Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Farve til S/H i PS
Fra : max

Dato : 29-05-03 02:07

Charlie har skrevet et interessant indlæg i rec.photo
-max-

Fra : max

Dato : 29-05-03 02:09

> Charlie har skrevet et interessant indlæg i rec.photo
Ups sorry denne skulle virke:
-max-

Fra : Kurt Hansen

Dato : 29-05-03 07:01

Thu, 29 May 2003 03:09:19 +0200, skrev max:

>Ups sorry denne skulle virke:

Måske, men hvad med alle os der bruger en alternativ newsreader eller
en alternativ server og som derfor ikke kan bruge dit direkte link til
noget?

Gider du godt skrive titlen (subject) på de artikler du henviser til?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : MiBO

Dato : 29-05-03 07:16

Kurt Hansen wrote:

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen
> (Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Google kom frem med :
From: Charlie (cdilks@bellatlantic.net)
Subject: Re: B/W Images (long)
Newsgroups: rec.photo.digital
Date: 2003-05-28 14:10:47 PST
(http://www.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=cdilks-C992F2.17104428052003%40news.fu-berlin.de)

En artikel om forskellige måder man kan ændre et farvebillede til
sort/hvid. Men guruen Russel Brown's måde (min favorit-måde):
http://www.russellbrown.com/tips/photoshop.html under "Seeing in black
and white)

Fra : max

Dato : 29-05-03 11:47

> [...]
> noget?
>
> Gider du godt skrive titlen (subject) på de artikler du henviser til?

Ja jeg gider.. gutten har lavet en filtrering som imiterer
Tri-x film, hvordan han er kommet frem til den har jeg ikke
helt fundet ud af, men jeg syns det er interessant st se hvor
forskelligt farver bliver behandlet af PS i forhold til min favorit
film i over 20 år..-max-
Re: B/W Images (long)

Fra : Peter Holm

Dato : 29-05-03 09:58

max wrote:
> Charlie har skrevet et interessant indlæg i rec.photo
> -max-

klip..
Color to B&W:
Another way to go is to shoot in color (neg or transp) and convert to
B&W in Photoshop. The best way to convert a color image to B&W is NOT by
using "greyscale" but by creating a "layer", "new", "adjustment layer",
"channel mixer". This is a bit slower but gives better results. When you
convert a color image with "greyscale" you get an even 33% red, 33%
green, 33% blue mix in the B&W image. When you use "channel mixer" you
can change the mix, thus getting different--and more
interesting--results. It's a bit like using standard B&W filters. So you
can get a deep sky or more pleasing skin tones.
klip..

Skal man sætte kryds i "Monochrome" når man justerer Channel Mixer-laget ?
Jeg kan da ikke ramme noget sort-hvidt ved at stille på
rød/grøn/blå-channels. På den anden side er det måske det sammen som at
bruge "greyscale", som netop var det der blev frarådet, hvis jeg sætter
kryds i "Monochrome"..?
Jeg forstår ikke hvordan det er man gør det :o/

mvh
peter

Fra : Peter Holm

Dato : 29-05-03 10:22

Peter Holm wrote:

> [...]
> sætter kryds i "Monochrome"..?
> Jeg forstår ikke hvordan det er man gør det :o/

ok, jeg har fundet ud af det nu ved at følge beskrivensen på denne link
http://www.photo.net/digital/editing/bwconvert/
Men jeg synes billederne bliver lidt grumsede af det. Andre der har prøvet
denne måde at lave b/w på?

Mvh
Peter

Fra : Kent Klein Jessen

Dato : 29-05-03 10:45

"> Men jeg synes billederne bliver lidt grumsede af det. Andre der har
prøvet
> denne måde at lave b/w på?
>
> Mvh
> Peter

Jeg bruger altid channel mixer!!

Det er klart den bedste måde. Det at du kan mixe de forskellige "channels"
svarer til at du på en ordinær sh-optagelse havde farvede filtre på. Det gør
at du fx kan fremhæve/"fjerne" fregner osv.

Kent Klein Jessen
alssundfotoklub.dk - Webmaster
Er der nogle der vil give lidt kritik??