Dixie - lidt et problembarn
Fra : Joan Frederiksen

Dato : 29-05-03 12:52

Hejsa Gruppe

Skrev ellers en lang "hilsen" den anden dag, men den er forsvundet ud i
den blå luft. Så nu prøver jeg lige igen

Har nogle spørgsmål mht Dixie...
Hun har meget skæl i pelsen, vi har prøvet at skifte til RC's Hair &
Skin og har også givet hende lakseolie (det er hun ikk så vild med), men
det har ikk hjulpet.
Har I nogle råd inden vi evt. lader hr dyregod tjekke hende?

Et andet stort problem er at hun er en lille djævel over for Neo
Hun trænger ham tit op i en krog, sidder og glor ondt på ham, for
derefter at ryge på ham. Pelstotterne flyver, Neo hyler og er bange. Når
han slipper fra hende, så jagter hun ham og hun ser bare ond ud.
Når man så prøver at stoppe hende, så lægger hun slet ikk mærke til os.
Hun har kun Neo i tankerne og hvad hun skal gøre ved ham. *suk*

Atomic gør hun ikk noget (endnu). Atomic får et hvæs, hvis hun kommer
for tæt på Dixie. Atomic skrider så bare og lader sig ikk mærke med det.
Men jeg er lidt smånervøs for, om Dixie lige pludselig behandler Atomic,
lige så voldsomt som hun gør med Neo.
Jeg mener: Dixie er pænt tung og hidsig, i forhold til den lille bombe.

Hvad går der galt for Dixie? Er det fordi at hun er blevet det 3. hjul?
Neo og Atomic de hygger sig jo meget sammen, med leg, nus, vask og slås
for sjov.

Dixie er aldrig med i deres leg, hun sover meget i forhold til de 2
andre.
Hun får masser af kæl af os mennesker, hun ææææælsker at blive børstet,
hun æææælsker sin "nye" fars armhule *G* Hun er jo sød og kælen over for
os, men de 2 andre gider hun bare ikk.
Er hun jaloux mon? Hun var jo glad for Neo, inden Atomic flyttede ind.
Er Atomic for meget hunkat, da hun jo ikk er neutraliseret endnu?

Håber I har lidt gode ideer, til hvad vi kan gøre. Det er ikk sjovt at
have en kat, som ter sig som en mokke.

Bortset fra det så har vi det godt *S* Vi har slået os ned i
Vordingborg, med job og ny kæreste/far Ham er kattene totalt vilde
med og han med dem, så det er jo bare dejligt *S*
Jeg har ellers en masse nye billeder af kattene, men da jeg ikk har min
egen puter oppe endnu, så må I vente med at se dem

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : martin b

Dato : 29-05-03 13:37

Hej Joan,

Skæl opstår typisk fordi katten mangler fedtsyrer i kosten.

Du kan evt. prøve at give olivenolie oven på tørkost (ca. en spiseske om
dagen).
Det er i øvrigt også sundt for de andre katte, så hvis de kan lide det, kan
de jo også få

Det kan også skyldes for tørt indeklima eller allergi, og så hjælper olien
selvfølgelig ikke.

Martin

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-05-03 10:24

> [...]
> dagen).
> Det er i øvrigt også sundt for de andre katte, så hvis de kan lide det, kan

Hejsa Martin

Tak for svar *S*

Læste inde på netdyredoktor.dk at madlavningsolier, måtte man ikke bare
give sådan lige.
Men fandt så også på deres side, et produkt der hedder Viacutan. Det
skulle være godt til katte/hunde med pelsproblemer - skæl, kløe og
fældning.
Jeg vil snakke med dyrlægen, om det måske kunne hjælpe Dixie

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-05-03 14:17

In <3ed5f46bd87b4@dk-fritid-dyr-kat.dk> Joan Frederiksen wrote:
> Er hun jaloux mon? Hun var jo glad for Neo, inden Atomic flyttede ind.
> Er Atomic for meget hunkat, da hun jo ikk er neutraliseret endnu?

