Re: yngel
Fra : Lars O. Lyngsø

Dato : 28-03-01 10:45

Hej Lene

Hvis det virkelig er dine neonfisk, der har lagt æg, er det helt fantastisk.
Tillykke med det!! Hvilken type neonfisk er der tale om? - almindelig,
rød, blå neon?

Jeg har læst de andres indlæg og forstår deres skepsis. Det betragtes
nemligt for umuligt at yngle f.eks. rød neon i fangeskab! De fisk, der kan
købes i handlen, er alle vildtfangede.

Er der snegle i dit akvarium? Hvis du har snegle vil jeg "sætte mine penge
på" at æggene stammer fra dem.

Er æggene "blevet" til noget?

Mvh.
Lars

Hej allesammen Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber at I kan svare mig
på. Mine neonfisk har lagt æg. Og derfor ville jeg gerne vide, hvor lang tid
går det fra æggene er klækket til fiskene er salgsklare. MVH Lene

--
Posted from mail.osteobio.dk [213.129.15.178]

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-03-01 11:48

Lars O. Lyngsø <lol@osteobio.com> skrev i en
[...]

Rød Neon er ikke umulig at opdrætte. Problemmet er at det er billigere at få
dem
som vildfangne småfisk end at bruge tid og penge på at lave dem i store
bassiner.
Når rød neon yngler i Orinocco floden og andre side grene, er der så
usandsynlig
store mængder af rød neon. I naturen ville 99.9% af dem gå til.

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 28-03-01 12:09

Carsten Gall skrev:
> [...]
der så
> usandsynlig
> store mængder af rød neon. I naturen ville 99.9% af dem gå til.

Hmmm.... Én af os jo så åbenbart byttet om på tingene. Mine
udtalelser er for størstedelens vedkommende baseret på uddrag af
egen hukommelse, så du har muligvis ret....
Jeg er dog stadig overbevist om at man i fjernøsten opdrætter i
hvert fald almindelig, rød og sort neon. Måske fordi ynglesæson,
og dermed fangstmuligheden, begrænser sig til en kort periode?

Mvh Jonas

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-03-01 13:20

Jonas Jacobsen <jonas@bgprint.dk> skrev i en

> [...]
> hvert fald almindelig, rød og sort neon. Måske fordi ynglesæson,
> og dermed fangstmuligheden, begrænser sig til en kort periode?

Nu er dog også pokkers til forskel på en rød neon og en alm. neon.
Yngletiden er stort set den samme for alle fiskene.
Alle de forskellige neon fisk bliver opdrættet, men rød neon i mindre
antal da
de er vanskeligere at have med at gøre, men opdrættet bliver de dog.
Hvis du kigger hos akvariebutikkerne omkring månedskiftet
august/september
vil du se titusindvis af røde neon, i en størrelse hvor de lige har fået
svage farver.
De kommer alle fra Orinocco floden, og bliver distributeret via Florida.

Carsten

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 28-03-01 14:50

Carsten Gall skrev:
> Nu er dog også pokkers til forskel på en rød neon og en alm.
neon.

Du behøver ikke bruge "stærke" ord, Carsten. Det var bestemt
ikke sådan ment.
Og du har da selvfølgelig helt ret.

> [...]
de dog.
> Hvis du kigger hos akvariebutikkerne omkring månedskiftet

Det var præcis, hvad jeg mente. Jeg kunne blot ikke huske hvornår
på året.
Prisen er forøvrigt, i den periode som jeg altså ikke huskede
præcist, ret lav. Jeg erindrer at have set 10 stk. for 49,95
(cirka).

> [...]
lige har fået
> svage farver.
> De kommer alle fra Orinocco floden, og bliver distributeret

Ok

Vi er sikkert stadigvæk enige om at det kan lade sig gøre at købe
ungfisk af rød neon, også i marts måned... Prisniveauet vil så
være mere "normalt"; 10 stk. for 100-150 kroner. Det passer også
fint med hvad du siger.

/Jonas

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 28-03-01 12:05

Lars O. Lyngsø skrev:

> [...]
>rød, blå neon?

