CSS syntax
Fra : Jon Ege Ronnenberg

Dato : 30-05-03 08:51

Hej.
Er der nogen som ved om Microsoft og HPs
rendering-intent forslag til w3c er realiseret i CSS1 eller CSS2?

Læs evt. part 3 i dette dokument fra 1996:
http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB.html

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-05-03 10:26

> Er der nogen som ved om Microsoft og HPs
> rendering-intent forslag til w3c er realiseret i CSS1 eller CSS2?
> Læs evt. part 3 i dette dokument fra 1996:
> http://www.w3.org/Graphics/Color/sRGB.html

Ved det ikke, men er lidt nysgerrig for at vide, hvad du vil bruge det til?!

Farvestyrede billeder med ICC-profiler har for mig at se meget lille
anvendelse til brug på nettet. Uanset hvor mange profiler du embedder i dine
billeder, vil det visuelle slutresultat hos brugeren altid afhænge af,
om/hvordan han/hun har kalibreret sin monitor.

mvh
Kim Jensen

Fra : Jon Ege Ronnenberg

Dato : 30-05-03 11:08

Kim Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Ved det ikke, men er lidt nysgerrig for at vide, hvad du vil bruge det til?!

Til et stort intranet kunne det være rart hvis de forskellige udskrifter ser
ens ud for alle. Også når det bliver adgang via PDA'er ville det være rart hvis
farverne er ens.
> [...]
> billeder, vil det visuelle slutresultat hos brugeren altid afhænge af,
> om/hvordan han/hun har kalibreret sin monitor.

Det er netop for at undgå ICC-profiler, med det store overhead det medføre. I
1996 var RGB ikke standard. Spørgsmålet er om det er det nu og om man skal
skrive det i CSS for at være sikker på at alle "devices" viser det ens.
sRGB burde netop gøre at kun brugeren kan kalibreret sin monitor "forkert". Og
ikke hardwaren, desuden er der også indbygget en udregnet standard for hvordan
brugerenes lys er. Så det ikke er helt hen i vejret. F.eks. var standarden for
TV i mange år at brugerene altid sad i halvmørke rum!

MVH - Jon

Fra : Kim Jensen

Dato : 30-05-03 14:37

> [...]
ser
> ens ud for alle. Også når det bliver adgang via PDA'er ville det være rart

Igen; det kan ikke styres softwaremæssigt.

> sRGB burde netop gøre at kun brugeren kan kalibreret sin monitor
"forkert". Og
> ikke hardwaren, desuden er der også indbygget en udregnet standard for
hvordan

Øhhh... Monitor = hardware. Ligemeget hvor mange profiler og ligemeget hvor
meget CSS du skriver, kan du aldrig være sikker på at 2 devices viser en
given farve på samme måde, med mindre disse er korrekt kalibreret ift.
hinanden. Jeg går ikke ud fra, at du hardwarekalibrerer fx PDA'er?

mvh
Kim Jensen