Daggamle kyllinger
Fra : Lisbeth Kiel Larsen

Dato : 30-05-03 20:34

Så vidt jeg har kunnet forstå på jeres indlæg, giver nogle deres katte
daggamle kyllinger...

Hvor anskaffer I disse - og hvad synes jeres små misser om dem?

På forhånd tak,
Lisbeth

Fra : Pia Thomsen

Dato : 30-05-03 22:24

"Lisbeth Kiel Larsen" <kielFJERN@DETTEpost.com> skrev i en meddelelse
..>Hvor anskaffer I disse - og hvad synes jeres små misser om dem?

Jeg køber mine kyllinger på et rugeri ved Viborg - det hedder Scan Layer,
hvis det er noget du kan bruge, vil jeg gerne prøve at grave deres
telefonnummer frem fra rodet

Af mine tre katte, er det kun den ene som har fundet de vivses sten, min
hunkat er dog så interesseret, at jeg tror der stadig er håbe for hende,
mens den sidste kigger på mig med væmmelse i blikket...neej, ham skal jeg
nok ikke regne med

--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Jynis

Dato : 31-05-03 10:11

> [...]
> daggamle kyllinger...
>
> Hvor anskaffer I disse - og hvad synes jeres små misser om dem?

Hej alle
Har nogen af jer der giver jeres katte kyllinger tænkt på hvad der sker hvis
jeres katte går på besøg hos naboens hønsegård med kyllinger.
Kan det ikke lade sig gøre at købe mus hos opdrættere , og så give kattene
dem i stedet for.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 31-05-03 19:12

> Hej alle
> Har nogen af jer der giver jeres katte kyllinger tænkt på hvad der sker
hvis
> jeres katte går på besøg hos naboens hønsegård med kyllinger.

Vil sige det er ikke muligt bor i en by uden høns og vores katte er
indekatte med adgang til deres kattegård

MVH
Gitte
www.sacala.dk - killinger tilsalg

Fra : Pia Thomsen

Dato : 31-05-03 19:38

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke lade sig gøre at købe mus hos opdrættere , og så give kattene dem i

Hej Jytte

Tjaee, det er da lidt af en tanke, men der er så vidt jeg ved ingen høns i
vores nabolag - og selvom der var, er vores have indhegnet, så kattene netop
ikke generer naboerne med den slags eller anden uønsket adfærd Så det
skulle ikke være noget problem!!

--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Maria

Dato : 01-06-03 08:56

Undskyld jeg spørger, men køber i kyllinger levende og giver kattene, eller
slår i dem først ihjel." meget hjerteløst "

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 01-06-03 09:30

Hejsa

Vi køber dem når de er døde, og vil sige de bliver ikke aflivet for kattenes
skyld, men pga. det er hanekylinger som jo altså ikke bruges i
ægproduktionen, så vil ikke sige vi er hjerteløse.

Fra : Kate

Dato : 01-06-03 09:37

"Maria" <xmaria@mail.tele.dk> wrote in

> Undskyld jeg spørger, men køber i kyllinger levende og giver
> kattene, eller slår i dem først ihjel." meget hjerteløst "

Nej, de bliver gasset på slagteriet. De kyllinger man kan købe er
slagteriets overproduktion som alligevel ville være blevet kasseret, så
kan man jo lige så godt bruge dem til foder.
Jeg har en kat som er fuldstændigt vild med dem og nr. er vidst godt på
vej

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Jynis

Dato : 01-06-03 13:21

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan man jo lige så godt bruge dem til foder.
> Jeg har en kat som er fuldstændigt vild med dem og nr. er vidst godt på