Hej Joan - længe siden. Rart at høre at det går godt

Jeg har ikke spor forstand på det her - så er du advaret1 Men der
dukkede nogle tanker op mens jeg læste.. Var Dixie chefkat, da hun og
Neo var alene? Hvis hun var, tænkte jeg på om det som du skriver har
noget at gøre med, at den nye mis er ved at blive voksen. (? - ved ikke
hvor gammel hun er) En fertil kat rykker vist automatisk op i toppen af
ranglisten.
Så hvis nu Dixie har mistet sin førerposition til den nye mis, lader hun
så sin frustration gå ud over den der er tilbage, som hun stadig kan
bestemme over? Eller menneskeliggør jeg dem?
Endelig var der jo den mulighed at hun fejler noget og er hidsig af den
grund - men det lyder jo som om du er på vej til dyrlægen alligevel, så
kan du jo få hende chekket
Held og lykke med det

Fra : Louise Viborg

Dato : 29-05-03 14:39

Hej Joan!
Sikke noget med hende. Jeg kan ikke lade vær med at have ondt af
hende, for der er absolut et eller andet der går hende på/er ked af.
Det kan godt have noget at gøre med at Atomic er ved at blive voksen.
Hun er jo knap 10 mdr nu. Har hun haft sin første løbetid endnu?
Jeg har oplevet noget nær det samme med Chérie. Hun har følt sig meget
udenfor og var hele iden sur på de andre katte. Hvis de kom i nærheden
af hende fik de et ordentligt dask. Det er bedre nu efter vi er
flyttet i hus.
Men ejg tror sagtens at det kan være fordi Dixie føler sig udenfor, og
også at Atomic er blevet en stor pige nu, som automatisk vil tage
førepositionen derhjemme fordi hun er fertil. Forhåbentlig bliver det
bedre når Atomic bliver kastreret.

Kæmpe knus til dig og misserne fra Louise
og spinner til Atomic her fra hendes mor og far
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 29-05-03 14:40

>Var Dixie chefkat, da hun og Neo var alene?

Nej det var Neo som var "chef" - eller ja det vil sige, han kom jo først
til. Dixie fik ikke lov til at tage føringen. Men de var vidst sådan
lidt på lige fod.

> [...]
> noget at gøre med, at den nye mis er ved at blive voksen. (? - ved ikke
> hvor gammel hun er) En fertil kat rykker vist automatisk op i toppen af

Atomic bliver 1 år til August, hun har endnu ikke været i løbetid. Ikke
hvad vi ved af - og det undgår man jo næppe at lægge mærke til *G*

> Så hvis nu Dixie har mistet sin førerposition til den nye mis, lader hun
> så sin frustration gå ud over den der er tilbage, som hun stadig kan
> bestemme over? Eller menneskeliggør jeg dem?

Hun har aldrig fået lov til at bestemme over Neo, han har altid gjort
hende det klart - hvis han ikke gad hende.
Men måske er det netop ham det skal gå ud over, fordi Atomic er fertil
endnu.

> Endelig var der jo den mulighed at hun fejler noget og er hidsig af den
> grund - men det lyder jo som om du er på vej til dyrlægen alligevel, så
> kan du jo få hende chekket
> Held og lykke med det

Tak skal du ha' *S*

Fra : Christina K

Dato : 29-05-03 20:42

Joan Frederiksen <joanKATTE@BAKKEhaarbolden.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ed5f46bd87b4@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> [...]
min
> egen puter oppe endnu, så må I vente med at se dem

Hej Joan

Jeg kan ikke rigtig give dig et godt råd, for jeg har ikke været i en
ligende situation, jeg vil bare lige sige at det er rart at høre fra dig
og dine misser. Alt alt går godt og misserne har fået en "ny far" er
rart at høre. Hos os går det også godt, vi restaurerer hus og venter på
at Pivse (Cindy Boogaloo) skal gå i løb, så vi forhåbentligt kan få
nogle killinger. Carsten har lavet en fødekasse, så vi er ved at være
klar.

Mange hilsener Christina

Fra : Kate

Dato : 30-05-03 20:48

Hej Joan

Kan desværre slet ikke hjælpe dig. Jeg har i øjeblikket selv et par
problembørn, der bestemt ikke finde ud af om det kan li' hinanden eller
ej. Nu er mit problem så udelukkende skabt fordi jeg har taget en 3 år
gammel aby til mig, og hun og Lante kan bare ikke finde fodslag.
Men det er godt at høre at det går godt for jer og håber du igen vil
deltage mere aktivt på gruppen, så forhåbentligt velkommen tilbage.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-05-03 10:34

> [...]
> Men det er godt at høre at det går godt for jer og håber du igen vil
> deltage mere aktivt på gruppen, så forhåbentligt velkommen tilbage.

