Anne Cathrine Juel
Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 29-05-03 13:23

Anne Cathrine Juel, eller bare Madame Juel som hun ble kalt, var vertinne
for Norske Selskab i Sværtegade 7 i København fra 1774 til 1792. Da var hun
blitt enke (etter vinhandler Niels Juel) og reiste sammen med en ung norsk
teolog, Tobias Brodkorp Bernhoft, til hans første prestekall i Måsøy i
Finnmark. Madema Juel var født i 1738 etter mine opplysninger og datter av
en prest på Jylland, Praëm. Er det noen som har flere opplysninger om denne
presten?

Madame Juel døde ensom og barnløs i Thomas Angells fattighus i Trondheim i
1808.

--
Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 30-05-03 06:56

Anna Catharina Praëm ble født 1730 og døde av slag 18.11.1809 i Thomas
Angells hus i Trondheim.
Hun var datter av concistorialassessor, provst og sogneprest til Hjardemaal
i Thy, Thomas Praëm, død 5.4.1763, og Anne Bagger.

Anna Catharina giftet seg i januar 1759 med sogneprest til Nors og Tved i
Thy, Hans Christian Begstrup (1703-59).
Hun giftet seg igjen 29.8.1766 med vinhandler i København, Nils Juel.

Kilde:
Personalhistorisk Tidsskrift 3-I, Carl Dons: Thomas Angells hus.

Vennlig hilsen
Sølvi Arntzen
Bergen
Norge