ikke har nogen som helst interesse i den tekniske
side af sagen (jeg kan godt se, at Søren Fischer har større interesse i
dette aspekt end f.eks. jeg har), bliver man tilbudt et produkt der hedder
pro@ccess ISDN, når man ikke kan få adsl. Øv - tænker man, men så kom bare
med det. Man lever med, at hastigheden er ringe, og går så og checker hver
evig eneste dag, flere gange, og med anvendelse af samtlige landsbyens
telefonnumre, hvornår man kan få ordentligt internet. På intet tidspunkt er
der nogen fra TDC, der formaner en med, at der er "etiske begrænsninger" i
det produkt, man må "nøjes med", indtil udbygningen af adsl er foretaget
(prøv evt. at søge på "etik" eller "etisk" på tdc).. Derimod har jeg nok
fået de første 30 mails, som forklarer mig, at jeg jo kan bestille
pro@access ISDN, når jeg forespørger på adsl. Det er angiveligt et produkt,
der kan det samme, bare med ringere hastighed, og desværre til en noget
højere pris.
Nu - med hensyn til teknikken; Jeg aner f.eks. ikke hvad en RAS port er, og
jeg er totalt ligeglad.. Jeg betaler for en internetforbindelse, og hvis
port de så vil stikke ledningen op i, i den anden ende - det lader mig
fuldstændig kold..!
Hvis vi skal diskutere etik her, så synes jeg desværre, at jeg må angribe
TDC en smule, for at sælge et produkt, der er i stand til at levere en
ydelse, som man så ikke må anvende (uden at blive skældt ud)... Eller med
andre ord - der er vist nogen, der bør slå selve ordet *etik* op i deres
ordbog, for at finde ud af, hvad det egentlig betyder..!

Med venlig hilsen

Carsten Ågren

PS - jow, selvfølgelig har jeg pro@ccess ISDN, og jeg venter med spændt
længsel på at få adsl (igen), som jeg havde inden jeg flyttede på landet.
Til gengæld har jeg en dedikeret isdn-installation, som jeg kun anvender til
internet, og en anden isdn-installation, som telefonen kører på. Jeg har
ikke linien åben hele tiden, men jeg er iøvrigt ligeglad med, at nogen skal
være dommere over min etiske indstilling til anvendelse af linien, så længe
jeg betaler de mange og tunge regninger, som TDC sender til mig hver måned.
Hvis de synes, at de får for lidt - så har de nogle dårlige ledere, som
prissætter deres produkter for ringe..! Men ifølge regnskaberne går det vel
tåleligt..?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-01 08:59

"Carsten Ågren" <aagren@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis vi skal diskutere etik her, så synes jeg desværre, at jeg må angribe
> TDC en smule, for at sælge et produkt, der er i stand til at levere en
> ydelse, som man så ikke må anvende (uden at blive skældt ud)...

Igen , lad mig sammenligne med buffet-situationen. Der er visse uskrevne
regler for opførsel, uagtet at man har købt et spis-hvad-du-kan produkt.
Det betyder ikke at du ikke skal have lov til at blive mæt

