Hvordan får jeg min flat til at spise?
Fra : Jane Kiilerich

Dato : 30-05-03 21:20

Jeg har den dejligste og dygtigste flat i verden, men hun er desværre
ikke lige til hundemad.

Hvordan får jeg hende til at spise, for det gider hun ikke, for tiden
kan jeg til nød få hende til at spise det meste af hendes aftensmad
(hvilket kun ca er halvdagsration), og det holder altså ikke.

Hvis I har nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende til at vise
interesse for maden så skriv endelig - jeg har prøvet at skifte foder,
at gå en lang tur 1 time før hun skal spise og at faste hende, men intet
hjælper, hun spiser ca. det halve af hvad hun burde - eller ingenting,
slukker lige sulten og ikke mere.

Gode råd?

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-05-03 21:25

> Hvordan får jeg hende til at spise, for det gider hun ikke, for tiden
> kan jeg til nød få hende til at spise det meste af hendes aftensmad
> (hvilket kun ca er halvdagsration), og det holder altså ikke.

Hej Jane

Jeg tillader mig lige at nappe et tip jeg fik i dag!

Blød lidt leverpostej op i vand og hæld det over maden inden du serverer
det. Jeg har ikke selv prøvet det... Men Balto (min flatter-dreng) har også
haft lidt problemer med at ville spise og efter jeg er begyndt at anvende
Vital Animin på maden ryger det ned som havde han aldrig bestilt andet end
at spise med velbehag!

Jeg går ud fra du kun serverer maden inden for et vis tidsrum og ikke lader
den stå hele dagen..!

Rinnie

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 30-05-03 21:37

Hej hej

Ja jeg lader maden stå i ca. en halv time, så tager jeg det igen. Jeg
har ikke prøvet den med leverpostej, men A38 og den slikker hun bare af,
tro mig hun tager det meste af A38 og lader tørfoderet stå.

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-05-03 21:39

> Ja jeg lader maden stå i ca. en halv time, så tager jeg det igen. Jeg
> har ikke prøvet den med leverpostej, men A38 og den slikker hun bare af,
> tro mig hun tager det meste af A38 og lader tørfoderet stå.

Flattere er bare kloge!

Har du prøvet at røre det rigtig godt ind i det A38, evt. lige spæde med
lidt vand og så lige vente 15 min. med at servere så det lige trækker bare
lidt ind... Den teknik kan du nok bruge med leverpostejs-vandet!

Rinnie

Fra : Louise Viborg

Dato : 30-05-03 22:44

Hej Jane!
Den med leverpostej opblødt i vand virker på vores golden- Han har
haft problemer med at spise tørfoder, men når han får det med
leverpostejsvand, så ryger det ned med det samme, og han slikker endda
skålen efter sig *G* Du skal bare røre det godt rundt i tørfoderet.

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)

Katteri DK Shuno Zahra - Opdræt af Norske Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Solvej Jensen

Dato : 31-05-03 07:00

Hej Jane.
Nu har jeg ikke lige noget svar på dit spørgsmål, men har selv et
faktisk..... Hvordan ser en Flat ud? Jeg har aldrig hørt om en hund der
hedder Flat, så jeg tænkte på om du (eller nogen af Jer andre) havde et
billede man lige kunne få lov til at lure på?
Held og lykke med hende!
Venlig hilsen Solvej.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 31-05-03 08:00

en flat er forkertelsen for Flatcoated Retriever du kan se dem på
www.retrieverne.dk og www.flatcoat.dk

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Solvej Jensen

Dato : 31-05-03 08:54

Ah.... Det forklarer jo en del... Så er jeg også med! Flot hunderace!
Venlig hilsen Solvej.

Fra : Bjergskoven

Dato : 31-05-03 19:47

Jane Kiilerich skrev i meddelelsen <3ED7BD06.9000401@retrieverne.dk>...
>Jeg har den dejligste og dygtigste flat i verden, men hun er desværre
>ikke lige til hundemad.