For lige at fortsætte linien og fortælle at jeg ikke er imod at kyllingerne
bliver genbrugt. Men jeg kan ikke se det er mere synd at gasse killinger end
kyllinger. Hvis en kat der er vant til at få kyllinger at spise og af en
eller anden grund kommer ud på fri fod, tror jeg ikke den kan lade dem være
natural i hønsegården. Jeg er faktisk også glad for mine høns og kyllinger.
Der må da også være nogen de opdrætter mus til slange foder o.l. . Mon ikke
kattene også kunne bruge gassede og frosne mus. Min kat spiser dem
selfølgedig helst før de bliver kolde.
Der bliver også skrevet så meget her om at killingerne skal lære at jage og
dræbe inden de kommer fra deres mor . Hvordan kan de det hvis ikke de
kommer ud ?
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 01-06-03 22:03

> [...]
være
> natural i hønsegården. Jeg er faktisk også glad for mine høns og

Jeg ved ikke, hvorfor du pludselig blander gasning af killinger ind i en
diskussion om fodring med daggamle kyllinger... anyways:
Det kan da godt være, at en kat, som har været vant til at få daggamle
kyllinger, også ville forsøge sig med en levende, hvis den fik chancen - det
tror jeg nu også en kat, som IKKE er vant til at få daggamle kyllinger ville
gøre... dog er der jo som regel en hane og en/flere høns i nærheden af
kyllingerne, og det burde nok kunne en del katte væk. Jeg har faktisk heller
aldrig hørt om at katte tog kyllinger/høns - kun ræve - og det er da også de
færreste høns, der lader sig skræmme af en kat... Kender desuden en del
opdrættere, der har høns også, og helt uden problemer med at kattene er
efter hønsene - snarere er de bange for dem.

> Der må da også være nogen de opdrætter mus til slange foder o.l. . Mon
ikke
> kattene også kunne bruge gassede og frosne mus. Min kat spiser dem
> selfølgedig helst før de bliver kolde.

Der er folk, der opdrætter mus til fodring - men de er noget dyrere i indkøb
end kyllingerne, da kyllingerne jo netop er et "overskudsprodukt" som ellers
bare ville blive hældt i en kværn til brug for industrielt fremstillet
dyrefoder.

> Der bliver også skrevet så meget her om at killingerne skal lære at jage
og
> dræbe inden de kommer fra deres mor . Hvordan kan de det hvis ikke de
> kommer ud ?

Jeg tror aldrig at nogen har skrevet, at killinger skal lære at dræbe inden
de flytter hjemmefra! Mine killinger gør ihvertfald ikke, med mindre man
tæller diverse "dræbte" pelsmus og søskende med på listen... Jagtinstinktet
er medfødt - og katte, som har levet hele deres liv indendørs, men pludselig
bliver udekatte, kan *sagtens* finde ud af at fange både mus og fugle, og
slå dem ihjel.
Men killingerne skal lære diverse ting af deres mor - og en af de ting de
bl.a. lærer er at blive afvist, og det er det mange misforstår som værende
det perfekte tidspunkt at lade killingerne flytte hjemmefra på. Og det er
det ikke, for det er et led i "uddannelsen" til at blive en selvstændig
killing/kat.

Mvh. Camilla

Fra : Jynis

Dato : 02-06-03 08:30

.. Men jeg kan ikke se det er mere synd at gasse killinger
> end
> diskussion om fodring med daggamle kyllinger... anyways:

Der har været så megen diskution her om hvor synd og forkert det er at
aflive overproduktioner af killinger . Derfor.

> og

Der erflere der har brugt dette som agument for at killingerne skal blive
hos moderkatten til de er 12 uger.

> [...]
> det perfekte tidspunkt at lade killingerne flytte hjemmefra på. Og det er
> det ikke, for det er et led i "uddannelsen" til at blive en selvstændig

Hvis en kat ininstinktiv kan lære at jage , kan den vel også instinktiv
lære at være selstændig. Mine har altid været meget selstændige , og gået
deres ejne veje.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-06-03 08:24

Jynis wrote:

> Hvis en kat ininstinktiv kan lære at jage , kan den vel også
> instinktiv lære at være selstændig. Mine har altid været meget
> selstændige , og gået deres ejne veje.

