Soltek SL-75FRN2 - Hvordan udnytter jeg mi~
Fra : Mogens

Dato : 29-05-03 21:36

Hej

Jeg har lige bygget en AMD XP2400 maskine på et
Soltek SL-75FRN2 bundkort.
Foreløbig er der kun en stang PC3200 RAM i ( 256 MB ).
Ifølge testprogrammet AIDA kører rammen kun PC2100,
men hvordan sætter jeg hastigheden op ? Bundkortet
skal kunne køre PC3200, men jeg synes manualen er
en anelse vag på det område.

Er der nogen eksperter som kan hjælpe en amatør ?

På forhånd tak

mvh Mogens

Fra : Salle \(8700\)

Dato : 30-05-03 08:25

har du prøvet at indstille dem i bios til 400 mhz

salle

Fra : Mogens

Dato : 30-05-03 08:57

On Fri, 30 May 2003 09:24:55 +0200, "Salle \(8700\)"
<salomonsenFJERN@tdcadsl.dk> wrote:

>har du prøvet at indstille dem i bios til 400 mhz

Hej

Nej, ikke endnu. Det er jo netop det som jeg synes
er meget dårligt beskrevet i manualen.
Jeg kan godt se at der er nogen indstillinger i BIOS
som har med RAM at gøre, men indtil videre har jeg
ladet den stå til "Optimal" da jeg ikke lige ved hvordan
"Aggressive" eller "Expert" vil påvirke maskinen.
Det skulle jo nødig tage livet af den.

mvh Mogens

Fra : JK

Dato : 30-05-03 08:27

On Thu, 29 May 2003 22:36:14 +0200, Mogens
<moveng@123456789.portalen.no> wrote:

> [...]
>skal kunne køre PC3200, men jeg synes manualen er
>en anelse vag på det område.
>
>Er der nogen eksperter som kan hjælpe en amatør ?

Du kan vælge i bios, om din ram skal køre synkront (100%) som nu. Det
er 133 MHz, da din 2400+ er for 133 MHz frontbus på bundkort.

Du kan så vælge at skrue op for ram til 150%. Så kører det 200 MHz,
som pc3200 ram kan.

Du kan også vælge at lade ram stå på 100%, og så hæve frontbus for
både cpu og ram, til f.eks. 166. Så er det OC af cpu med 25 %.

Med AMD cpu er det bedst at køre cpu og ram synkront. Det giver ikke
ret meget med noget hurtigt løbende ram.

mvh

John

Fra : JK

Dato : 30-05-03 08:38

Mit vink om at hæve fsb på bundkortet til 166 MHz. Dette skal endelig
foretages i bios. Flyt ikke jumperen på bundkortet væk fra Auto. Så
dør bundkortet, har andre erfaret !

Giv også bundkortet rigelig tid til at gemme bios, når du har ændret
indstillinger.

Hvis det går galt, at den ikke vil genstarte. Så er proceduren for
reset Cmos lidt speciel. Som der står i manualen, skal man holde
Insert knappen nede før man tænder på kabinettet, og holde den nede
indtil bootbillede starter på skærmen.
Jeg har selv det bundkort. Kører 11x200 med en 1700+ JIUHB DLT 0310
stepping.

mvh

John

Fra : Mogens

Dato : 30-05-03 09:02

On Fri, 30 May 2003 09:26:58 +0200, JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Med AMD cpu er det bedst at køre cpu og ram synkront. Det giver ikke
>ret meget med noget hurtigt løbende ram.

Hvis jeg overclocker CPU'en, så bliver den vel varmere,
så det er nok bedst ikke at rode med lige nu. Det er kun
en boxkøler der sidder på den og temperature ligger
allerede oppe omkring de 55°C
Jeg regner med at finde noget bedre køling til den senere.

Indtil videre er det nok bedst kun at køre rammen lidt
hurtigere. Selvom det kun giver en lille smule er det jo
bedre end ingenting.

Jeg må prøve at pille lidt i BIOS for at se om jeg kan
finde de 150% du nævnte.

Tak for tippet

mvh Mogens

Fra : JK

Dato : 30-05-03 10:25

On Fri, 30 May 2003 10:01:30 +0200, Mogens
> [...]

>allerede oppe omkring de 55°C
>Jeg regner med at finde noget bedre køling til den senere.

Er det "cpu die" eller Abs ?

Hvis det er Abs er det da forståeligt og ganske acceptabelt. Men jeg
har Abs på 59 grader ved fuld load med 50 % overclock.

Det er den nye Hardware Monitor fra Soltek, der angiver begge
temperaturer. Abs er den indre temperatur måler i CPU'en, og den må
være meget høj. Man kan indstille en shut down temp. i bios ud fra
denne ABs. temp. og den kan vist ikke stilles lavere end 70.

hilsen

John

> [...]
>bedre end ingenting.
>
>Jeg må prøve at pille lidt i BIOS for at se om jeg kan

Ja, jeg kan det ikke lige udenad, og kan ikke angive det mere præcist
her fra job.

hilsen

John