var: skønhedsoperationer til hunde nu: opd~
Fra : Battlefield´s

Dato : 28-05-03 14:07

Hej
Ikke fordi jeg vil blande mig i den mere eller mindre personlige diskussion
i tråden længere nede, men....
Egentlig er tråden jo opstået p.gr.a. et problem med en hund med navlebrok.
Som jeg tidligere har skrevet, er navlebrok meget ofte en arvelig "skavank".
Det blev yderligere understreget i en anden tråd, hvor der blev nævnt at en
hund (Apollo) havde brok og det samme havde hans mor.
Så jeg synes faktisk slet ikke problemet er, om en operation er for
skønheden eller den er nødvendig for hundens sundhed, men derimod at
opdrættere åbenbart ikke tager navlebrok særligt alvorligt. Det er som om
problemer, der bare kan løses ved en mindre operation ikke er noget man
behøver tage sig af i opdrættet.
Det er som om kun de alvorlige ting som HD, AA og lign. bliver taget
seriøst. Jeg mener at opdrættere bør være på forkant med udviklingen og også
være opmærksomme på mindre ting, som f.eks. navlebrok, selvom DKK (eller
andre klubber) endnu ikke har nogle krav til forældredyr om disse ting.
Som før skrevet er det et krav for racekatte at være testet fri for
navlebrok inden en parring, og jeg tror altså ikke at der er forskel på
katte og hunde m.h.t. navlebrok.
Jeg er sikker på at Rinnies opdrætter gerne vil gøre det så godt som muligt
for sine købere og jeg finder da også kontrakten OK. Man kan ikke forsikre
sig mod alle ting. Blot er jeg lidt bekymret for at hunden har navlebrok.
Blot min mening.
Hilsen Vibeke

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-05-03 14:15

Hej Vibeke

Som skrevet før er der så vidt vides ingen navlebrok i familien, så
odrætteren kunne ikke vide det. Efter at ha' snakket med div. dyrlæger mener
de fleste det er opstået som følge af det faktum at navlestrengen var revet
over da hvalpen kom ud. Det passer fint med at de 2 hvalpe der har det er de
2 der havde fået navlestrengen revet over. De kan selvf. ikke sige det med
sikkerhed...

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-05-03 15:22

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> 2 der havde fået navlestrengen revet over. De kan selvf. ikke sige det med

Hej Rinnie
Det kan da sagtens være at navlebrokken i din hunds tilfælde skyldes et
"ulykkestilfælde", men jeg har læst mig frem til at brokken ofte skyldes en
arvelig svag bugvæg, der derfor ikke er stærk nok til en sprunget
navlestreng. Men det er jo heller ikke alle tilfælde, der er arvelige. Det
jeg vil frem til er bare at jeg slet ikke forstår at man kan diskutere
hvorvidt en operation for skønhed er OK.
Alle former for operationer skal da så vidt muligt undgåes. Kan man på nogen
måde undgå at lave hunde,der nødvendigvis må opereres skal man da, som
opdrætter, sørge for det.
Jeg synes efterhånden det er som om det er OK at operere hunde for diverse
skavanker i stedet for at undgå dem i avlen. Dermed være ikke sagt at der
ikke kan opstå problemer alligevel, men jeg synes bare tendensen er, at man
er ved at se for let på skavanker, der blot kan opereres bort.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Smat

Dato : 28-05-03 14:29

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig mod alle ting. Blot er jeg lidt bekymret for at hunden har navlebrok.