jagt er ikke 100% instinktivt..... det er muligt den har instinkterne til at
vide at den skal jage, men effektiv jagtteknik lærer de altså af deres
mor..... ligesom alt andet også læres af deres mor.... ligesom den også
lærer at tumle og slås....'
ingen dyrebørn kan noget 100% pr instinkt, måske lige bortset fra at lære at
gå..... og for nogle dyrearter at ligge stille..... men det er jo så i
tilfælde hvor moderen forlader barnet i længere tid og det handler om
overlevelse....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 02-06-03 12:01

> . Men jeg kan ikke se det er mere synd at gasse killinger end kyllinger>

Nej men der vi så forskellige , da meningen med at lave kyllingerne er til
ægproduktion eller de bliver anvendt i foder, så der er et formål med de
overhovedt er sat i verden, det er det tit ikke med killingerne, men
simpelthen fordi folk ikke vil være deres ansvar bevidst og så er det jo let
bare at aflive dem.

> Der har været så megen diskution her om hvor synd og forkert det er at
aflive overproduktioner af killinger . Derfor.

Ja fordi som allerede sagt så er overskudskillingern kun i verden fordi folk
ikke gider at sørge for deres atte bliver neutral eller holder dem inde. Det
er ikke normalte planlagte killinger der ender som "overskudskatte"

jage og dræbe inden de kommer fra deres mor . Hvordan kan de det hvis
ikke de

Ja se det er et instinkt der ligger idem lige meget om det er en mus eller
en pelsmus som de jager, men personligt er det ikke noget jeg har fundet
nævnt mange steder , men jo det er jo deres natur og en vigtig del af deres
liv.

> Der erflere der har brugt dette som agument for at killingerne skal blive
> hos moderkatten til de er 12 uger.

Jeg har ikke læst det nogen steder som argument endnu, men derfor kan folk
da bestemt godt have brugt det, men tror det er hele delen af kattenes
natur/sprog som de mener de skal lære.

Fra : Ann K

Dato : 02-06-03 12:48

Hejsa.

>Jeg har ikke læst det nogen steder som argument endnu, men derfor kan folk
da bestemt godt have brugt det, men tror det er hele delen af kattenes
natur/sprog som de mener de skal lære.

<> Jeg er en af de, som bla.a. argumenterer for at killinger skal blive hos
deres mor til de er mindst 12 uger... og et af mine argumenter er netop at
killingerne har brug for at lære at dræbe...
Det nakkebid, som langt de fleste vildtlevende tamkatte benytter, når de
skal dræbe deres bytte er nemlig i allerhøjeste grad hæmmet... Biddet er
fuldstændigt identisk med det tag hankatten skal have i hunkattens nakke ved
parring og med hunkattens tag i nakken på hendes killinger, hvis hun vil
flytte dem! To situationer, hvor det vil være meget uhensigtsmæssigt om
katten _ikke_ har lært at hæmme/kontrollere sit bid...
Bidehæmningen lærer killingen forholdsvist hurtigt i sit samvær med søskende
og morkat... Det er når hæmningen skal ophæves ved drab at det "går galt"...
En morkat vil sjældent begynde at tage (døde) byttedyr med hjem til sine
killinger, før end de er fyldt 7 - 8 uger... og først når killingerne, i
løbet af en uge eller to, har lært sig den grundlæggende drabsteknik på
disse døde dyr, vil morkatten tage levende bytte med hjem...
Dvs at en killing først vil indlære _bidehæmningen_ og dernæst
drabsbiddet... Forfinelsen af fangst(jagt)teknikken vil også ske med levende
byttedyr, men altså først, når killingen har nået en alder af minimum 10 -
12 uger... og måske endda er ældre...

