Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
? vedr. opløsning og dpi på digital kamera~
Fra : Vega

Dato : 30-05-03 17:13

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at få forklaret om ovennævnte.

Jeg har læst på mange sider om bestilling, af fotos at billederne er i 72
dpi når kameraet tager det, og det anbefalede er 150 eller 300 dpi. Gør det
en forskel at få dem lavet om til 150 eller 300 dpi? Jeg har prøvet men så
fylder de mindre rent mb. mæssigt. Mit kamera, eller rettere sagt, det der
bliver mit kamera når det kommer med posten, er et Canon A70.

Mvh. Lars.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-05-03 17:58

On Fri, 30 May 2003 18:13:16 +0200, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

>Hej.

Hej

>Jeg har læst på mange sider om bestilling, af fotos at billederne er i 72
>dpi når kameraet tager det

Nej, kun nogle få digitalkameraer tildeler billederne en dpi. Ellers
har de den fotobehandlingsprogrammet man åbner dem med, er indstillet
til.

>, og det anbefalede er 150 eller 300 dpi.

Anbefalet af hvem? Til hvad? Det afhænger helt af hvad du skal bruge
billederne til.

>Gør det en forskel at få dem lavet om til 150 eller 300 dpi?

Kun hvis du skal printe / trykke dem.

>Jeg har prøvet men så fylder de mindre rent mb. mæssigt.

Det kan ikke passe. Et foto fylder det samme i bytes uanset dpi,
forudsat at du ikke resampler det, dvs. ikke laver om pixelstørrelsen.
Men jo højere du sætter det i dpi, jo mindre vil det fylde i cm eller
tommer, når du printer det.

Læs

http://www.lotte-m.dk/fotografi_digitalt.shtml

Læs det så igen! Eksperimenter så med det i din billedbehandler!

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Vega

Dato : 30-05-03 18:21

>Gør det en forskel at få dem lavet om til 150 eller 300 dpi?
>
> Kun hvis du skal printe / trykke dem.

Jamen det skal jeg, mest i 10x15, men også nogle enkelte i 13x18. Er det så
bedst at lave det om med et billedbehandlingsprogram inden man printer det?

Mvh. Lars.

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-05-03 18:43

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> wrote in message

> Jamen det skal jeg, mest i 10x15, men også nogle enkelte i 13x18. Er det

> bedst at lave det om med et billedbehandlingsprogram inden man printer
det?

Det er helt og aldeles ligegyldigt.
PPI eller DPI er forholdet mellem printformatet og antal pixels til
rådighed. Hvis du angiver hvor stort dit billede skal printes, regner PPI
sig selv ud.
Du kan se en vejledende opløsningstabel her:
http://www.olympus.dk/digital/print_size.htm

vh Alex Linaa

Fra : Vega

Dato : 30-05-03 18:54

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig selv ud.
> Du kan se en vejledende opløsningstabel her:

Ok. Tak. Noget andet jeg gerne vil vide er, hvor stort et billed kan man
printe med et 3,2 Megapixels kamera, som er til at kigge på uden firkanter?

Mvh. Lars.

Fra : max

Dato : 30-05-03 19:33

> Ok. Tak. Noget andet jeg gerne vil vide er, hvor stort et billed kan man
> printe med et 3,2 Megapixels kamera, som er til at kigge på uden firkanter?
>
> Mvh. Lars.

Du kan i princippet printe det så stort du ønsker, det er let
at tjekke i dit billedbehandlings program..
Dette er et exempel på en 3mp fil forstørret til 120X90cm ved 200ppi
newsNBa.22463$YZ6.1009568@news010.worldonline.dk
Det kan gøres bedre, men som et hurtigt eksempel er det ok..
-max-

Fra : Alex Linaa

Dato : 30-05-03 20:52

> Ok. Tak. Noget andet jeg gerne vil vide er, hvor stort et billed kan man
> printe med et 3,2 Megapixels kamera, som er til at kigge på uden
firkanter?

Som du kan se på den ovenstående side:

3,2 MPixels ~ 2.048 x 1.536

Ved 150 DPI: 34.68 x 26.01 cm
Ved 300 DPI: 17.34 x 13.00 cm

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-05-03 19:07

On Fri, 30 May 2003 19:21:19 +0200, "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk>
wrote:

>Jamen det skal jeg, mest i 10x15, men også nogle enkelte i 13x18.

Hvis vi nu siger, at
- 150 dpi er pænt nok til dit hjemmeprint
- en inch/tomme er 2,53 cm,
så skal du bruge hhv.
(10*150/2,53)*(15*150/2,53) ca.= 600*900 pixels
og
(13*150/2,53)*(18*150/2,53) ca.= 800*1100 pixels
Men det er bare eksempler - den slags er det lettest at lade
fotobehandlingsprogrammet beregne.

>Er det så
>bedst at lave det om med et billedbehandlingsprogram inden man printer det?

Har du læst på den url, jeg gav dig? Er det bare lettere at spørge her
end at læse selv?

dpi er et valg mellem hvor fint printet bliver og hvor stort billedet
bliver på papir - især hvis man ikke har pixels nok. Man kan ikke sige
at noget er bedst. Vil du helst have et knivskarpt frimærke eller en
plakat i flisemosaik? Men det er bedst at have rigeligt med pixels at
gøre godt med. Det er altså mere antal pixels end dpi, der er vigtig.

Der er ingen magiske genveje ved dpi. Tallene 72 og 300 som du nævner,
er tilfældige tal, der er blevet lidt af en skrøne.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 02-06-03 11:08

Peter Loumann <peloda@tiscali.dk> wrote:

>Hvis vi nu siger, at
>- 150 dpi er pænt nok til dit hjemmeprint
>- en inch/tomme er 2,53 cm,

En inch er nu 2,54 cm. Ellers er jeg enig i det du skriver.

Den væsentligste årsag til at have mange pixels er, at man kan beskære
og lave udsnit af det oprindelige billede.

Ved meget store udskrifter (fx reklamerne på stiladser) bliver afstanden
man betragter billedet på også større, og så betyder det ikke så meget
med antallet af pixels.

Peter