Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af dias film
Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-05-03 22:03

Hej,

jeg har kigget længe efter emner om dias film, men det meste ser ud til at
være digitalt. Jeg skal nordpå (klatretur til nordsverige) i slutningen af
juli, og agter at tage mit gamle Nikon spejlreflex med. For mange år siden
var KodaChrome 25 den eneste rigtige film, men det er nok 20 år siden jeg
sidst brugte den. Fremragende billeder, men ikke nogen let film at belyse.

Lysforholdene er rimelige, nord for begge polarcirkler. Varierende fra sol
til overskyet, og måske regn. Jeg råder ikke over stativ, men i tilfælde af
manglende lys har jeg erfaring for at det bedre betaler sig at hvile
kameraet på en rygsæk eller en stor klippe.

Hvad skal man vælge nu om dage? jeg forestiller mig 100ASA, dias, med en
lidt blødere skala, og lidt større exponeringsspillerum.

Fuji, Kodak, xyzzy ?

Bo //

Fra : Alex W

Dato : 30-05-03 22:39

Kodakchrome 64 selvfølgelig ... den bedste film du kan få mht. skarphed og
farvemætning.

/Alex

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-05-03 23:55

Alex W wrote:
> Kodakchrome 64 selvfølgelig ... den bedste film du kan få mht.
> skarphed og farvemætning.

Nix, Fuji laver faktisk endnu skarpere film hvis man som jeg er allergisk
overfor at kunne se kornene på en film, så er det Fuji Koda filmen har
vist lidt mere realistiske farver....

Jeg kan anbefale Fuji Sensia som er en glimrende og meget billig film (nok
den billigste dias der kan fås). Tysklandsprisen er 24kr stykket, og det er
en god "hverdags" film.
Men du kan jo tage lidt af hvert med og samtidig få lidt erfaring med hvad
du bedst kan lide. Der er stor forskel i faremætning og nuancer mellem de
forskellige.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jeppesen

Dato : 30-05-03 23:27

> [...]
> sidst brugte den. Fremragende billeder, men ikke nogen let film at belyse.

Nej - den er ret besværlig - meget lille tolerance og til mange motiver alt
for kontratfuld - men knageme skarp. Der laves idag mange gode 100 asa
diasfilm - både Kodak og Fuji - og det kræver nok en personlig test at vælge
blandt udbudet.

> [...]
> manglende lys har jeg erfaring for at det bedre betaler sig at hvile
> kameraet på en rygsæk eller en stor klippe.

Tag evt. et par 400asa diasfilm med - deres skarphed overrasker - særlig når
du nu ikke tager stativ med.

> Hvad skal man vælge nu om dage? jeg forestiller mig 100ASA, dias, med en
> lidt blødere skala, og lidt større exponeringsspillerum.

Jeg bruger selv ofte Fuji Provia - men Reala er nu også meget god imø. Klik
evt. ind på www.kodak.com og www.fujifilm.com og læs om de forskellige films
egenskaber - og så må du ud og teste dem inden afgang. Held og lykke.

Mvh Kim

Fra : Felix

Dato : 31-05-03 02:59

On Fri, 30 May 2003 23:02:53 +0200, Bo Bjerre wrote:

>Jeg skal nordpå (klatretur til nordsverige) i slutningen af
>juli, og agter at tage mit gamle Nikon spejlreflex med.

Nu er jeg lidt på gyngende grund. Men vil det ikke være godt
(evt. nødvendigt) med et UV-filter?

m. v. h.

Fra : John

Dato : 31-05-03 08:06

> [...]

> Hvad skal man vælge nu om dage? jeg forestiller mig 100ASA, dias, med en
> lidt blødere skala, og lidt større exponeringsspillerum.

Jeg bruger næsten udelukkende Fuji Sensia eller Provia. På mit galleri under
"Alle billeder med kommentar", kan du se hvilke der er taget med hvad.

http://www.jkhansen.dk/galleri.htm
--
MVH
John K Hansen

Fra : Poul B-H

Dato : 31-05-03 19:43

Hvis du vil have farver så køb ektachrome 100 pro den findes også i
forskellige udgaver, check deres hjemme side.

Poul B-H
NB: UV filter næsten virkningsløst, brug KR3 el. 6 for varmere toner og
polfilter for lækker blå himmel med detaljerede skyer ( når optage vinklen
er korrekt ift. solen). Fjerner også en del dis, som der jo er meget af i
bjergene.

Poul B-H