Jeg har 3 katte, der mestrer drabsbiddet til fuldkommenhed... INGEN af disse
kommer hjem med levende bytte!!!
Og så har jeg 2, der ikke har lært at dræbe - kun at fange... Selvfølgelig
får de slået deres bytte ihjel til sidst, men det er fordi byttet bliver
"leget til døde"...
De sidstnævnte er også de katte, der er vokset op i lejlighed... uden
mulighed for at lære at dræbe korrekt (pgr manglen på levende mus og andre
byttedyr større end edderkopper og fluer)... Til gengæld har de deres
bidehæmning fuldkommen i orden
Min sidste kat ved jeg endnu ikke, hvor hører til - hun har kun været
præsenteret for døde kyllinger og mus... Men hun har sin bidehæmning på
plads - og et kæmpestort jagtinstinkt

At katte, der er fodret med døde daggamle kyllinger kunne finde på at jage
levende kyllinger... Tja - er faktisk ret sikker på at det ikke skyldes
kosten!!! Snarere at katte _også_ jager for at få afløb for et meget
kraftigt instinkt.. Jagtinstinktet...
Det er jo bla.a. derfor at man argumenterer for at gårdkatte bør fodres (og
neutraliseres)... en velfodret kat har nemlig et større overskud til at gå
på jagt - og gøre sin indsats som "produktionsdyr" på et landbrug... at
fange mus

Mvh Ann - med "jagtkatte", der ikke kunne drømme om at sætte tænderne i en
daggammel kylling... den er jo allerede død - og "katte spiser ikke ådsler,
hvis der er tørkost" *sss*

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 02-06-03 17:20

> [...]
> deres mor til de er mindst 12 uger... og et af mine argumenter er netop at
> killingerne har brug for at lære at dræbe...

Okay ja jeg gør det så af mange andre grunde men kan sagtens følge dig.

> Jeg har 3 katte, der mestrer drabsbiddet til fuldkommenhed... INGEN af
disse
> kommer hjem med levende bytte!!!

Ja mine må jeg jo indrømme jeg ikke ved, men drengene kan da bide sig fast
når de parre, så det må være okay de har ikke mulighed for at jage, det
skulle kun være vist en fugl forvilder sig ind i deres attegård som ikke er
overdækket.

> [...]
> levende kyllinger... Tja - er faktisk ret sikker på at det ikke skyldes
> kosten!!! Snarere at katte _også_ jager for at få afløb for et meget

Ja det tror jeg også, og er sikker på at var de vant til at blive fodret med
døde mus *ss* så ville de nok hvis de fik mulighed for det stadig finde en
lysegul kylling interessandt og jage den.

> Mvh Ann - med "jagtkatte", der ikke kunne drømme om at sætte tænderne i en
> daggammel kylling... den er jo allerede død - og "katte spiser ikke
ådsler,
> hvis der er tørkost" *sss*

MVH

Gitte
Som faktisk kun har en´som ikek skal nyde noget af de døde dyr *gg*

Fra : Ida

Dato : 01-06-03 15:13

--
> [...]
> daggamle kyllinger...
>
> Hvor anskaffer I disse - og hvad synes jeres små misser om dem?

Hej Lisbeth*s*
Jeg tillader mig - endnu engang - at smide denne kopi af en mail Else
har sendt ( måske en idé at lægge den på NG´en hjemmeside ? *s*)

"Jeg har købt dem hos firmaet Triova (de hed tidligere Tybjerg
Kontrolhønseri).
Adressen er Råsøvej 23, 4160 Herlufmagle - men det ligger altså ikke i
Herlufmagle, men derimod ved Tybjerg, en lille by mellem Ringsted, Næstved
og Haslev, MEGET langt ude på landet

Telefonnummeret er 57 64 21 47. Man køber kyllingerne i kasser á 350 stk
(der var nu 400 i den kasse, jeg købte). Det koster 125 kr pr. kasse, incl.
moms, og hvis man kun køber 1 kasse er der et ekspeditionsgebyr på så vidt
jeg husker 25 kr.

De gasser kyllinger 1 gang om ugen, og man skal bestille senest en uge i
forvejen. Kyllingerne er stadig varme, når man henter dem, og så kan man
ellers gå i gang med at fryse dem ned.

God fornøjelse "

Ida

DK CorkyCoon