>Jeg har læst de andres indlæg og forstår
>deres skepsis. Det betragtes nemligt for

Det er nu en sandhed med modifikationer!
Som et minimum er den forældet.
Med det mener jeg, at det muligvis forholdt sig sådan "i gamle
dage" (og de er altså *ret* gamle). At yngle tetraerne i
fangenskab er *slet* ikke nemt.
Men det er da bestemt ikke umuligt, kræver "blot" det rette vand;
sådan nærmest demineraliseret, surt og på det nærmeste "sterilt".
Under æggenes, larvernes og ynglens udvikling og opvækst skal
vandkvaliteten være konstant på alle punkter, samt *helt* rent.
(Glem f.eks. alt om at have bundlag i akvariet.)

De neon-tetra'er (alm. rød/kardinal, blå, sort osv.), som findes
i handlen er for langt størstepartens vedkommende opdrættet i
fjernøsten; primært Malaysia så vidt jeg husker.
I perioder ses de også fildtfangede, men for i hvert fald alm. og
rød neon er dette ikke længere ret almindeligt, idet
omkostningerne ved masseopdræt er langt under det indfangning i
naturen koster.

Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvor fra du
har din viden om det stik modsatte?

>Er der snegle i dit akvarium? Hvis du har
>snegle vil jeg "sætte mine penge på" at
>æggene stammer fra dem.

Da Lene (tilsyneladende???) udover "neonfisk" også har
levendefødende tandkarper (som har det ret skidt med føromtalte
vandkvalitet) er dette nok ikke noget dårligt bud.

>Er æggene "blevet" til noget?

Det må de jo være, eftersom de (vel???) er der endnu. De skulle
være larver efter 2-3 dage (vil jeg tro), og fritsvømmende efter
en uges tid. Hvornår var det nu, du opdagede dem Lene?

I starten kan de (formentlig?) kun tage infusorier, senere
nyklækkede artimia-nauplier. Senere igen (frosne) cyklops, knust
flagefoder eller andet i den størrelse. Fodring foregår i *SMÅ*
portioner *MANGE* gange dagligt. Lys må der ikke være for meget
af.
Salgsklare er de vel nok efter 2-3-4 måneder.
Mvh.
Jonas

PS. Indtil der er kommet væsentligt flere fakta på bordet omkring
under hvilke forhold disse tetraer har leget, og under hvilke
betingelser ynglen angiveligt skulle vokse op, vil jeg tillade
jeg mig at betragte indlægget som en form for spøg

Fra : kgr_REMOVE_THIS_@kmd~

Dato : 29-03-01 18:09

Hi,

On Wed, 28 Mar 2001 13:05:21 +0200, "Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> wrote:

<snip>
>Lars O. Lyngsø skrev:
<snip>
> [...]

Forkert. Jonas har ret - de kan og blev opdrættet i stor stil.

Rigtig - da det ikke kan betale sig at opdrætte rød neon.

> [...]
>fangenskab er *slet* ikke nemt.
>Men det er da bestemt ikke umuligt, kræver "blot" det rette vand;

Helt rigtig.

<snip>
>I perioder ses de også fildtfangede, men for i hvert fald alm. og
>rød neon er dette ikke længere ret almindeligt, idet
>omkostningerne ved masseopdræt er langt under det indfangning i
>naturen koster.

Mystisk - jeg har lige fået det modsatte af vide af et dansk firma
som både er storopdrætter og importør - det er nu engang deres
levebrød og hvis de tager fejl, så er de snart ude af biz.
Det kan selvfølgelig godt være, at de har "bundet mig en historie
på ærmet", men det tror jeg nu ikke, da jeg så mange tusinder af
ny indkøbte små rød neon. De fortalte endvidere at der er import-
stop af rød neon i et stykke tid (jeg mener, det var sommeren over),
da det er deres yngleperiode. Og alle de røde neon de lige havde
indkøbt var til deres lager, så de ikke "løb" tør i denne frednings-
periode.

>Af ren nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvor fra du
>har din viden om det stik modsatte?

En opdrætter og importør. Jeg vil ikke nævne navnet på firmaet, da
jeg ikke har spurgt om lov, men jeg vil tro, at du kan få mine
oplysninger bekræftet i enhver akvarieforretning.

<snip>

-K