Hejsa Kate

Du kan tro at jeg vil deltage aktivt igen - og endnu mere, når jeg får
min egen pc op igen (forhåbentligt i løbet af juni). *S*

Tak for svar til jer alle *S*
Jeg tror vi ser tiden an mht problemet, med Dixie's voldsomme angreb på
Neo.
Som der er blevet nævnt, kan det jo være fordi at Atomic er fertil. Vi
vil se om Dixie falder ned til jorden, når Atomic er blevet
neutraliseret. Det bliver hun i vores sommerferie
Håber det bedste *S*

Sommerhilsner
Joan
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 31-05-03 11:36

Hej Joan.
Har tænk meget over dit indlæg de sidste par dage... situationen ligner
lidt, det jeg selv og min Bande står midt i....
Klipper og hakker groft...

> [...]
det har ikk hjulpet.
Har I nogle råd inden vi evt. lader hr dyregod tjekke hende?

<> Du har fået råd ang Lakse-olie og Viacutan... jeg vil anbefale Efa-olie

Men... skæl kan sagtens være et symptom på stress
Og for mig lyder det som om Dixie lige nu _er_ stresset...

>Et andet stort problem er at hun er en lille djævel over for Neo
>Hun har kun Neo i tankerne og hvad hun skal gøre ved ham. *suk*

<> Du har lige beskrevet Tias forhold til Namacoola
Her kan vi ikke lade de to være sammen! Det vil betyde tørre tæsk til den
lille pige... og Tia vil ikke stoppe, bare fordi vi siger hun skal!
De to katte er derfor ikke sammen overhovedet! En aby har ikke en chance
overfor en ca dobbelt så stor skovkat...

>Atomic gør hun ikk noget (endnu).

<> Det er heller ikke sikkert at Dixie vil begynde på noget overfor
Atomic...

>Hvad går der galt for Dixie?

<> Hmm... som jeg kan forstå det, har der været en del forandringer i Dixies
liv på det seneste - ikk? I er vist flyttet osv... (Ret mig endelig hvis
jeg husker forkert!)
Er Dixie en lidt følsom kat? Altså en kat, der kan være usikker overfor nye
ting?

>Er det fordi at hun er blevet det 3. hjul?

<> Nja - det tror jeg egentlig ikke... så glad var hun da heller ikke for
Neo, da det kun var de to sammen - var hun?

>Dixie er aldrig med i deres leg, hun sover meget i forhold til de 2
andre.

<> Jeg har før beskrevet Aske og Tjalfes forhold til hinanden... Aske er
klart floklederen, mens Tjalfe er nummer to... I det daglige ville du ikke
ane, _hvor gode venner_ de to katte er!!! Aske kan sagtens tumle rundt med
alle de andre katte og hunde... Tjalfe sover bare

>Hun får masser af kæl af os mennesker, hun ææææælsker at blive børstet,
hun æææælsker sin "nye" fars armhule *G* Hun er jo sød og kælen over for
os, men de 2 andre gider hun bare ikk.

<> At hun er glad for sine mennesker er kun godt... men I er jo heller ikke
katte Og repræsenterer derfor heller ikke nogen form for "trussel" mod
hendes position i (katte)rangfølgen.
Jeg *tror* faktisk at det er dér hele problemet ligger... at der er ved at
ske forandringer i flokkens struktur... og at Dixie er hamrende usikker på
_hvor_ hun passer ind

>Er hun jaloux mon? Hun var jo glad for Neo, inden Atomic flyttede ind.

<> Hmm - nu tror jeg ikke på begrebet "jalousi", når man taler om dyr
For mig at se reagerer Dixie med usikkerhed overfor en presset situation...

>Er Atomic for meget hunkat, da hun jo ikk er neutraliseret endnu?

<> Dér ramte du vist sømmet lige på hovedet!
Namacoola har hele tiden haft en adfærd som en fertil kat - bla.a. strinter
hun, og Aske har et par gange forsøgt at parre hende....
Tia havde jo også problemer i hendes tidligere hjem, hvor hun (pgr fysisk og
psykisk svækkelse) mistede sin førerposition til en fertil hunkat...
I stedet for at tage slagsmålet med denne kat, valgte Tia at projicere sin
frustration over på de "svageste" katte (= kastraterne)... samtidig med at
hun virkede mere og mere isoleret fra flokken... Der var dog ikke tale om
egentlige slagsmål mellem hende og hendes gamle flok - men jeg er sikker på
at det ville være kommet, lige så snart Tia igen havde følt sig stærk nok!