Dejligt indlæg!
Er jeg og min dyrlæge de eneste der ikke oplever navlebrok som noget særligt
problem, vi har virkelig ingen gener oplevet af det. Vores dyrlæge mener
bestemt det er arveligt, det samme gør vores opdrætter og deres dyrlæge. Af
et kuld på 11 var han den eneste med brok.
Men som sagt så har det ikke generet hunden, så hvorfor lave det til et
problem. Måske har vi været heldige eller måske har min hund bare fejlet så
meget, at en navlebrok virker som det rene vand for mig.
Det er ikke sikkert jeg får lov at bruge min hund i avl pga. HD, at der så
indtil videre ikke rigtig har være succes med at avle HDén væk, er så en
anden debat. Jeg mener selvfølgelig ikke man skal avle på syge hunde. Men
hans navlebrok for ikke mig til at holde mig fra at bruge ham i avl. Tænk
hvis det viser sig lige så vanskeligt at få avlet brok væk som HD.
For mig er det absolut vigtigste når man taler avl - temperament - og her
ville min hund klarer det fantastisk!
Nå jeg er vist ved at kører af sporet....

MVH
Margrethe og Apollo - der er glade for at vi godt kan "avlsgodkendes" selvom
vi er født med navlebrok

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-05-03 15:25

"Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> MVH
> Margrethe og Apollo - der er glade for at vi godt kan "avlsgodkendes"

Hej Margrethe og Apollo.
Det var nu ikke for at ramme jer, men blot et eksempel på at navlebrok ofte
er arvelig. Du har helt ret i at temperamentet er det vigtigste, men det er
bare ikke nok. Det hjælper jo ikke meget at have verdens dejligste hund,
hvis den altid er syg.
Et spørgsmål: har man ingen restriktioner angående HD for Bernere?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Smat

Dato : 28-05-03 15:41

> [...]
> hvis den altid er syg.
> Et spørgsmål: har man ingen restriktioner angående HD for Bernere?

Følte mig betemt heller ikke ramt, synes bare du lagde op til en go debat!
Jo der er restriktioner angående HD for bernere

Klip fra specialklubbens side....

"§2a - Hofteledsdysplasi (HD)
Stk. 1.

Der skal inden parring foreligge en HD-attest fra DKK.
Der kan tidligst fotograferes, når hunden er 12 måneder.

Stk. 2.

En hund med HD status A må parres med status A, B og C.
En hund med HD status B må kun parres med status A og B.
En hund med HD status C må kun parres med status A.
Hunde med HD-status D og E er udelukket fra avl".

Så vidt jeg ved var Berner Sennen Klubben ret tidligt ude med restriktioner
for både albue og hofter.
Men da arveligheden kun ligger på 20%, er en flot stamtale ikke nok.(Tænkt
på hvor stort et arbejde Shæferfolket har gjort - uden held.). I øvrigt
aflives Bernere pga af cancer og ikke HD, dvs 2% at de bernerer der aflives,
aflives pga HD.

Det hjælper nu lidt at have verdens dejligste hund selvom den altid er
syg Men det gør ikke noget at Apollo nu tilsyneladende har været rask i
en uge Jeg kan slet ikke forestille mig at der kan gå en hel måned eller
bare 14 dage hvor man ikke er nede ved dyrlægen

MVH
Margrethe

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-05-03 18:59

> [...]

> MVH
> Margrethe og Apollo - der er glade for at vi godt kan "avlsgodkendes"

Navle brok giver ikke altid problemer, kun hvis det er så stort, at tarmene
kommer i klemme, og der derfor opstår koldbrand, bliver det et problem. Og
selv store navlebrok, der opereres i tide, giver ingen problemer for hunden.

Men derfor synes jeg alligevel, det er forkert at avle på kendte, arvelige
defekter. Det er klart, en hund kan have så store kvaliteter og være
gennemsund på alle andre områder, at den alligevel skal bruges i avlen, men
så skal partnere udvælges med ekstra omhu. Dyreavl er ikke bare sort/hvidt
ofte må man indgå kompromisser, men man skal tænke sig gevaldig godt om.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Smat

Dato : 28-05-03 22:39

> [...]
> ofte må man indgå kompromisser, men man skal tænke sig gevaldig godt om.

