Nyhedsværdi i blue-screens?
Fra : / / dentro / /

Dato : 30-05-03 00:08

fra biozonen.dk:

"Artikel fra den 28. Maj 03

Lars Von Triers nyskabende Dogville-stil, hvor stort set al scenografi er
fjernet, har allerede fået en ekstra drejning i Angelina Jolies næste film,
The World of Tomorrow.

I filmen, hvor Jolie spiller overfor Jude Law og Gwyneth Paltrow, er alle
scener optaget med blue-screen teknik, som vi kender til hverdag fra TV´s
vejrudsigter. Det betyder, at al scenografi, herunder locations og de fleste
rekvisitter, lægges på bagefter med computernes hjælp.

Filmens handling er henlagt til slutningen af 1930´erne, hvor Jolie og Law
spiller et par heroiske piloter. Skarpt forfulgt af Paltrow som smart
reporterpige, efterforsker de nogle mystiske fly der truer
verdensudstillingen i New York.

Jagten fører dem til Himalaya, hvor en megalomanisk galning byder op til
kamp. Men skuespillerne er altså slet ikke på Himalayas sneklædte tinder
eller i New York anno 1939

Producer Jon Avnet er begejstret. - Moderne blue-screen narrer fuldstændig
øjet til at tro, at optagelserne er "shot on location", men i virkeligheden
foregår det hele i de britiske Elstree Studios, gisper Avnet, - Blue-screen
teknikken har halveret vores omkostninger!

Når også skuespillerne kan erstattes, ligger Avnet formentlig og raller af
begejstring."

Hvad øøh? Har jeg misforstået noget? Blue-screens er da ikke noget nyt? Som
artiklen selv nævner det, så bruges det selv af verjudsigten. Hvorfor er det
så så vildt? Er det fordi det er den første film hvor HELE filmen er med
blue-screen? Der har da været mange andre film hvor hvis ikke hele, så da i
hvert fald det meste af filmen var med blue-screen.

hm..

/ / dentro / /

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-05-03 02:05

> [...]
> blue-screen? Der har da været mange andre film hvor hvis ikke hele, så da
> hvert fald det meste af filmen var med blue-screen.

Det lyder meget som om at filmen skal prøve at sælge sig selv på et eller
andet. Det startede vel allerede i finansieringsfasen og føres nu videre i
slutpromoveringen. Det er åbenbart svært at sælge film til publikum af i
dag...

Fra : Madmanden

Dato : 30-05-03 08:35

Nyhedsværdien ligger i at hele møget minus skuespillerne laves på computer
og lægges ind i filmen bagefter. Personligt kan jeg nu ikke forestille mig,
at resultatet skulle blive særligt godt... men lad os nu se. :)

Mvh.
Christian

Fra : Jeppe Møller

Dato : 30-05-03 08:35

*cut*
> [...]
> blue-screen? Der har da været mange andre film hvor hvis ikke hele, så da
> hvert fald det meste af filmen var med blue-screen.

Blue-screen er lige som hollywood kulisser- hvis du ikke har råd til den
rigtige vare, så nøjes du med mindre...
Det er absolut UFEDT at promovere sin film på den måde- det er som at sige:
'Vi har et helt vildt skrabet budget til vores film, så du bliver spist af
med noget blue-screen acting og vind i håret produceret fra 75 håndtørrer
der langsomt smelter vores skuespilleres hår- det er ikke flot, men det var
billigt!'
Der er ikke noget nyt i Blue-screen, men det er formentlig fordi det er det
mest interessante der bliver at tale om i den film- udover den store
oppustelige krokodille der skal bruges i filmens slutning. Men hele
handlingen skal jo heller ikke afsløres allerede nu!

/JeppeM

Fra : Per

Dato : 30-05-03 09:26

LoL! Der er ikke noget mer skod-agtigt end bluescreen. Man kan altid se at
det er fake.

Fra : Pipeline

Dato : 30-05-03 10:54

"Per" <pzk@JEGHADERSPAMcrayon.dk> skrev i en meddelelse
> LoL! Der er ikke noget mer skod-agtigt end bluescreen. Man kan altid se at
> det er fake.

Nej man kan ikke.

Fra : Per

Dato : 30-05-03 13:26

> Nej man kan ikke.

Nå ok, min fejl!

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 04-06-03 16:22

It seems Per wrote:
> LoL! Der er ikke noget mer skod-agtigt end bluescreen. Man kan altid se at
> det er fake.

De blue-screens jeg plejer at blive mødt med når jeg sidder foran min
maskine har altid virket ægte uden lige...

Fra : Peter Lind

Dato : 30-05-03 11:30

-

> [...]
> blue-screen? Der har da været mange andre film hvor hvis ikke hele, så da
> hvert fald det meste af filmen var med blue-screen.

Jeg tror at nyheden tildels ligger i at man kan fremhæve en voldsomt ukendt
film på at sammenligne den lidt med Dogville, og så måske den detalje at
hele filmen er filmet med blue-screen. I Star Wars var de rent faktisk en
tur i Tunesien for at optage nogle udendørs scener.
Men ellers er der ikke spor nyt i det - jeg så lidt af Hitchcocks "To catch
a thief" i går, og store dele af den var filmet, om ikke med blue-screen, så
med rear-projection - tilsyneladende fordi det ikke var så ligetil at flyve
skuespillere til Cannes (og hvor den ellers foregik). Jeg tror ikke der er
mange film i vore dage, hvor der ikke bliver brugt blue-screen et eller
andet sted, og hvis ikke, så bruges der ihvertfald digital-mattes.

Men jeg frygter det værste ved den film, hvis det eneste den kan
markedsføres på er at der ikke er bygget scenografi i virkeligheden.

mvh
Peter Lind

Fra : nulre

Dato : 31-05-03 21:07

> [...]
> teknikken har halveret vores omkostninger!
>
> Når også skuespillerne kan erstattes, ligger Avnet formentlig og raller af

Det må godt nok være kedeligt at være skuespiller i sådan en film! Spille på
det samme sted hele tiden. Jeg går ind for den ægte varer i så meget som
muligt.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 01-06-03 22:09

nulre wrote:

> Det må godt nok være kedeligt at være skuespiller i sådan en film!

Netop. Og problemet er, at man kan se på filmen, hvis skuespillerne
keder sig.

> Spille på
> det samme sted hele tiden. Jeg går ind for den ægte varer i så meget som
> muligt.

Ditto! Star Wars sucks! Lord of the Rings Rulez!

-Rune (der gerne skal indrømme at han glæder sig til SW3, hmm)

Fra : Martin Seebach

Dato : 03-06-03 21:07

/ / dentro / / wrote:

> [...]
> vejrudsigter. Det betyder, at al scenografi, herunder locations og de fleste
> rekvisitter, lægges på bagefter med computernes hjælp.

Fedt. En hel film, produceret som "Jul i Rigsarkivet". :)