Fra : Carsten Ågren

Dato : 18-04-01 09:26

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9bjhfr$h32$1@tnews.inet.tele.dk...
> Igen , lad mig sammenligne med buffet-situationen. Der er visse uskrevne
> regler for opførsel, uagtet at man har købt et spis-hvad-du-kan produkt.
> Det betyder ikke at du ikke skal have lov til at blive mæt
Jamen det er da en helt fair betragtning - selvom jeg nu gerne ville bringe
det yderligere aspekt i dit billede - at jeg jo sikkert køber øl til maden.
Og det ændrer stadig ikke ved, at oplevelsen ved at købe produktet Pro@ccess
ISDN er, at det "gør ligesom adsl".
Desuden - når du bruger et billede som buffeten, så er det en situation, som
rigtigt mange mennesker kan genkende. Derfor er de uskrevne regler for
opførsel omkring en sådan buffet ganske velfunderede, mens de uskrevne
regler omkring pro@ccess ISDN, der åbenbares for første gang i denne tråd
(for mig ihvertfald), ikke er noget man nær så naturligt "bare er klar
over"...
Og endelig - Teledanmark har haft nogle helt strategiske overvejelser
omkring dette produkt, da de i sin tid har introduceret det. Prisen er sat
lidt højt i forhold til adsl, men til gengæld er det muligt for mange, mange
kunder at få produktet. Man kan da godt regne ud (selv uden teknisk
indsigt), at prisen er afgjort af, at forbindelsen rent faktisk kører på en
isdn-linie, som sikkert koster noget kapacitet, men er det ikke sælgerens
opgave, at finde ud af, hvad han vil have for produktet? Og i den
forbindelse er det vel også sælgerens opgave, at regne ud hvad hans egen
kostpris kan være? Hvis jeg har købt et månedskort til HT (hvilket ville
være dumt, al den stund jeg bor i nærheden af Viborg), er det så uetisk at
køre mere end to gange om dagen? CC har da kunnet finde ud af at hive
stikket ud, hvis en kunde på fastpris var online for længe - hvis TDC blev
rystet over at opdage, at kunder var online hele tiden på pro@ccess ISDN,
hvorfor har de så ikke lavet en lignende ordning..? Jeg mener stadig, at det
eneste uetiske i den forbindelse, er at sælge et produkt, som man så ikke må
bruge fuldt ud - udfra nogle uskrevne regler. Man kan da ikke klandre
kunden, for at bruge produktet fuldt ud...?

Med venlig hilsen
Carsten Ågren

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-01 10:21

> er det ikke sælgerens
> opgave, at finde ud af, hvad han vil have for produktet?

Faktum er at forbrugsmønstret for folk er ændret væsentligt efter at
forbrugstakseringen forsvandt. Man har sikkert ikke regnet med at produktet
ville gå som varmt brød til private.

> [...]
> rystet over at opdage, at kunder var online hele tiden på pro@ccess ISDN,
> hvorfor har de så ikke lavet en lignende ordning..?

ralle, gispe, glerf.
Skulle man cutte en IP-forbindelse bare fordi den havde været brugt for
længe?

> Jeg mener stadig, at det
> eneste uetiske i den forbindelse, er at sælge et produkt, som man så ikke

> bruge fuldt ud

Det er der da heller ikke nogen der forhindrer dig i. Mine holdninger
behøver du da ikke bekymre dig om.

Fra : Carsten Ågren

Dato : 18-04-01 15:50

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> skrev i en
meddelelse news:9bjm9g$ms7$1@tnews.inet.tele.dk...

> Faktum er at forbrugsmønstret for folk er ændret væsentligt efter at
> forbrugstakseringen forsvandt. Man har sikkert ikke regnet med at
produktet
> ville gå som varmt brød til private.
Det kan jeg godt indse kan præsentere et mindre problem. Men lad os så håbe
for TDC, at de med pro@ccess ISDN kan fastholde kunderne, til det tidspunkt,
hvor de kan få leveret ADSL.

> ralle, gispe, glerf.
> Skulle man cutte en IP-forbindelse bare fordi den havde været brugt for
> længe?
Altså hvis jeg havde en server liggende med børneporno (som jeg ville finde
uetisk), så ville den jo nok blive lukket.. Og mig bekendt er der flere, der
har oplevet at CC trak stikket ud, fordi kunden havde været online for
længe. Men jeg er selvfølgelig glad for, at TDC ikke gør det overfor mig -
og det er en af grundene til at jeg har valgt dette produkt, istedet for
fastpris (lige bortset fra dobbelt båndbredde o.s.v.).
Men nu må jeg hellere gå offline, for jeg har været på hele dagen indtil
nu..!

Med venling hilsen
Carsten Ågren

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-04-01 16:11

> Altså hvis jeg havde en server liggende med børneporno (som jeg ville
finde
> uetisk), så ville den jo nok blive lukket..

Det er jo også et decideret lovbrud (og jeg er stadig ikke sikker på at TDC
vil cutte forbindelsen og dermed tage det ansvar)