Hej Jane

Jeg vil foreslå dig at give din hund BARF kost dvs. kun rå fødeemner.
Jeg forstår godt at den ikke gider at spise tørfoder. Tør du tænke tanken at
du skulle spise tørfoder hver dag hele dit liv ?

Der findes meget litteratur om BARF kosten på nettet. Du vil blive
overrasket over hvad denne kost vil gøre for din hund og dens appetit.

Venlig hilsen
Merete

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-05-03 20:55

Har du prøvet at lade hunden arbejde for føden? dvs. den skal finde sin mad,
som du fx har smidt ud på græsplænen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 01-06-03 11:11

Prøvet ikke den store interesse, hun snuser også ... nej tak ... også
går hun

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-03 09:41

"Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> wrote in message
> Jeg har den dejligste og dygtigste flat i verden, men hun er desværre
> ikke lige til hundemad.

Det samme som vores flat, er hun efter Dundee (BirkeBo) ?

> Hvordan får jeg hende til at spise, for det gider hun ikke, for tiden
> kan jeg til nød få hende til at spise det meste af hendes aftensmad
> (hvilket kun ca er halvdagsration), og det holder altså ikke.

Vi fodrer vores med Purina Pro-Plan Performance med A38 i blandet.
Det går rimeligt godt.

Vi vil dog skifte til Purina Pro-Plan Adult med laks og ris. Det skulle være
til svagspisere.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 02-06-03 12:27

Hej hej

Nej hun er ikke efter Dundee, jeg kender ham godt - dejlig hund - men
hun er halvt Birkebo hun er efter Munkhaven Asia og Birkebo Madonna's Zico.

Jeg har prøvet at skifte foder, en gang, men er gået tilbage til Royal
Canin (aktiv), da det var det hun fik som hvalpe og indtil ca ca. 15.
mdrs. alderen, hvor jeg af eller anden grund skiftede til noget andet
som gik fint de første par måneder, nu har jeg så skiftet tilbage her
for 3 uger siden.

Problemet med appetit er først kommer her de sidste 1½-2 mdr.

De sidste tre måltider har jeg dog haft held til at få hende til at
spise op. tørfoder iblandet lidt tun (til smag og lugt), så går hun til
foderet, spiser ca. 1/3 hvorefter jeg afbryder hende (ellers vil hun
selv stoppe) og roser hende og kaster en bold til hende - den bedste
belønning for hende, så får jeg hende til at spise lidt mere (bare 10-12
foderpiller) så får hun en bold igen, og sådan indtil hun er færdig,
nogle af gangene må jeg håndfodre hende (det plejer jeg ikke engang at
kunne med alm. foder), og hver gang hun har spist det, jeg har taget fra
hendes skål, så hygger vi kort og hun får lov til at hente en bold. Når
så hun er helt færdig, går vi med det samme ud i haven hvor hun får 3-4
lange bolde, som ros (også sammen med rigtig ros). Nu skal jeg bare have
hende til at spise fra hendes skål hver gang og ikke fra min hånd, men
vi går langsomt frem. Tænk at skulle lære hunden en komando der
hedder "spis mad"

Jane

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-03 12:35

> Hej hej
>
> Nej hun er ikke efter Dundee, jeg kender ham godt - dejlig hund - men
> hun er halvt Birkebo hun er efter Munkhaven Asia og Birkebo Madonna's
Zico.

Jeg har set Zico, men kender ikke Munkhaven's hunde. Hvor i DK er det ?

> [...]
> mdrs. alderen, hvor jeg af eller anden grund skiftede til noget andet
> som gik fint de første par måneder, nu har jeg så skiftet tilbage her

Har du provet Pro-Plan performance ?
Eller den med laks og ris ?

> Problemet med appetit er først kommer her de sidste 1½-2 mdr.

