Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Digitalisering af 8 mm smalfilm
Fra : MA

Dato : 30-05-03 14:10

Jeg søger et par gode råd til at brænde et par DVD'er baseret på 8 mm
smalfilm. Altså de gamle fra 60-70'erne før video. Findes der fx. en
anordning og/eller et program der kan scanne ala diasscanning hvorefter jeg
kunne redigere videre i fx Pinnacles Studio 8? Har en idé om at kvaliteten
ved at videooptage smalfilmen fra et lærred er for ringe, men det er måske
ikke korrekt?

Venligst

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com
fjern nospam

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-03 16:01

On Fri, 30 May 2003 15:09:35 +0200, "MA" <ma_dk@nospamhotmail.com>
wrote:

> [...]
>ved at videooptage smalfilmen fra et lærred er for ringe, men det er måske

Du kan få en fotohandler til det - det er nok det hurtigste.
Videocafeen.dk tager 15 kr. pr. minut, hvis det skal over på CD-ROM,
eller 9 kr. pr. minut, hvis det skal på videobånd (evt. mini-DV). Der
findes sikkert billigere alternativer, især hvis du har store mængder.

Måske kan man stadig købe sådan en spejlkasse, man sætter ind mellem
fremviser og VHS-kamera. De var almindelige i 80erne.

Hvis du skal scanne ligesom med diasscanning, så bliver det vist et
projekt til de meget mørke vinteraftener. En scanner som CanoScan
FS2710 (hvis den overhovedet kan bruges) tager 13 sekunder pr.
billede. Det vil sige 3,6 minutter pr. sekund smalfilm - eller cirka
14 timer pr. 4 minutters smalfilm. Og det er så kun selve
scanningstiden.....

Ideen med at optage fra et lærred er måske ikke så ringe endda:
http://www.ing.dk/tema/dvd/tarstrup2.html

KS

Fra : pan2

Dato : 30-05-03 16:16

man tager et vidieokamera sætter på stativ lige over fremviseren og
derfra køre det over på et vidieo og derfra ind i computeren.
derefter tager man
enten lærredet eller også et køleskab har vi brugt med suscess. jo
mørkere rummet er
dette er afprøvet med gode resultater
per

http://www.kandu.dk/

Fra : complex@pc.dk

Dato : 30-05-03 20:09

Mon denne løsning fra diasfremviser kan bruges med 8 mm
Samlet pris 40 kr

Løsningen har været bragt før!
Denne løsning er næsten for nem:

Diaprojektor og digitalkamera

Vis billedet på et stykke godt, supergodt pap (schoelhammar
fås i tegnebutikker format ca A2) i det dunkelt lokale
Fotografer det billed der kommer

Det bliver pænt, rigtigt pænt

Samlet pris ca 40 kr excl kamera og projektor
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-05-03 20:20

"MA" <ma_dk@nospamhotmail.com> wrote

> Jeg søger et par gode råd til at brænde et par DVD'er baseret på 8 mm
> smalfilm.

Måske
http://www.tomshardware.com/video/20030530/index.html
indeholder nogle gode råd.
Har ikke selv læst det, men ofte er Toms Hardware en glimrende kilde.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MA

Dato : 30-05-03 21:19

Tak til jer alle for de konstruktive forslag. Jeg vil overveje rækkefølgen
af forslagene.

Venligst

Martin
ma_dk@nospamhotmail.com