Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange megapixels er nok ?
Fra : Jakob M

Dato : 29-05-03 14:33

Med fare for at starte en religionskrig drister jeg mig alligevel til at
spørge : hvor mange megapixels er nok ?. Den primære salgsparameter for
mange er vel nok (fejlagtigt ?) hvor mange megapixels er kamera har, men for
almindelige mennesker der kun får fremkaldt billeder i 10x15cm er 2 Mpixels
vel rigeligt ?. Hvad bruger folk de ekstra Mpixels til ?.

Mvh
Jakob

Fra : Vega

Dato : 29-05-03 14:47

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXXXX> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> almindelige mennesker der kun får fremkaldt billeder i 10x15cm er 2

Ja, det er det der bliver anbefalet dertil, men ikke mindre efter min
mening.

>Hvad bruger folk de ekstra Mpixels til ?.

Til at få flere detaljer med på billedet, og til at forstørre billedet, uden
at det mister detaljerne.

Mvh. Vega.

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 29-05-03 14:52

Vega wrote:
> [...]
> mening.

> Til at få flere detaljer med på billedet, og til at forstørre
> billedet, uden at det mister detaljerne.

Jeg mener også det er væsentligt at se på størrelsen af CCD jf.

http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

eller har jeg helt misforstået det?

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : max

Dato : 29-05-03 15:03

> Jeg mener også det er væsentligt at se på størrelsen af CCD jf.

> [...]

Bjarne, jeg tror det er en anden diskution, desværre,
det er nemlig en go' en..
Til spørgeren ja 2mp er rigeligt, jeg fik gode A4 print
fra et 1,3mp kamera tidligere.. Idag har jeg 5-6mp og
billederne er ikke blevet dårligere, puh heldigvis..
-max-

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 29-05-03 15:11

max wrote:

> Bjarne, jeg tror det er en anden diskution, desværre,
> det er nemlig en go' en..
> -max-

Helt OK, jeg håber så at nogle som har viden om forholdet pixel - CCD
størrelse vil starte en debat, for jeg er ikke stiv i teorien, men bare glad
for mine 2,7 MP som jeg synes giver skønne foto printet i A4 på HP
photosmart 1218.

Jeg ville blive glad hvis nogen vil starte en ny tråd om det emne, så der
bliver noget at lære og erfaringer at høste.

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-05-03 14:49

> [...]
Mpixels
> vel rigeligt ?. Hvad bruger folk de ekstra Mpixels til ?.

det er vel primært dem der ikke kan nøjes med

10*15cm papir billeder, men gerne vil have
"plakater" på vægen...

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jeppe Møller

Dato : 29-05-03 15:16

Mine 2.1 MP er nok til privatbrug- billeder af famlie, venner og sjov og
lir. Udemærket størrelse til at lægge på nettet- ofte formindsker jeg dem
endda en anelse så de bliver 640 x 480. Den store format benytter jeg kun
hvis jeg vil lege med billedet i Photoshop.
Hvis jeg brugte det til andet end det, ville jeg synes det var for lidt.
- Hvis jeg havde et digicam med flere MP ville jeg måske også bruge det til
andet...

/JeppeM