Vinter
Fra : Jeaneth Christensen

Dato : 30-05-03 21:49

Jeg har flere gange set, at man kun bruger ét årstal som
betegnelse for en vinter, f.eks.: "I løbet af vinteren 1888". Er det
vintrene mellem 1882 og 1883 eller 1883 og 1884?

Fra : Hans Poulsen

Dato : 31-05-03 02:29

"Jeaneth Christensen" <jeaneth@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3ed7c3e2$0$5139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Jeg har flere gange set, at man kun bruger ét årstal som
> betegnelse for en vinter, f.eks.: "I løbet af vinteren 1888". Er det
> vintrene mellem 1882 og 1883 eller 1883 og 1884?

"Vinteren 1883" vil antage er vinteren 1882-1883
- lidt ud fra den betragtning, at "natten til onsdag"
er natten mellem tirsdag og onsdag og ikke natten mellem
onsdag og torsdag, men jeg lader mig gerne belære om noget andet.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 31-05-03 06:30

Kyndelmisse, den 2. februar, var midt på vinteren. På dette
tidspunkt skulle bønderne gerne have halvdelen af dyrefoderet i
behold, så når det meste af vinteren således ligger efter nytår,
virker det mest sandsynligt, at vinteren 1883 er vinteren
1882-1883.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : Jeaneth Christensen

Dato : 31-05-03 19:31

"Jeaneth Christensen" <jeaneth@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har flere gange set, at man kun bruger ét årstal som
> betegnelse for en vinter, f.eks.: "I løbet af vinteren 1888". Er det
> vintrene mellem 1882 og 1883 eller 1883 og 1884?

Hvad var dog det for noget vrøvl jeg fik skrevet, jeg mente selvfølgelig
vinteren 1883, men jeg sad med flere forskellige årstal og fik derfor
blandet dem sammen.

Jeg mener også selv, at det må være vinteren mellem 1882 og 1883, men jeg er
ikke sikker.