Enkelt eller dobbelt s i efternavne?
Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 30-05-03 05:36

Hvorfor staves nogle efternavne oftest med enkelt s,
f.eks. Jensen og Hansen (Jens og Hans),
mens andre oftest staves med dobbelt s,
f.eks. Jessen og Rasmussen (Jes og Rasmus)?
Mathiasen og Mathiassen er derimod mere ligelig fordelte.

Hvis det skyldes en fonetisk regel som jeg liige har glemt, er
spørgsmålet selvfølgelig rettet til en forkert nyhedsgruppe...

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Varla

Dato : 30-05-03 06:05

Jeg kender ikke nogen regel, men kan da fortælle om en slægt hvor begge
former forekommer, nemlig Thysen-slægten. Nu om dage skrives de fleste
slægtsmedlemmer nemlig som Thyssen, men der er endnu enkelte Thysen, og
i tidligere tidere var der endda nogen forvirring med Tüchsen.

Personligt antager jeg det kan have nogen sammenhæng med sprogskiftet
under den tyske administration 1864-1920. I hvert fald er der dele af
min mormors slægt der fortsat skriver Schade, medens de resterende er
skiftet tilbage til Skade. En australsk gren, udvandret omkring 1868,
ville i 1914-1918 absolut ikke lyde som tysk afstammende, så de skiftede
til Shade, altså bortkastede "c".

Der kan udover præsternes bekendte fejlskrivninger altså også være andre
ikke umiddelbart indlysende grunde til ændrede skriveformer.

På min farmors side var det en sjusket skrift ved en vielse i 1824 der
medførte at en gren af familien fik en anden stavemåde. Således blev
Kunstmann til Konstmann. Oprindeligt i 1762 Kunßmann, men "fordansket"
omkring 1775 i Sønderjylland til Kunstmann.

I Viborg-området kunne man ikke tysk, så der skrev man Kunsmann, så
intet under at den gren udvandrede igen.

mvh. Ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : olav.rl

Dato : 30-05-03 06:09

> [...]
>
> Hvis det skyldes en fonetisk regel som jeg liige har glemt, er
> spørgsmålet selvfølgelig rettet til en forkert nyhedsgruppe...

Hej Bjarne!

Med hensyn til Jessen og Rasmussen ville trykket flyttes en stavelse
frem hvis der ikke var dobbelt s. Med hensyn til Matthiassen undrer jeg
mig også.

mvh

Olav

http://www.kandu.dk/

Fra : olav.rl

Dato : 30-05-03 06:37

"olav.rl" skrev d. 30-05-03 06:09 dette indlæg :

> [...]
>
> Med hensyn til Jessen og Rasmussen ville trykket flyttes en stavelse
> frem hvis der ikke var dobbelt s. Med hensyn til Matthiassen undrer

Hej igen Bjarne!

Undskyld mit for hurtige svar! Hvis der kun var ét s i Jessen og
Rasmussen, ville der komme stød: Je-sen og Rasmu-sen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Inger Buchard

Dato : 30-05-03 07:36

"Bjarne Damsgaard" <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det skyldes en fonetisk regel som jeg liige har glemt, er
> spørgsmålet selvfølgelig rettet til en forkert nyhedsgruppe...

Måske betyder det intet; der var så meget i stavemåden, der gik efter bedste
beskub.
Den fonetiske regel, der eventuelt kunne spille ind, er en fonetisk regel
[på tysk], at enkelt -s- mellem to vokaler er stemt, mens -ss- er ustemt.
Jensen og Hansen har ustemt /s/, som på dansk iøvrigt [vi kender jo ikke
stemt /s/]

Inger Buchard

Fra : Poul Lynge Johansen

Dato : 31-05-03 16:55

Dobbelt-s'et i patronymerne fremkommer dels når faders fornavn ender på -s
og tilføjes -søn (Jenssøn), og dels når/hvis man indføjer et genitiv-s
(Ibssøn). I løbet af årene (1800-tallets løb så vidt jeg fornemmer) er de 2
s'er slidt ned til 1.
Men hvorfor både Mathiasen og Mathiassen findes i dag forklares jo ikke
dermed. Hvorfor findes så ikke også både Jensen og Jenssen?

mvh
Poul Lynge Johansen

Fra : Varla

Dato : 01-06-03 07:19

"Poul Lynge Johansen" skrev d. 31-05-03 16:55 dette indlæg :
> [...]
>
> mvh
> Poul Lynge Johansen

Hvorfor findes så ikke også både Jensen og Jenssen? -
Se det var en udfordring, og svaret er at det gør der da sandelig også.
Det er bare ikke så almindeligt i Danmark. Formentligt har præsterne
rettet "dåbsattesterne indtil højre".

I Norge er det åbenbart meget almindeligt, I Sverige findes det også -
endda som Jenssen uden ø.

I Tyskland findes det, i USA findes det. Der er sikkert flere steder,
men jeg har ikke tjekket.

Bare så'n til orientering.

mvh. ejvind

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 01-06-03 08:35

Poul Lynge Johansen skrev:

> Men hvorfor både Mathiasen og Mathiassen findes i dag
> forklares jo ikke dermed. Hvorfor findes så ikke også
> både Jensen og Jenssen?

For navne der ender på s i forvejen er hovedreglerne i den moderne brug:

A. Hvis navnet ender på konsonant + s, får det normalt kun
ét s:

Hansen, Jensen, Larsen, Andersen, Nielsen, Lauridsen,
Madsen, Villadsen, Troelsen, Mogensen

B. Hvis navnet ender på vokal + s, gælder

1. Hvis navnet ender på en trykstærk stavelse (herunder
navne med én stavelse) med kort vokal, får det normalt
to s'er:

Jessen, Lassen, Nissen

2. Hvis navnet ender på en trykstærk stavelse (herunder
navne med én stavelse) med lang vokal (eller diftong),
får det normalt ét s:

Tho'masen, An'dresen, Ma'thiesen, Clausen

3. Hvis navnet ikke ender på trykstærk stavelse, kan begge
eller kun den ene forekomme:

a. Begge former er almindelige:

'Thomasen, 'Thomassen, Mathiasen, Mathiassen, Andreasen,
Andreassen, Johannesen, Johannessen

b. Kun formen med to s'er er almindelig:

Juliussen, Asmussen, Magnussen, Marcussen, Martinussen,
Rasmussen

c. Kun formen med ét s er almindelig:

Dinesen

Der findes naturligvis undtagelser til ovenstående.

TT