Bøger på nettet
Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 29-05-03 10:00

En strøtanke:

Vi har i den sidste tid set nogle rigtig fine tiltag såsom "Sognetræf"
og "Digitale kilder".

I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om det var en idé at
oprette noget lignende for genealogiske bøger?
Det kunne være både salg, foræringer og opslag.

Jeg er ikke selv i stand til at stable et sådant foretagende på
benene, men forslaget er hermed til fri afbenyttelse.

Med venlig hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 29-05-03 10:19

"Kaj Ahlburg" <kahlburg@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ikke selv i stand til at stable et sådant foretagende på
> benene, men forslaget er hermed til fri afbenyttelse.

Dis-dk har Markedsplads, den bliver bl.a. brugt til det.
(nu begynder jeg snart at lyde som en sælger)

Hilsen Jeannie

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 29-05-03 11:14

"Jeannie Kristensen [4700]" <Vaelg.svar@til.afsender> skrev i en meddelelse

> "Kaj Ahlburg" <kahlburg@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dis-dk har Markedsplads, den bliver bl.a. brugt til det.
> (nu begynder jeg snart at lyde som en sælger)
>
> Hilsen Jeannie

Hm. Så vidt jeg kan se, finder man flere slægts/lokalhistoriske værker til
salg på steder som fx. DanAuktion.dk end hos DIS - problemet er jo bare, at
man skal bruge tid på at lede dem op. Men DIS har jo softwaren (Phorum) til
det, så det burde være en smal sag at skille decideret køb/salg ud i et
forum for sig ? Dog helst så brugerne på en eller anden måde kunne annulle
"annoncen" når varen var solgt.

Med venlig hilsen / Kind Regards

Kim N. Jensen
---
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/overskud/index.html
Søges: Ældre udgaver af W. Clark Russell, Jules Verne, Eugene Sue, Wilkie
Collins samt I ledige Timer

---

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 29-05-03 10:49

On Thu, 29 May 2003 10:59:34 +0200, Kaj Ahlburg
<kahlburg@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>oprette noget lignende for genealogiske bøger?
>Det kunne være både salg, foræringer og opslag.

Sognetræf har faktisk en kategori til posteringer der hedder
Slægtsbøger. Statistikken viser dog også at der ikke er særlig mange
(ialt 23 posteringer, hvoraf fire er mine egne) der har benyttet sig
af dette tilbud.

Problemet er selvfølgelig at de er indekseret efter sognet, og derfor
måske svære at finde. Dit forslag går velsagtens ud på at indeksere
efter slægtsbogens titel?

Efter et forslag fra Jeanette er Sognetræf udstyret med noget jeg har
kaldt Emnesøgning, hvor man kan se alle slægtsbøger (eller hvad har
vi) i et bestemt herred.

En tanke slog lige ned, vedrørende en udbygnig af Sognetræf: Man kunne
bladre i alle posteringer af typen Slægtsbøger osv. for hele landet.
Er det af interesse?

mvh
Bjarne Damsgaard
Vidensbank for slægtsforskere
http://www32.brinkster.com/sognetraef/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-05-03 11:19

Bjarne Damsgaard <damsgaard@tdcadsl.dk> skrev Thu, 29 May 2003 11:49:08
+0200

>En tanke slog lige ned, vedrørende en udbygnig af Sognetræf: Man kunne
>bladre i alle posteringer af typen Slægtsbøger osv. for hele landet.
>Er det af interesse?

Som et suplement ville det nok være helt fint. Men et generelt problem
med slægtsbøger er jo nok, at de navne der er brugt som 'overskrift'
ofte er meget lidt sigende.

Feks. "Husmand Peder Jensen" eller "Efterkommere efter Kristian
Jørgensen og hustru", osv.

Så jeg tror nu nok at det er en God Ide[TM] at indexere også slægtsbøger
efter det sogn hvor Proband havde sit virke.
Sådan som man feks. også ser det på http://www.familysearch.org/.

Men det forhindrer jo naturligvis ikke at man sideløbende opbygger en
søgning på navne, men jeg tror ikke det vil give ret meget.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 29-05-03 12:23

On Thu, 29 May 2003 11:49:08 +0200, Bjarne Damsgaard
<damsgaard@tdcadsl.dk> wrote:

>Problemet er selvfølgelig at de er indekseret efter sognet, og derfor
>måske svære at finde. Dit forslag går velsagtens ud på at indeksere
>efter slægtsbogens titel?

Min tanke udsprang egentlig af, at jeg sad med et par "ubrugelige"
bøger, som formodentlig ville gøre godt gavn et andet sted.
Nu kunne jeg jo sætte mig ned og skrive en gevaldig forklaring i
diverse fora, men jeg tænkte i de baner, at man bare kunne taste titel
og forfatter og en forklaring i et kommentarfelt (sogn, materiale
m.v.) Og endelig en rubrik: foræres mod porto, eller en salgspris.

> [...]
>
>En tanke slog lige ned, vedrørende en udbygnig af Sognetræf: Man kunne
>bladre i alle posteringer af typen Slægtsbøger osv. for hele landet.

Det synes jeg i allerhøjeste grad. Også fordi der jo er et særligt
problem omkring den præcise geografi.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-05-03 11:08

Kaj Ahlburg <kahlburg@post5.tele.dk> skrev Thu, 29 May 2003 10:59:34
+0200

>En strøtanke:
>
>Vi har i den sidste tid set nogle rigtig fine tiltag såsom "Sognetræf"
>og "Digitale kilder".

Ja, det er faktisk genialt.

Helt anderledes smidigt og konfigurerbart end 'gammeldags' linksider,
hvor web-master møjsommeligt skulle sidde og indsætte hver ny tilføjelse
/ rettelse manuelt.

>I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om det var en idé at
>oprette noget lignende for genealogiske bøger?
>Det kunne være både salg, foræringer og opslag.

For mig at se må det især være opslag (og evt. kopiering af enkelte
sider) der er aktuelt.

Mht. køb og salg, så har vi jo udmærkede Usenetgrupper til dette.
Og pr. tradition er det jo også tilladt i begræset omfang at udbyde
relevant slægtsforskningsmateriale her i gruppen på nonkommerciel basis.

>Jeg er ikke selv i stand til at stable et sådant foretagende på
>benene, men forslaget er hermed til fri afbenyttelse.

Det kunne evt. kombineres med DIS-Danmarks opslagstjeneste (som det er
min fornemmelse ikke bliver brugt ret meget) og smides i en søgbar
database.?

Efter bare et par ugers arbejde med PHP og MySql må jeg nok indrømme det
gamle ord: Mulighederne er ubegrænsede, kun fantasien sætter grænser.

Og efterhånden som flere og flere får ADSL forbindelser er det effektive
og opdaterede søgbare databaser folk har brug for - ikke statiske (og
til dels forældede) oplysninger til Download eller køb på cd-rom, eller
sågar på diskette.