Oranges dækning
Fra : Georg

Dato : 28-05-03 20:41

Nu har jeg besluttet udelukkende at bruge Orange. Samme priser som hos
Telmore, og en dækning der er bedre end Sonofons. Jeg forstår ikke, at
Sonofon er så langsom til at udbygge deres net. Orange blev etableret 5 år
senere end Sonofon og ovenikøbet kun med en gsm 1800 licens, der betyder
langt flere basestationer for at opnå samme dækning som GSM 900. Først for
et par år siden, fik Orange (og Telia) en GSM 900 licens. Orange har altså
formået, at opbygge et (næsten) landsdækkende net med flere basestationer
pr. areal end Sonofon. Og til sidst, Oranges kundeservice er, i modsætning
til Sonofons nemmere at få fat på

Georg

Fra : Søren Larsen

Dato : 28-05-03 20:49

> [...]
> pr. areal end Sonofon. Og til sidst, Oranges kundeservice er, i modsætning

Ja ok, Sonofon har nok ikke den allerbedste dækning, men det kommer nu an på
hvor man bor... ;)
Men hvad har det med Telmore at gøre...? De køre jo på TDC's net...!

Mvh.

Søren Larsen
www.SYLCON.dk - Unlock, raperation og reservedele til din mobiltelefon.
-----Motorola og Nokia unlockes via. IMEI nr.-----

Fra : Georg

Dato : 28-05-03 20:53

Ja, det er fordi jeg har et princip om ikke at være kunde hos en
serviceprovider..

Fra : Claus E Beyer

Dato : 29-05-03 06:19

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, det er fordi jeg har et princip om ikke at være kunde hos en
> serviceprovider..

Det princip havde jeg også på et tidspunkt, men efter at Telmore kom på banen
har jeg droppet det princip.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 28-05-03 21:13

Georg skrev Onsdag den 28. maj 2003 21:40 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Og til sidst, Oranges kundeservice er, i modsætning
> til Sonofons nemmere at få fat på

Måske er det dagens udfald, men om et halvt år, så kan det ske at
Orange ikke er til at få fat på, mens man slipper lige ind til øret på
Sonofon's. Sådan har det svinget i alle GSM dagene gennem tiderne.

Ivar Madsen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 28-05-03 21:55

> [...]

> formået, at opbygge et (næsten) landsdækkende net med flere basestationer

Lige en detalje....hvad er dækning værd, hvis der ingen ledige timeslots er
i cellen ?

Dækning er ikke nok....der skal også være kapacitet.

--
Mvh Henrik.

Fra : Georg

Dato : 28-05-03 22:07

Hvem har mon mest kapacitet i air-interfacet: Orange, der har masser af 1800
sites placeret meget tæt med 2*14,4 MHz båndbredde + et overlappende GSM 900
net, med flere sites end Sonofon med 2* 7,4 MHz båndbredde Eller Sonofon med
et begrænset antal GSM 1800 sites med 2* 19,6 MHz båndbredde + et GSM 900
net, hvor basestationerne er langt færre end Oranges med 2* 8,8 MHz
båndbredde?
Jeg er ikke i tvivl. F.eks i Svendborg, har Orange 9 GSM 1800 Sites, Sonofon
har to GSM 1800 Sites. Oranges netværk blev oprindeligt lagt ud som et GSM
1800 net, med mikroceller i 1800 båndet, altså en meget fintmasket
netstruktur. Og endelig, Orange har det halve antal kunder af Sonofons...

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 29-05-03 01:07

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev

> Hvem har mon mest kapacitet i air-interfacet:

Det var ikke det der var pointen....jeg ville bare pointere, at selv om man
har dækning, så er det ikke ensbetydende med at man også kan få hul igennem.

Der bliver jo lavet statistik på disse ting....hvor mange gange pr tidsenhed
der ikke er mere kapacitet.
Og så er det jo op til designerne at planlægge, om de vil sætte ind med
større geografisk dækning, eller opgradere hvor der er kapacitets-problemer.
Der spares jo på pengene, så det er et spørgsmål om prioriteringer.

Mvh Henrik.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 19:47

Georg skrev Onsdag den 28. maj 2003 23:07 i dk.teknik.telefoni.mobil:

> Hvem har mon mest kapacitet i air-interfacet: Orange, der har masser
> af 1800 sites placeret meget tæt med 2*14,4 MHz båndbredde + et

Hvor befolkningen pluskelig 10 dobles, hvem af dem kan så klare
belastningen?

Sonofon køre lige en lastbil ud, og sætter en transpotabel sender op,
der kan kunderne iøvigt også få opladet deres mobiler.
Hvad gør

TDC?
Orange?
Telia?