Det vil måske hjælpe at Atomic bliver kastreret... Men så skal det gøres
_nu_!
(Ups - hun skulle vist være din første avlskat - ikk'?)
Og så skal du nok igang med Feli-Friend i store mængder... evt simpelthen
lave en sammenføring af kattene, som man ville gøre, hvis de var totalt
fremmede overfor hinanden...

>Håber I har lidt gode ideer, til hvad vi kan gøre. Det er ikk sjovt at
have en kat, som ter sig som en mokke.

<> Egentlige gode ideer havde jeg vel ikke... men *gosh* hvor jeg dog føler
med dig og dine katte!!!!
Det _er_ ikke spor sjovt at leve i sådan en krigszone

>Bortset fra det så har vi det godt *S*

<> Rart at høre

Mvh Ann og Namacoola, der synes skovkattepiger er dåååmme... hvorfor slås,
når man i stedet kan hygge?

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-05-03 22:10

Hejsa Ann

> Klipper og hakker groft...
...og jeg klipper videre ;)

>Du har fået råd ang Lakse-olie og Viacutan... jeg vil anbefale Efa-olie

Hvor kan det købes - hos dyrlægen?

> [...]
> De to katte er derfor ikke sammen overhovedet! En aby har ikke en chance
> overfor en ca dobbelt så stor skovkat...

Ok så groft er det heller ikke - de kan sagtens være i rum sammen. Men
de går i en stor bue forbi hinanden. Dixie's overfald på Neo sker ca 1
gang om dagen.

>Hmm... som jeg kan forstå det, har der været en del forandringer i Dixies
> liv på det seneste - ikk? I er vist flyttet osv... (Ret mig endelig hvis
> jeg husker forkert!)

Du husker rigtigt, vi flyttede for et ½ år siden.

> Er Dixie en lidt følsom kat? Altså en kat, der kan være usikker overfor nye
> ting?

Hun var meget usikker da jeg købte hende, da virkede det som om at hun
havde fået tæv.
Men det ændrede sig heldigvis :)

>så glad var hun da heller ikke for Neo, da det kun var de to sammen - var
hun?

Joooo hun ville såååå gerne nusse med ham, men han gad ikk. Det var kun
få gange han overgav sig til hende.

> [...]

> nu !
> (Ups - hun skulle vist være din første avlskat - ikk'?)

Nej den lille bombe er "kun" til kæl og udstilling ;)

> *gosh* hvor jeg dog føler med dig og dine katte!!!!
> Det er ikke spor sjovt at leve i sådan en krigszone

Krigszone er nok så meget sagt, men sjovt er det ikke, når de slås :(

Tak for svaret *S*

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 01-06-03 07:49

Joan skrev
<Ok så groft er det heller ikke - de kan sagtens være i rum sammen. Men de
går i en stor bue forbi hinanden. Dixie's overfald på Neo sker ca 1 gang om
dagen.>

Jeg har et lign. problem med Fnugger, han har ikke helt
styr på sit "katsk" så når han først er "tændt" på leg
bliver han voldsom, især overfor Barabbas, det resulterede i et dyrlægebesøg
i *hyl skrig* lørdags,
jeg har nu købt et par blomsterforstøvere som står
strategisk rundt i huset, og når han starter, får han et "skud" og det ser
ud til sammen med nogle Bach's
Remedier, at hjælpe. Nu har jeg jo flere katte men bruger
det kun hvis han går "i krig" mod Barabbas eller Olivia,
de andre er gode til selv at sige fra også selvom Fnugger
er stor og bliver voldsom. Jeg vil lige tilføje at min opfattelse af
Fnuggers "problem" er ikke hverken at han
er "ond" eller dominerende, men simpelthen "kokser"
i forståelse af de andre kattes signaler.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : AEK

Dato : 31-05-03 12:49

"Joan Frederiksen" <joanKATTE@BAKKEhaarbolden.dk> skrev i en meddelelse

Hey Smukke

Da jeg havde uro i flokken, blev jeg anbefalet FeliFriend.
Det hjalp sq, og der har aldrig siden været slagsmål m.v.
Måske det var en ide at prøve.....

Det kan bestilles hos dyrlægen , kst. ca. 150 kr.

Knus
Anya og rødderne.

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 31-05-03 22:28

> Hey Smukke

Hey selv smukke

> Da jeg havde uro i flokken, blev jeg anbefalet FeliFriend.

Den er hermed taget med i overvejelserne

Knus tilbaws *S*