Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fra cd-rom til papir
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-05-03 18:11

En dag er man jo nok nødt til at få printet nogle af sine formidable fotos
ud på papir - som i gamle dage.

Men hvad sker der egentlig når man går hen hos fotohandleren med en
cd-rom hvorpå der ligger et antal billeder i 1024 x 768 px - og man gerne
vil have lavet aftryk i 10 x 15 eller 13 x 18 cm til Moster Oda og i 24 x 30
cm til sig selv?

Véd fotohandleren så hvad han skal skære fra for at få de færdige billeder
ud i de gænge papirformater? Eller skal man selv have tilpasset fotografierne
på skiven inden man afleverer den?

--
Forbindtligst:
Jørgen Grandt / Mails til mig er minus 'men'

Fra : ha

Dato : 28-05-03 18:39

> [...]
> og i 24 x 30 cm til sig selv?
> Véd fotohandleren så hvad han skal skære fra for at få de færdige

Han kan jo ikke vide h v a d der godt må skæres fra, men hvis
du absolut vil have et tryk i 10 x 15 ( forhold 2 til 3) så er han jo nød
til at fjerne noget, fordi dine digitalfotos er i forholdet 3 til 4.
Uden at beskære, vil du få et billede der er 10 x 13 cm.

> Eller skal man selv have
> tilpasset fotografierne på skiven inden man afleverer den?

Det ville jeg gøre, så bestemmer du selv hvad du skærer fra.

mvh
ha