Jeg mener da bestemt også at man skal tænke sig godt om, men jeg mener også
at man må se på de erfaringer man har gjort sig.
Jeg ved godt navlebrok kan have alvorlige konsekvenser, men hvad nu hvis man
har erfaret at den brok der nedarves ikke giver anledning til problemer -
har man så tænkt nok?
Jeg har aldrig før hørt folk bekymre sig så meget over navlebrok, det kommer
nærmest bag på mig, men det giver selvfølgelig stof til eftertanke.
Jeg tror vi alle er interesserede i at få nogle gode sunde hvalpe/hunde, men
nogen gange bliver det materiale der er til rådighed så småt hvis man ikke
må tage hunde med småskavanker med, at det nærmest vil true racens
overlevelse (ved godt det lige er at sætte den lidt hårdt op). Men stadigvæk
må man afveje hvilke ting kan vi accepterer at hundene kan leve med. Jeg vil
da til enhver tid foretrække at man kiggede på temperament og/eller sundhed
frem for om aftegningerne nu også lever helt op til racestandarten. Som
borderfolket siger "Brain before beauty".
Men som sagt har man bare ikke altid, mig bekendt, ret gode erfaringer med
at avle sig ud af problemerne.
Jeg har selv en race der virkelig har mange problemer, levetiden er stærkt
nedadgående, jeg har ytret min undre før og nu gør jeg det så igen. Er det
fordi vi er blevet for racitiske i vores arbejde på at få den perfekte hund
i racen?

-Margrethe

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 28-05-03 23:03

On Wed, 28 May 2003 23:39:05 +0200, "Smat" <smat"fjernes"@stofanet.dk>
wrotd:

> [...]
>fordi vi er blevet for racitiske i vores arbejde på at få den perfekte hund

,,,endelig et par fornuftige indlæg her, og ja hvis man har en hund
hvor man har mistanke om at den har arvelige sygdomme så burde man som
ansvarlig opdrætter/hundeejer ikke bruge den til avl, men der er jo
nok desværre for mange der er egoistiske og tænker mere på sig selv og
glæden/oplevelsen/pengene præmier osv ved at få hvalpe i huset , end
de tænker på hvordan hvalpene udvikler sig.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 29-05-03 07:04

> [...]
> glæden/oplevelsen/pengene præmier osv ved at få hvalpe i huset , end
> de tænker på hvordan hvalpene udvikler sig.

Helt enig... Det var netop det jeg hidsede mig op i i tråden om de Gule
Flatcoats... Hvor opdrættere bevidst avler på hunde der giver gule hvalpe og
så afliver de gule. Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe hvalp (igen)
fra en tæve jeg så vidste før havde givet hvalpe med lidt navlebrok, hvis
hun (og han-hunden) er fysisk, psykisk og eksteriørmæssigt rigtig god.

Glæden, Oplevelserne og præmierne kan man få med under alle
omstændigheder... Om man vælger at avle eller ej... Pengene får man
aldrig... Heller ikke selv om man avler. Jeg ved ikke hvor du har det
fra...?

Rinnie

Fra : Kr Kristensen

Dato : 29-05-03 09:44

">
> Helt enig... Det var netop det jeg hidsede mig op i i tråden om de Gule
> Flatcoats... Hvor opdrættere bevidst avler på hunde der giver gule hvalpe
og
> så afliver de gule.
Hallo Rinnie
NU må jeg da godt nok protestere
har ikke selv set tråden med gule flattere
Jeg ved da med stor sikkerhed at der ikke er nogen flat kenler i DK som
bevist avler på hunde som MÅSKE giver gule flattere
Nej gule flatter er nogle hunde som en gang imellem optræder i et kuld og
som regel KUN en og i galme dage(for 10 år siden) ja der blev en sådan hund
aflivet da man ikke kunne få papirer på disse hunde.
Dette er sidenhen lavet om så man får også en stamtavle på disse hunde men
med avlsrestreksioner så der ikke kan avles på og med dem.
Disse hunde sælges så til eks det samme som en internathund
Hvis vi tager et andet eks du parer en sort og en lever flat og forventer at
der så vil komme begge farver men dette er jo heller ikke sikker du kan lave
samme kombination flere gange og MÅSKE er der kun lever flattere i et af
disse
Eller du parer 2 sorte og så kommer der lever. Min flathan er lever bærer så
hvis han bruges i en paring ja så kan der komme lever hvalpe men ikke sikker
mvh
Kristian

Fra : R. Ilsøe

Dato : 29-05-03 12:21

> Hallo Rinnie
> NU må jeg da godt nok protestere
> har ikke selv set tråden med gule flattere

Ja det kan jeg høre!

