Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveprofiler Photoshop 7
Fra : michael bennati scho~

Dato : 29-05-03 12:53

Jeg plejer at tage Rawbilleder med mit G3 Canon. Nu ser jeg,at når jeg tager
jpeg billeder og åbner dem i Photoshop 7 får jeg at vide, at billedet
indeholder en integreret farveprofil, der hedder sRGB IEC611966-2.1, mens
min aktuelle farveprofil i PS7 hedder Adobe RGB (1998). Denne har jeg valgt
ud fra anbefalinger i bøger og fra andre brugere. Er det imidlertid bedre
med mit kamera og med tanke på at jeg bruger Pixum.de til at udprinte fotos,
at vende tilbage til sRGB IEC611966-2.1 profilen??

Sidst jeg fik fremkaldt billeder hos Pixum havde nogle sorte farver et
uheldigt blåligt skær, som jeg ikke ser på min skærm eller når jeg selv
printer ud. Det har jeg aldrig oplevet før hos Pixum. Kan det have at gøre
med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??

mvh Michael

Fra : John

Dato : 30-05-03 13:04

"michael bennati schou" <michaelschou@oncable.dkNOSPAM> skrev i en
meddelelse news:3ed5f4a6$0$76060$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> printer ud. Det har jeg aldrig oplevet før hos Pixum. Kan det have at gøre
> med at jeg har skiftet farveprofil i PS7 til Adobe RGB (1998) ??

Adope RGB har et større farverum end sRGB, meget større end din skærm kan
vise. Så konverter du bare. Det blå skær _kan_ skyldes at farverne ligger
uden for, hvad der kan printes i CMYK, som er hvad printeren gør. Dette kan
du se ved at bede Photoshop vise, hvad der på engelsk kaldes "Gamut
Warning". Måske nogen kan hjælpe med at fortælle dig, hvorledes det gøres i
den danske udgave. Subsidiært kan du konvertere dit billede til CMYK.
--
MVH
John K Hansen