Ivar Madsen

Fra : Lars Raaby

Dato : 28-05-03 22:27

Georg skrev bl.a.:
> Nu har jeg besluttet udelukkende at bruge Orange. Samme priser
> som hos Telmore, og en dækning der er bedre end Sonofons.
Hvor?
Jeg bruger Orange i forbindelse med mit arbejde. Det er først
inden for de sidste halve år at de har fået en rimelig dækning.
Og tro mig. Der hvor jeg køre er det meget langt ude på landet.
Rigtig langt. Der dækker Orange/Sonofon ikke. Men det gør TDC

>Jeg
> forstår ikke, at Sonofon er så langsom til at udbygge deres
> net.
Nu er det ikke billigt at sætte en ny antenne op.

> [...]
> net med flere basestationer pr. areal end Sonofon. Og til
> sidst, Oranges kundeservice er, i modsætning til Sonofons

Nu har de heller ikke så mange kunder. lol

/Lars
--
Mød SHU BI DUA til
Rødkjærsbro Open Air

Fra : Fischer

Dato : 29-05-03 07:13

> Nu har jeg besluttet udelukkende at bruge Orange. Samme
> priser som hos Telmore, og en dækning der er bedre end
> Sonofons.

Ofte vil man jo vælge det selskab der dækker bedst hvor man færdes mest.
Her hvor jeg bor dækker Orange overhovedet ikke i et stort område. Sonofon
dækker la-la, mens TDC har plantet en mast indenfor synsvidde.
Det gør jo valget ret nemt.

*Fischer

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-05-03 19:37

Georg wrote:

> [...]
> Telmore, og en dækning der er bedre end Sonofons. Jeg forstår ikke, at
> Sonofon er så langsom til at udbygge deres net. Orange blev etableret 5 år

Sonofon har vist været ligeså længe på mobilmarkedet som TDC.

Min storebror har i hver fald haft Sonofon i MANGE år nu.

> og ovenikøbet kun med en gsm 1800 licens,
> der betyder
> langt flere basestationer for at opnå samme dækning som GSM 900. Først for
> et par år siden, fik Orange (og Telia) en GSM 900 licens.

Ikke korrekt.

Orange startede også med GSM900

> Orange har altså
> formået, at opbygge et (næsten) landsdækkende net med flere basestationer
> pr. areal end Sonofon.

Er det?

> Og til sidst, Oranges kundeservice er, i modsætning
> til Sonofons nemmere at få fat på

Mon dog mon dog.

Det sjoveste er dog, at jeg har bemærket at det nemmest at få fat på
Oranges kundeservice når man ringer fra mobilen.
For et par uger siden prøvede jeg at ringe op fra fastnet-telefonen.
Der fik jeg via voiceresponsen at vide at der var 20 minutters ventetid.
Det gad jeg selvfølgelig ikke, så jeg forsøgte på mobilen med det samme.
4 minutter kom jeg ned på.

Gad vide hvad denne forskel skyldtes?

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-05-03 19:59

Carsten Riis skrev bl.a.:
> Sonofon har vist været ligeså længe på mobilmarkedet som TDC.
Ja med GSM. TDC startede med et telefonsystem som jeg ikke kan
huske navnet på. Senere lavde de NMT nettet.

> Min storebror har i hver fald haft Sonofon i MANGE år nu.

Ja det har jeg også. Mit nummer starter med 4055xxxx Jeg ville
gerne havde haft 4065xxxx med de havde ikke lukket op for deres
65 serie på dette tidspunkt.
TDC havde en nummer serie som gik fra 4050>4054

> Orange startede også med GSM900

Nej det fik de først da det blev sat i udbud. Sammen med Telia

/Lars
--
Mød SHU BI DUA til
Rødkjærsbro Open Air

Fra : JMo.

Dato : 29-05-03 20:05

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in news:3ED65340.98888AC4@carben.dk:

> Sonofon har vist været ligeså længe på mobilmarkedet som TDC.

Begge startede driften af GSM900 net i juli 92 (kommercielt). Men før det
drev TeleDanmark NMT-nettet

> Ikke korrekt.
>
> Orange startede også med GSM900

Nixen.. Mobilix startede med GSM1800 i marts 98 (testede dog fra december
97). Licensen til GSM900 fik de først i januar 2001

Fra : Carsten Riis

Dato : 30-05-03 12:05

"JMo." wrote:

> Nixen.. Mobilix startede med GSM1800 i marts 98 (testede dog fra december
> 97). Licensen til GSM900 fik de først i januar 2001

ok, så husker jeg forkert......hvad er det nu det hedder når man ikke
husker så godt

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 19:38

Carsten Riis skrev Fredag den 30. maj 2003 13:04 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> ok, så husker jeg forkert......hvad er det nu det hedder når man ikke
> husker så godt

Alzimers?

Ivar Madsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 03-06-03 20:25

On Tue, 03 Jun 2003 20:37:42 +0200, Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

>Alzimers?

Du husker forkert, det er Altzheimers. : )

--
Michael Pilgaard,
Aalborg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-06-03 21:05

Michael Pilgaard skrev Tirsdag den 3. juni 2003 21:24 i
dk.teknik.telefoni.mobil:

> Du husker forkert, det er Altzheimers. : )

Nej, jeg kan bare ikke stave, til sådan nogel besværlige ord,,,

Ivar Madsen