> Jeg ved da med stor sikkerhed at der ikke er nogen flat kenler i DK som
> bevist avler på hunde som MÅSKE giver gule flattere

Det ved jeg med 100% sikkerhed der er. Da jeg skulle ud og kigge på hund da
jeg skulle ha' Balto kom jeg ud til et kuld hvor... Hold fast... 3 ud af 6
var gule! Ejeren af tæven havde gjort ejeren af hannen opmærksom på det.
Hans kommentar var: "Ja, han giver af og til gule hvalpe, men du kan jo bare
aflive dem." Grunden til at folk ikke ved det er nemlig at de tit bliver
aflivet...

> Dette er sidenhen lavet om så man får også en stamtavle på disse hunde men
> med avlsrestreksioner så der ikke kan avles på og med dem.

Ja, det ved jeg for ejeren af den tæve fik stambog på dem hvor farven var
betegnet som "fejlfarve" (DKK kan tilsyneladende ikke stave til gul! )

Rinnie

Fra : Mari

Dato : 30-05-03 00:47

> hvor farven var betegnet som "fejlfarve" (DKK kan tilsyneladende ikke
stave til gul! )

Når det er fejlfarve, så er farven uden betydning. Dvs. datateknisk
kan man nøjes med at oprette een fælles "fejltype" som så anvendes til
alle fejlfarvede hunde - uanset race.

/Mari

Fra : Ann K

Dato : 29-05-03 18:17

Hejsa.
Så vil jeg da også blande mig...

Rinnie skrev:
>Hvor opdrættere bevidst avler på hunde der giver gule hvalpe og
så afliver de gule.

<> Jo kan godt huske den tråd... bidrog selv til den - og gjorde dengang min
holdning klar...
Det er uetisk at "bortskaffe" enkeltindivider indenfor en given race, blot
fordi de ikke holder standarden (obs! dette gælder selvfølgelig ikke hvis
der er tale om alvorlige misdannelser e.lign)... og det er hamrende
dobbeltmoralsk at tie stille, hvis man som opdrætter skulle være så uheldig
at foretage parringer, der giver individer, som ikke følger
racestandarden - eller har "defekter"...

>Jeg ville dog ikke betænke mig ved at købe hvalp (igen)
fra en tæve jeg så vidste før havde givet hvalpe med lidt navlebrok, hvis
hun (og han-hunden) er fysisk, psykisk og eksteriørmæssigt rigtig god.

<> Jeg ville _aldrig_ købe en hvalp efter en sådan tæve!!!
Navlebrok kan opstå hos alle individer... men er der tale om at en
tæve/hanhund flere gange har givet hvalpe med navlebrok, så ville jeg
betragte hende (og dermed også hvalpene) som arveligt disponerede - og
dermed komplet uegnede til at bruge i avl!!! Uanset tævens pæne udseende og
andre gode kvaliteter...
Skulle jeg alligevel falde totalt for en hvalp efter sådan en tæve/hanhund
(en hvalp med navlebrok) ville jeg under ingen omstændigheder betale fuld
pris for den!
Jeg ville nemlig stå med udgifter til operation - og opereres skulle
hvalpen, ligegyldigt hvor lille brokken ville være... og senere også
udgiften til en neutralisation - for at forhindre at en evt arvelig
disposition for navlebrok blev videregivet ved et uheld!!!

Men sådan er vi jo så forskellige...