Ocverflødigt men: har du haft dyrlægen til at se på hende ?
Vores har altid haft det, det er faktisk blevet bedre med alderen (hun er 3½
nu)

> [...]
> hende til at spise fra hendes skål hver gang og ikke fra min hånd, men
> vi går langsomt frem. Tænk at skulle lære hunden en komando der

Det lyder som om det så kan tage lang tid
Ja, når jeg til træning snakker om foder og siger at min hund ikke spiser
ret godt er alle lab folkene ved at falde bagover.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-06-03 12:37

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> "Jane Kiilerich" <mail@retrieverne.dk> wrote in message

> Zico.
>
> Jeg har set Zico, men kender ikke Munkhaven's hunde. Hvor i DK er det ?

Lidt eftersøgning på www.flatcoat.dk og jeg kan se det er Bilstup også på
fuglegårdsvej. Den vej med den største konc. af flatopdrættere i DK 2
eller 3 ikke ? Bor Randi Pedersen ikke også der ?

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 02-06-03 13:49

Randi har vist boet der man gør ikke mere, men Fuglegårdsvej nr. 11, 10
og 8 er flatkenneler (Birkebo, Munkhaven og Bøgebo)

Jane

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 02-06-03 13:47

Lige ved siden af Birkebo, de er naboer og Aisas mor er Birkebo Black
Dusoff Molly - du kan se kennelen her: http://www.munkhaven.dk.
Munkhaven og Birkebo kører meget med de samme linier, og ønsker mere
eler mindre det samme af deres avl.

Jane

Christian B. Andresen wrote:

> [...]
>>
> Zico.
>
> Jeg har set Zico, men kender ikke Munkhaven's hunde. Hvor i DK er det ?

Nej det har jeg ikke, det kunne være jeg skulle, men jeg nægter at smide
20 kg foder ud, så vi skal først igennem den sæg jeg her nu.

> Ocverflødigt men: har du haft dyrlægen til at se på hende ?
> Vores har altid haft det, det er faktisk blevet bedre med alderen (hun er 3½
> nu)

Hun har næsten lige været til "årseftersyn" og der var hun 100% ok, og
hvis hun bare kan få mine madrester (selv tør pasta) så guffer hun det i
sig, hun har også masser af energi, flot pels osv.

> Det lyder som om det så kan tage lang tid
> Ja, når jeg til træning snakker om foder og siger at min hund ikke spiser
> ret godt er alle lab folkene ved at falde bagover.

Det kender jeg godt - de kigger på en og siger jamen er det da ikke en
retriever?. Jeg havde egentlig også problemet med min daværende hanhund
på et tidspunkt, han lærte "spis mad" komandoen ret let og hurtigt, også
blev han kastereret og fik lab appetit.

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 02-06-03 12:35

> [...]
> hende til at spise fra hendes skål hver gang og ikke fra min hånd, men
> vi går langsomt frem. Tænk at skulle lære hunden en komando der

Hej Jane
Det er måske ikke så god en ide med at kaste bold til din hund efter at hun
har spist. Der er en lille fare for mavedrejning ved for voldsom motion lige
efter at hunden har spist.
Her i huset har vi et par labbere, der heller ikke altid gider at spise. Til
den yngste, der helst ikke må blive tyndere, smider jeg lidt af maden fra
madskålen ud på gulvet så han skal "søge" lidt rundt på gulvet efter det, og
det er som når først han får begyndt på denne måde så fortsætter han selv.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 02-06-03 14:00

Jeg ved det med mavevending, det er også derfor jeg ikke overdriver, når
jeg skriver kaste bold inde så er det bare 1-2 m (hun fåe mere eller
mindre bolden) og når hun til sidste får et par i haven så er de bare på
10-15 m, det er egentlig ikke mere motion end hvis jeg lukkede hende ud
i haven, men tak for advarelsen.

Tlf.: 9838 3948 / 5059 3948
mail@Retrieverne.dk
http://www.Retrieverne.dk