A href
Fra : Søren Kaastrup

Dato : 29-05-03 11:05

Hej har et stylesheet der bestemmer f.eks. hvordan et link skal
se ud. nu har jeg bare lige det at nogle bestemte links skal være
anderledes hvordan kan jeg lige klare det

Mvh
Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niludo

Dato : 29-05-03 12:05

Der findes en rimelig let løsning på dit problem. Hvis du i din
stylesheet skriver følgende:

A.green {
Color: #00FF00;
}

A.blue {
Color: #0000FF;
}

Derefter skriver du i din HTML kode:

<A HREF="Minfil.html" CLASS="green">Det grønne link</A>
<A HREF="Minfil.html" CLASS="blue">Det blå link</A>

Håber det dækker dit spørgsmål

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-05-03 13:41

Niludo wrote:

> <A HREF="Minfil.html" CLASS="green">Det grønne link</A>
> <A HREF="Minfil.html" CLASS="blue">Det blå link</A>

Husk lige på at man ikke bør bruge kapitæler (store bogstaver) til koderne.
Jeg mener endda at hvis man benytter XHTML, så kan det ikke validere.

--
/kenne
There are only 10 kinds of people in this world;

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 29-05-03 14:39

Kenneth Kristensen <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> writes:

> Husk lige på at man ikke bør bruge kapitæler (store bogstaver) til koderne.
> Jeg mener endda at hvis man benytter XHTML, så kan det ikke validere.

Hvis man bruger XHTML *skal* taggene og attributterne skrives med småt.

Hvis man bruger HTML er det helt valgfrit om man bruger store eller små
bogstaver, og W3C bruger selv store i fx HTML4.01-specificationen.
Der er ikke noget der siger at man ikke bør bruge store bogstaver til
HTML, undtagen måske for at vænne sig til det.

/L

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 29-05-03 16:50

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> [...]
> Der er ikke noget der siger at man ikke bør bruge store bogstaver til
> HTML, undtagen måske for at vænne sig til det.

Det var netop det jeg mente.
Tak for præcisionen.

--
/kenne
Der findes to ting, som er uendelige: universet og den menneskelige dumhed.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-03 22:48

Kenneth Kristensen skrev:

> Husk lige på at man ikke bør bruge kapitæler (store bogstaver)

For god ordens skyld: Store bogstaver kaldes også versaler.
Kapitæler er ikke det samme som versaler - det er derimod en
skriftform hvor de små bogstaver ligner store bogstaver i formen
(men de er stadig mindre end de store bogstaver).

Rigtige kapitæler kræver en egentlig kapitæl-skrifttype, men i
mange programmer (bl.a. i browsere) kan man fremtvinge en
efterligning af kapitæler. Det kan man fx prøve ved at bruge css-
egenskaben herunder:

..kapitael{
   font-variant: small-caps;
}
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny rasmussen

Dato : 29-05-03 13:19

Søren Kaastrup wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej har et stylesheet der bestemmer f.eks. hvordan et link skal
> se ud. nu har jeg bare lige det at nogle bestemte links skal være
> anderledes hvordan kan jeg lige klare det

Meget nemt efter min mening du skriver bare

link1
color: rgb(153,0,0);

i din css

og så i dit link skriver du

<a herf="http://www.html.dk/" class="link1" >

Det vil så kun ændre farven på det link
håber det var godt nok

Hilsen Johnny Rasmussen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-05-03 22:42

johnny rasmussen skrev:

> link1

Skal være
   .link1 {
> color: rgb(153,0,0);

- og så skal klassen lukkes igen: }
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny rasmussen

Dato : 30-05-03 09:52

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Skal være
>    .link1 {
>
> - og så skal klassen lukkes igen: }

Hved det godt men havde lidt travlt så tak fordi du kunne rette

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-05-03 20:59

"Søren Kaastrup" <soeren@alhan.dk> wrote in message
> [...]
> se ud. nu har jeg bare lige det at nogle bestemte links skal være
> anderledes hvordan kan jeg lige klare det

Hej Søren:

Jeg synes du måske kunne bruge lidt mere info om denne sag end de svar, jeg
indtil nu har set.

Man må vel gå ud fra, at du gerne vil kontrollere farven på både link,
visited link og hover link?

I så fald skal du gøre lidt mere end blot lave en class som f.eks.
a.blue {color:blue;background:transparent;}

Du bør faktisk bruge det, der hedder pseudo-classes, der har helt deres egen
syntaks:

a.normal:link {color:blue;background:transparent;}
a.normal:visited {color:purple;background:transparent;}
a.normal:hover {color:red;background:transparent;}

vil lave et link der fungerer helt normalt, hvis du skriver

mens f.eks.

a.reverse:link {color:aqua;background:black;}
a.reverse:visited {color:gray;background:black;}
a.reverse:hover {color:red;background:black;}

kunne være et stylesheet for links på en sort webside.

Der er mere om denne sag på side 137 i min bog, Webdesign - illustreret
håndbog (Globe, 2002)

Med venlig hilsen

Jørgen Farum Jensen
www.webdesign101.dk