Mvh Ann

Fra : Kr Kristensen

Dato : 29-05-03 18:42

> [...]
uheldig
> at foretage parringer, der giver individer, som ikke følger
> racestandarden - eller har "defekter"...
Jeg vil så lige fortælle at det kuld som Rinnie omtalte her hvor der vor 3
fejlfarvede ALLE er registreret i DKK OG ikke aflivet.
Efterfølgende har jeg så undersøgt den omtalte hanhund som lavede de gule og
han er brugt 3 gange hvoraf de 2 gange har givet gule flattere(ud af 23
hvalpe 5 gule)SOM alle er registreret i DKK.
mvh
Kristian

Fra : Ann K

Dato : 29-05-03 20:50

Fra : Ann K

Dato : 29-05-03 21:13

Uuuuups... Kikser! Fik sendt inden jeg havde skrevet noget... det sker ikke
igen - før næste gang

Kristian skrev:
>Jeg vil så lige fortælle at det kuld som Rinnie omtalte her hvor der vor 3
fejlfarvede ALLE er registreret i DKK OG ikke aflivet.

<> Hmmm... ser du... Jeg talte faktisk slet ikke om dette specifikke kuld!
:)
Jeg taler om en _generel_ tendens hos opdrættere af alle racer og alle slags
dyr, til at fortie evt problemer...
Heldigvis ser det dog ud til at denne tendens er blevet mindre med årene og
i takt med at man ved noget mere om genetik og at opdrættere deltager i
forskellige avlsprogrammer...
Skal vi absolut tage Rinnies specifikke eksempel, må jeg da nok sige at en
hanhund, der laver ca 20 % "fejlfarver", _ikke_ bør bruges i avl!
(Heller ikke selv om jeg faktisk synes at en gul flatter er utroligt pæn! og
godt ved at farven ikke har nogen betydning for hundens velbefindende eller
brugsegnethed!)
Hanhundens ejer er efter min mening _ikke_ særlig ansvarsbevidst - hvis vi
da skal tale om at opdræt er at virke for en races bedste ved bla.a. at
følge den til enhver tid gældende racestandard... Lige så snart det viser
sig at en hund giver noget "forkert" med til hvalpene _bør_ den tages ud af
avl - med mindre, der da er tale om en race med en meget lille genpulje og
et omhyggeligt, velfunderet avlsprogram (dvs at opdrættere samarbejder med
specialklub, hovedklub, evt forskere osv)...
Og lige netop flatterens genpulje er vel ikke så lille endda
Det er dog positivt at hvalpene ikke bare er "blevet væk", men at
_tæve_ejerne har valgt at lade dem registrere, som det de er... dejlige
_gule_ flattere :)

Mvh Ann

Fra : Kr Kristensen

Dato : 29-05-03 09:27

> Egentlig er tråden jo opstået p.gr.a. et problem med en hund med
navlebrok.
> Som jeg tidligere har skrevet, er navlebrok meget ofte en arvelig
"skavank".

Efter at have læst diverse dyrlægesider om brok er jeg ikke blevet klogere
vedr navlebrok nedenstående er sakset fra
www.dyrlægevagten.dk

Navlebrok
Navlebrok forekommer hos hvalpe, ligeligt fordelt blandt han- og hunhunde.
Man ved ikke med sikkerhed, hvad der er årsagen til navlebrok, men måske er
det arvelige forhold.

Efter fødslen ser man en mangelfuld lukning af bugvæggen, og på navlestedet
fremkommer en blød hævelse.

Hvad kan jeg gøre?
Hvis man ikke kan "putte" brokket tilbage, bør man straks konsultere dyrlæge
for at få hvalpen opereret.

og som de skriver MEN måske er det arvelig og når dyrlæger skriver sådan kan
vi jo heller ikke være bedre vidende

Så under alle omstændigheder ville jeg da så absolut gå til min dyrlæge
eller slet ikke have en sådan hund hvis den skal bruges til diverse ting men
det er jo op til den enkelte person som jeg ikke skal være dommer over hvad
gør

mvh

Kristian