Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering af Solformørkelse tips efter~
Fra : Ingrid

Dato : 30-05-03 09:21

Hej

I mørgen meget tidligt finder solformørkelsen sted. Har I nogen tips om
hvordan man på en eller anden måde kan tage nogle billeder af solen ? Jeg
har en helt almindelig digital kamera.

På forhånd tak for hjælpen !

Ingrid

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-05-03 09:23

Ingrid <kysbruden@nospamgmx.net> wrote:
> [...]
>
> I mørgen meget tidligt finder solformørkelsen sted. Har I nogen tips om
> hvordan man på en eller anden måde kan tage nogle billeder af solen ? Jeg

Du kan prøve at kigge et par dage tilbage - der er faktisk en tråd der
omhandler det.

Umiddelbart ville jeg nu ikke anbefale at begive sig ud i noget med et
helt normalt digital-kamera, men du kan da prøve.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Ingrid

Dato : 30-05-03 09:45

Har læst tråden, men som sagt har jeg ikke andet end en digital kamera. Så
håbede på lidt tips, når man nu har sådan en. Men måske er det bare umuligt
?

/Ingrid

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-05-03 10:49

> Har læst tråden, men som sagt har jeg ikke andet end en digital kamera. Så
> håbede på lidt tips, når man nu har sådan en. Men måske er det bare
umuligt
> ?

Jeg ville bare forsøge at kaste mig ud i det. Jeg har engang med et Canon
Powershot A40 taget et billede af middagssolen, og fået et ganske udemærket
resultat ud af det (billedet blev ikke helt blændet op). Hvis du kan, kunne
det være en idé, at indstille lukketiden på kameraet, til at være så hurtig
som muligt. Som f.eks. 1/1000 sekund. Så slipper der ikke meget lys ind, og
dén hastighed vil nok være ubrugelig til alm. billeder - de ville blive
rimeligt mørke.

Jeg har smidt mit billede i dk.binaer under emnet "Solen - A40", billedet er
taget på "AUTO"-mode, dvs. kameraet indstiller selv hvad det lige har lyst
til.

// Troels

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 30-05-03 10:52

> [...]
er
> taget på "AUTO"-mode, dvs. kameraet indstiller selv hvad det lige har lyst

Okay, jeg har været genial nok til -ikke- at tage backup af billedet, ser
jeg. Men nu har du da fået fortalt, at det nok kan lade sig gøre!

Hvilket kamera er det du har?

// Troels

Fra : Ingrid

Dato : 30-05-03 10:53

> Okay, jeg har været genial nok til -ikke- at tage backup af billedet, ser
> jeg. Men nu har du da fået fortalt, at det nok kan lade sig gøre!
>
> Hvilket kamera er det du har?

Tak Troels, jeg vil helt sikkert prøve mig frem.

Jeg har et Olympus c-2020Z.