Abit BX6 rev.2 - understøtter det >126 GB ~
Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 28-05-03 23:50

Jeg kan ikke få den til at formatere større end 126 GB - Den nyeste bios
opdatering hjælper ikke meget tror jeg:

se evt.

http://fae.abit.com.tw/eng/download/bios/dlbios.php?name=BX6%202.0&file=bx6r2/bxrqr.exe

Hvor den nyeste bios update er kort beskrevet.

Kan jeg overhovedet få dette board til at understøtte >126 GB?

Mvh

Jesper

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-05-03 19:58

Jesper - fjernx - Larsen wrote:
> Jeg kan ikke få den til at formatere større end 126 GB - Den nyeste bios
> opdatering hjælper ikke meget tror jeg

Kig i opstarten. Ser din bios drevet med den rigtige størrelse?
Hvad prøver du at oprette partitioner med? fra hvilket OS, hvilken version?

Jeg har selv et BX6-2, men ingen diske over 80 GB.

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 29-05-03 20:14

> Kig i opstarten. Ser din bios drevet med den rigtige størrelse?
> Hvad prøver du at oprette partitioner med? fra hvilket OS, hvilken
version?

> Jeg har selv et BX6-2, men ingen diske over 80 GB.

Min bios ser den som 126 GB . jeg bruger win2K disk management tool

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 29-05-03 20:52

Jesper - fjernx - Larsen wrote:
> Jeg kan ikke få den til at formatere større end 126 GB - Den nyeste bios
> opdatering hjælper ikke meget tror jeg

Læste lige det første indlæg igen, tror jeg misforstod lidt - det vil
sige at du ikke har den nyeste bios i?

Det er tit at de ikke beskriver alle ændringer i bios'er, prøv den først.

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 29-05-03 21:58

Læste lige det første indlæg igen, tror jeg misforstod lidt - det vil
> sige at du ikke har den nyeste bios i?
>
> Det er tit at de ikke beskriver alle ændringer i bios'er, prøv den først.

Det er fuldstændig umuligt at hente den - siden virker ikke. Jeg bliver
dog ved det kan være der kommer liv i den.

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 29-05-03 23:46

> Det er tit at de ikke beskriver alle ændringer i bios'er, prøv den først.

Med hjælp fra Jens lykkedes det at flashe biosen, hvilket ikke hjal en fis -
bios ser ikke disken som andet end 136 GB - skal jeg opgive.

Problemer er at jeg skal have installeret Win XP på min nye maskine og så
ville jeg gerne formatere den nye disk på min gamle maskine, men er det
unødvendigt - kan installationen af xp fra cd-rom godt formatere en disk
inden den kopierer ned til disk?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 30-05-03 01:53

Jesper - fjernx - Larsen wrote:

> Med hjælp fra Jens lykkedes det at flashe biosen, hvilket ikke hjal en fis -
> bios ser ikke disken som andet end 136 GB

Ok, så er der nok ikke 48-bit LBA support i den bios.
Jeg tror dog man kan patche en bios så man kan få det, men jeg har ikke
prøvet.
Nyere harddiske har dog sådan at de kan melde en anden størrelse end de
har, hvis man bruger den rette software fra producenten.
I så fald kan man boote indenfor den størrelse som bios'en understøtter.
OS'et skal så sørge for at supporte diskens fulde størrelse.

> Problemer er at jeg skal have installeret Win XP på min nye maskine og så
> ville jeg gerne formatere den nye disk på min gamle maskine, men er det
> unødvendigt

Ja.

> - kan installationen af xp fra cd-rom godt formatere en disk
> inden den kopierer ned til disk?

Ja - men svjh er der faktisk et problem med 48-bit LBA i XP, hvis man
ikke har den version der har indbygget Service Pack 1.