Sygdom... finneråd?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-05-03 11:21

Jeg har for nyligt købt to Hoplosternum thoracatum (ca. 10cm) og seks
små Nøglehulscichlider det samme sted.

De er blevet sat ned i mit 530L i stuen til min bestand af Otocinclus og
Corydoras. Jeg holder 24 grader i akvariet.

Jeg lægger nu mærke til at Hoplo'ernes finner er begyndt at "smelte"
væk... kun finnestrålerne står delvist tilbage. Det er startet hos
hunnen, men begge har det nu, har jeg lige konstateret. Det er værst ved
ryg og halefinnerne.
Hunne har også et sår på ca. 2x6mm på det ene gællelåg.

De små cichlider ser ikke ud til at fejle noget.
Alle fisk så pæne ud da jeg købte dem.

Jeg har dog fundet en tre-fire døde maller i de sidste par måneder eller
tre, ud af en bestand på 40-50 stykker. Det er dog ikke noget jeg
betragter som særligt mistænkeligt.

De har dog ikke set sådan ud.

Er det finneråd? Hvis nej; hvad kan det så være?
Hvordan behandler jeg dyrene?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Plesner

Dato : 28-05-03 12:25

> [...]
> ved ryg og halefinnerne.
> Hunne har også et sår på ca. 2x6mm på det ene gællelåg.
> Er det finneråd? Hvis nej; hvad kan det så være?

Jeg har (heldigvis) aldrig selv haft fisk, som er ramt af ovenstående
symptomer, så jeg har lige kastet mig over et par af mine bøger om
emnet. Ud fra beskrivelsen kan det meget vel dreje sig om finneråd.

Der foreslås forskellige behandlingsmetoder, men den generelle tone
antyder, at chancen for succes er begrænset. I slemme tilfælde kan det
være nødvendigt at skære de ramte områder væk.

Dårlig vandkvalitet angives som den væsentligste faktor (jeg ved ikke,
om det eventuelt kan være tilfældet der, hvor du fik dem fra ?). Efter
sigende skulle de bakterier, der forårsager sygdommen, altid findes i
vandet. Er man uheldig, kan en lille skade eller bare stress føre til,
at bakterien får fat.

Du kan læse lidt mere om sygdommen her:
http://www.fishdoc.co.uk/disease/finrot.htm
http://www.provet.co.uk/Petfacts/healthtips/finrot.htm

God bedring,
Plesner

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-05-03 13:30

Plesner wrote:

> [...]
> antyder, at chancen for succes er begrænset. I slemme tilfælde kan det
> være nødvendigt at skære de ramte områder væk.

Der står også at man bør bedøve fiskene (nedenstående links), så det er
en større manøvre. Jeg håber på at det ikke er for fremskredet.

Jeg har hævet temperaturen til 26 grader efter anbefaling og har nu
givet akvariet et skud Dessamor.

Dertil har jeg øget cirkulationen væsentligt ved supplering af et
indvendigt filter og taget filtermaterialet ud af det udvendige filter.

> [...]
> sigende skulle de bakterier, der forårsager sygdommen, altid findes i
> vandet. Er man uheldig, kan en lille skade eller bare stress føre til,

Dårlig vandkvalitet er jo så mange ting, men jeg har lige målt nitrat
til ca. 10-15mg/L og nitrit til > 0,3mg/L. Akvariet er fyldt med planter.

> Du kan læse lidt mere om sygdommen her:
> http://www.fishdoc.co.uk/disease/finrot.htm
> http://www.provet.co.uk/Petfacts/healthtips/finrot.htm

Taget til efterretning.

Tak.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 28-05-03 16:00

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> Plesner wrote:
> Dårlig vandkvalitet er jo så mange ting, men jeg har lige målt nitrat
> til ca. 10-15mg/L og nitrit til > 0,3mg/L. Akvariet er fyldt med planter.

Hej Steen,

Du mener "mindre end" 0,3 mg/L ikke ?

/DM

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-05-03 16:15

Dan Mortensen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Steen,
>
> Du mener "mindre end" 0,3 mg/L ikke ?

Jo; det var jo også det jeg mente da jeg skrev det!

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 29-05-03 22:23

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> betragter som særligt mistænkeligt.
>
> De har dog ikke set sådan ud.
>
> Er det finneråd? Hvis nej; hvad kan det så være?

Update:

Den ene af Hoploerne er død i går aftes.
Idag har jeg fundet en død Kobberpansermalle, dog uden "smeltede" finner.
Jeg har set et glimt af en anden Kobberpansermalle med smeltede finner.

Hverken Nøglehulscichliderne, Dværgpansermallerne eller
Dværgsugemallerne udviser synlige symptomer.

Jeg fortsætter kuren med Dessamor.